2020-07-17, 21:07
Medlem
för några år sen såg jag en dokumentär med en amerikan som bara drack micrat vatten. Jag tror inte att han drack det varmt nödvändigtvis, men han körde det en vända i micron innan han drack det. varför han gjorde det förklarades aldrig. Kan det ha att göra med att kranvattnet var förorenat? eller något annat? har ni några förslag? är det bättre att micra än att värma på plattan?
Citera
2020-07-17, 21:18
Medlem
duden83s avatar
kokar du vatten så dödar du typ alla bakterier iallafall. sen spelar det väl ingen roll om du gör det på plattan eller i mikron. men mikron går snabbare.

men frågan är väl om det behövs.. knappast i Sverige iallafall.
Citera
2020-07-17, 22:34
Medlem
Det finns få länder i världen där kvaliteten på kranvattnet är så hög som hos oss.

Så varför ska man "micra" sitt vatten?
Citera
2020-07-17, 23:08
Medlem
Keyzs avatar
Det är betydligt mindre strul att värma en mugg vatten till sig själv i mikron, än att joxa med vattenkokare, kastruller osv. Mikrovågsugnen är underskattad!
Citera
2020-07-17, 23:25
Medlem
Peppa-pigs avatar
Micrat eller ej. Utan vattenvirvlare så är det inte bra att dricka eller duscha i vattnet.

http://plusminus.adante.se

Finns tydligen varianter för att virvla övriga drycker, så som öl och konjak.
Citera
2020-07-17, 23:34
Medlem
starke_adolfs avatar
Det finns en risk att du överhettar vattnet vilket gör att så fort du stoppar ner en sked eller liknande exploderar det (kokar våldsamt). Det krävs egentligen bara en mikroskopisk ojämnhet i materialet som stoppas ned för att bildandet av bubblor ska påbörjas. Var mycket försiktig!
Senast redigerad av starke_adolf 2020-07-17 kl. 23:37.
Citera
2020-07-17, 23:49
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bäst effekt får man om man värmer vatten över en öppen eld, det vet väl alla.
Dummaste jag hört . Det är ju själva kokningsprocessen som gör det, inte om du gjort det över öppen eld eller på en kokplatta
Citera
2020-07-18, 10:15
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoffKeens
för några år sen såg jag en dokumentär med en amerikan som bara drack micrat vatten. Jag tror inte att han drack det varmt nödvändigtvis, men han körde det en vända i micron innan han drack det. varför han gjorde det förklarades aldrig. Kan det ha att göra med att kranvattnet var förorenat? eller något annat? har ni några förslag? är det bättre att micra än att värma på plattan?

https://www.youtube.com/watch?v=1_OXM4mr_i0

Vatten blir varmt i micron, väldigt varmt, för varmt. Ett glas vatten som värmts i micron kan orsaka farliga brännskador. Anledningen är det inte skapas några bubblor i vattnet, som det gör när man värmer vatten på spisen. Bubblorna hjälper till att kyla ner vattnet så det blir drickbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in