• 1
  • 2
2020-07-17, 19:54
Medlem
Är det ingen som ser ett värde med att ändå förklara min nuvarande situation och oförmåga att betala för mina borgenärer? (se första inlägget i denna tråd).

Alltså som ett sätt att få dom undvika Kronofogden då jag därmed framstår som sammarbetsvillig men bara inte kan betala i dagsläget. I det fall man utgår från att det inte går undvika preskriptionsbrytande åtgärder, oavsett hur man gör alltså.
Citera
2020-07-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja nu är det ju lite annan situation där. Det som händer om du inte betalar en räkning är att du åker på påminnelseavgifter och dessa är ju reglerade enligt avtal (och i vissa fall lag) så dessa skulder följer av avtalet.

Kännedom om avtalet räknas inte som preskriptionsavbrott däremot.

Som sagt så är det bra att ha koll på läget först. Att hävda preskription är ju inte någon bra början ifall man sen tvingas förhandla om upplägget för betalningen i slutändan - de kanske är mer kompromissvilliga ifall man inriktar sig på det från första början.

Ja okej, du verkar mer påläst än mig. Jag vet att många av mina skulder blev jag påmind om en gång om året (vissa stack ut mer än andra).

Nä precis som du säger så är dem nog mer sammarbetsvilliga om man inte har krigat först.
Citera
2020-07-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, det är ju helt klart konsumentfordringar. Parkeringsbötern kanske kan diskuteras.

Enligt följande sida: https://www.hallakonsument.se/pengar.../preskription/ är preskriptionen för banklån 10 år och för hyror 2 år. Således inte konsumentfordringar.
Citera
2020-07-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liquid-flock
Är det ingen som ser ett värde med att ändå förklara min nuvarande situation och oförmåga att betala för mina borgenärer? (se första inlägget i denna tråd).

Alltså som ett sätt att få dom undvika Kronofogden då jag därmed framstår som sammarbetsvillig men bara inte kan betala i dagsläget. I det fall man utgår från att det inte går undvika preskriptionsbrytande åtgärder, oavsett hur man gör alltså.

Du har inte betalat på 10 år och vill ringa och tala om för dom att du fortfarande inte kan betala? Vad fan är vitsen med det? Och du verkar ju redan ha en hel del hos kronofogden så varför är du så rädd för det? Förklara gärna hur du tänker för jag hänger verkligen inte med.
Citera
2020-07-17, 20:44
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquid-flock
Jag har några skulder som totalt uppgår till ca 500 000kr uppdelat på ca 3 större borgenärer som står för ca 90% av dessa och några mindre som står för resten. Jag har inte följt avbetalningsplan sedan ca 7-10 år, d.v.s. det var så länge sedan jag betalade någonting överhuvudtaget till dem. Jag har ej heller haft inkomst sedan över 10 år. Vid olika tillfällen har skulderna lämnats in till Kronofogden och förmodligen blivit fastslagna. Alla de stora borgenärerna har däremot dragit tillbaka sina skulder från Kronofogden för minst 6-8 år sedan. Olika borgenärer har haft skulden inne hos Kronofogden vid olika tillfällen.

Eftersom mina kontakter med borgenärerna i stort sett varit obefintliga de senaste 5 åren undrar jag om det är någon ide med att kontakta dem nu(?), bara för att förklara att jag inte har någon inkomst och ingen möjlighet att betala tillbaka i nuläget. Förvisso kan jag ju berätta om en eventuell plan för att få inkomst, men inkomst kommer jag kunna få först om minst 2 år. Jag har för länge sedan (ca 5-8 år) förklarat för mina borgenärer om den svåra situation jag haft som gör att jag inte har kunnat jobba.

Kan det till och med vara negativt att höra av sig till borgenärerna för att berätta detta. De kanske tror att jag gör det som en undanmanöver för att de inte ska lämna in skulden till Kronofogden igen, av det skälet att jag nu har pengar som kan utmätas. Vilket jag kan tillstå - till en mycket liten del - snart kan vara sant.

Är det någon som har insider information eller erfarenhet av hur banker och inkassobolag agerar.

Varför har de dragit tillbaka skulderna från Kronofogden?

Och vilket är det bästa sättet att undvika att skulderna åter hamnar som en skuld hos Kronofogden, att jag hör av mig och förklarar att jag inte kan betala, eller att jag låter bli att höra av mig överhuvudtaget som jag gjort de senaste åren?

Skulderna gäller nog i 10 år. Läs mer här:
https://www.hallakonsument.se/pengar.../preskription/
Citera
2020-07-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Du har inte betalat på 10 år och vill ringa och tala om för dom att du fortfarande inte kan betala? Vad fan är vitsen med det? Och du verkar ju redan ha en hel del hos kronofogden så varför är du så rädd för det? Förklara gärna hur du tänker för jag hänger verkligen inte med.

Jag tänkte att det kanske är mindre risk att jag får en ytterliggare skuld hos Kronofogdemyndigheten om jag framstår som ärlig och visar mig öppen för framtida sammarbete kring avbetalning så fort jag får möjlighet. Om jag får in nya skulder till Kronofogden kanske det ökar risken för att Kronofogden påbörjar en utredning för att se om det finns något att utmäta. Jag vet dock inte om det är så Kronofogden agerar, eller om de påbörjar utredning bara om de tror den skuldsatte har fått in något av värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in