2020-07-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Kan vara så 😀 men 88 har jag alltid känt till vad den står för och det var innan invällningen 😀
Vänta bara tills PK kärringarna får reda på vad den står för.. kommer inte finnas nån glass kvar..
Citera
2020-07-17, 19:16
Avslutad
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNnPGei00DQDM4bAbeooN2i5DL4VK2T Kir6lyyyI0Q9w&s

Igloo glass är väl nästa rasistskandal som ska bort. Enligt eskimåerna lär det vara en allvarlig kränkning att de symboliseras med en glass vars bruna färg kan likställa dem med afrikaner. Hemskt!!!
Citera
2020-07-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DegPung
Sitting bull glassen som funnits sedan 1983 löper risk för att tas bort pga PK-kritik, indianstereotypen är tydligen dålig.

Snart tar man väll bort päronsplitt för att inte kränka päronallergiker!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/glasstillverkaren-kan-komma-att-ta-bort-glassen
Undrar hur länge det dröjer innan man bränner alla Kalle Anka med serien Lilla Hiawatha, eller alla videoband med Yakari.
Citera
2020-07-17, 19:24
Medlem
DeValeras avatar
Den där kvinnan som kritiserar glassen Sitting Bull och utger sig för att vara indian är jag lite skeptiskt till. Jag undrar på vilket sett hon kan göra anspråk på detta, rent utseendemässigt ser hon mycket mer kaukasisk än native american ut. Ger lite Pocahontas vibbar (dvs den demokratiska presidentkandidaten Elisabeth Warren som hävdade att hon var native american, då det senare visade sig att hon var helt europeisk eller med extremt liten andel av sin arvsmassa härstammande från indianerna). Kan hon språket? Utövar hon kulturen? Bara för att man är typ 16-dels indian tycker jag inte man kan göra anspråk på att vara indian. Det finns ju många riktiga indianer i Sverige, flera av de sydamerikanska invandrarna har indiansk påbrå, en del till 100%. Självklart har hon all rätt att identifiera sig som vad som helst, men en tidning eller annan nyhetstjänst som tar upp detta måste självklart ha en lite mer kritisk hållning och kanske ställa följdfrågor än att köpa allt rakt av.

Det kan vara problematiskt att använda etniska gruppers namn till produkter. Tex Appache-helikoptrarna tycker jag är problematiskt då det handlar om ett vapensystem. En glass knuten till en person är något mindre problematiskt, särskilt om det handlar om en harmlös produkt. Nu är jag ingen expert på Sitting Bull, men det jag har läst om honom som var han är speciell person, aktad för sin klokhet och mod som krigare. Kanske att kalla en glass efter honom är lite malplacerat, men nu har det använts så pass länge att det borde finnas viktigare saker att debattera. Kanske kunde glassföretaget skicka med ett litet informationsblad som ger en kort beskrivning om vem Sitting Bull var, så får barnen och kanske föräldrarna kännedom om en historisk stor person.
Senast redigerad av DeValera 2020-07-17 kl. 19:31.
Citera
2020-07-17, 19:25
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datten123
Vänta bara tills PK kärringarna får reda på vad den står för.. kommer inte finnas nån glass kvar..
Dem får aldrig ta bort den jag kommer boycotta gb 😀
Citera
2020-07-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu kränker du faktiskt inuiterna som "eskimåerna" vill bli kallade

Som du kanske förstår så har jag gett upp försöken att undvika sånt, det har ju gått hyperinflation i rasistkortet. För övrigt är din smiley kränkande också.
Citera
2020-07-17, 19:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNnPGei00DQDM4bAbeooN2i5DL4VK2T Kir6lyyyI0Q9w&s

Igloo glass är väl nästa rasistskandal som ska bort. Enligt eskimåerna lär det vara en allvarlig kränkning att de symboliseras med en glass vars bruna färg kan likställa dem med afrikaner. Hemskt!!!

Än en gång, det heter inuiter!!!
Citera
2020-07-17, 19:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Som du kanske förstår så har jag gett upp försöken att undvika sånt, det har ju gått hyperinflation i rasistkortet. För övrigt är din smiley kränkande också.

Jag ber tusen gånger om ursäkt för smileyn. Det var verkligen inte min avsikt att verka kränkande. Jag tar helt och hållet avstånd från kränkningar och självklart är det ett krav att debattonen är anständig och följer en god värdegrund. Om du väljer att ta detta vidare till en moderator som väljer att utdela en varning eller avstänga så ställer jag mig naturligtvis helt bakom beslutet.
Citera
2020-07-17, 19:33
Medlem
PK-befriads avatar
Har man blivit hjärntvättad av juden till att krama livsgnistan ur allt som är vitt, svenskt och normalt, ja då kan det bli så här tokigt som för den här kommunistgumman.
Citera
2020-07-17, 19:33
Medlem
Firewaias avatar
Jag respekterar mig själv för mycket för att försöka bry mig om detta.
Citera
2020-07-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag ber tusen gånger om ursäkt för smileyn. Det var verkligen inte min avsikt att verka kränkande. Jag tar helt och hållet avstånd från kränkningar och självklart är det ett krav att debattonen är anständig och följer en god värdegrund. Om du väljer att ta detta vidare till en moderator som väljer att utdela en varning eller avstänga så ställer jag mig naturligtvis helt bakom beslutet.

Och nu censurerade du bort kineserna, det är kränkande det också. Det är därför jag tycker det är hög tid att ge upp att undvika att kränka någon, det har helt enkelt gått inflation i kränktheten så att folk blir kränkta av allt möjligt och omöjligt.
Citera
2020-07-17, 19:34
Medlem
GoranPongs avatar
Varför inte bara ta bort presis allting som existerar så blir ingen kränkt mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in