• 2
  • 3
2020-07-18, 08:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longshanks123
Det blir inte ens 22k med dagens ränta om flera år..men vem vet räntan kanske går upp.
Vilken effektiv ränta har de?
Citera
2020-07-18, 21:24
Medlem
Adelaides avatar
Varför har du låtit det gå så långt? Betala bara skulden nu så slipper du tänka på fogden, låter inte det skönt?

Eller så kan du vänta och se i några år till. Men då står det nog inte 20.000 på skuldsaldot.
Citera
2020-07-18, 21:29
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Jag har en betalninsanmärkning som går ut om ett år. Men jag bryr mig inte om kreditvärdighet. Jag köper inget som jag inte kan betala kontant för. Konsumerar i princip bara mat och begagnade kläder. Jag har ett par år till jag fyller 40 och tills dess så tänker jag fan i mig samla en miljon. Jag sparar i princip 60 procent av min inkomst varje månad. Jag bryr mig inte om sånt. Jag vill bara tajma så att dem inte stör mig på jobbet.

Varför "offrar" du inte ett par månader eller tre och betalar av dessa 20.000? Tro mig det är fan inte värt att fly från sin skuld, för hur mycket du än vrider och vänder på det så har du fortfarande en skuld.
Citera
2020-07-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För att förstå detta måste man nog sätta sig in lite i bokföring och hur inkasso-företags affärsmodell ser ut.

Kort uttryckt bygger deras affärsmodell på att de drar in pengar på inkassoavgifter och räntor. Dessa inkomstkällor försvinner om du betalar. Så det ligger egentligen inte i deras intresse att du betalar din skuld.

Sen vet jag inte i vilken omfattning de har rätt att hota med kronofogden utan att faktiskt dra det till kronofogden. Däremot blir de i praktiken tvugna ifall du bestrider skulden (de bör nämligen inte ha rätt att kräva ut inkassoavgifter på en tvistig fordran).

Jag har inga planer på att bestrida skulden innan den hamnar hos kronofogden. Jag misstänker att dem inte kan göra ett piss pga något legalese bullshit med kronofogden som inte accepterar deras låtsas fakturor. Om de menar allvar och inte bluffar så kan dem köra vidare till krono och då har jag kanske några dagar på mig att besluta om att överklaga eller betala. Isåfall betalar jag.
Citera
2020-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Varför "offrar" du inte ett par månader eller tre och betalar av dessa 20.000? Tro mig det är fan inte värt att fly från sin skuld, för hur mycket du än vrider och vänder på det så har du fortfarande en skuld.

För att jag misstänker att dem har fler skulder som dem inte slängt på mig än. Det är som det där wackamole spelet. Sen så är hälften av skulderna saker jag inte ens känner igen. Och jag tänker inte lägga en minut av min tid på att jaga dem eller ringa aftonbladet.se och gråta ut. Om dem vill ha betalt åt sina kunder och slänga på 400 kr kapitalavgift och ränta => varsågod finns något som heter kronofogden. Detta är en rättstat och privata skojar inkasso som försörjer stockholms VD:ars problematiska kokain missbruk ska ge fan i mina pengar.
Citera
2020-07-18, 21:50
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
För att jag misstänker att dem har fler skulder som dem inte slängt på mig än. Det är som det där wackamole spelet. Sen så är hälften av skulderna saker jag inte ens känner igen. Och jag tänker inte lägga en minut av min tid på att jaga dem eller ringa aftonbladet.se och gråta ut. Om dem vill ha betalt åt sina kunder och slänga på 400 kr kapitalavgift och ränta => varsågod finns något som heter kronofogden. Detta är en rättstat och privata skojar inkasso som försörjer stockholms VD:ars problematiska kokain missbruk ska ge fan i mina pengar.

Vad i helvete?

Du vägrar ringa dem och fråga vad det är för skulder du inte känner igen? "Skitsamma, de kan skicka det till kronofogden".

Snacka om självdestruktivt beteende.
Citera
2020-07-18, 21:56
Medlem
Citat:
Vad i helvete?

Du vägrar ringa dem och fråga vad det är för skulder du inte känner igen? "Skitsamma, de kan skicka det till kronofogden".

Snacka om självdestruktivt beteende.

Vad är det som är självdestruktivt? Hur kan man veta att en skuld är riktig förrän den svenska rättstaten har fått säga sitt. Dem bluffar tror jag. Plus att räntan är nästan gratis tack vare den judiskt kontrollerade federal reserve. Så det är till min fördel.

22.000. Vill dem ha pengarna kan dem gå till kronofogden. Men jag förstår inte varför man väntar 5 år?
Citera
2020-07-18, 22:00
Medlem
Citat:
Vad är det som är självdestruktivt? Hur kan man veta att en skuld är riktig förrän den svenska rättstaten har fått säga sitt. Dem bluffar tror jag. Plus att räntan är nästan gratis tack vare den judiskt kontrollerade federal reserve. Så det är till min fördel.

22.000. Vill dem ha pengarna kan dem gå till kronofogden. Men jag förstår inte varför man väntar 5 år?
Kronofogden bedömer inte riktigheten i det underlag som presenteras vid en ansökan om bf, om bestridan sker slussas ärendet vidare till tr.
Citera
2020-07-18, 22:01
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Det är självdestruktivt eftersom du verkar skita i att det finns skulder som du inte vet vart de kommer ifrån. "Whatever, låt dem skicka det till kronofogden" skriver du. Varför ringer du inte frågar?

När ärendet väl skickas vidare till kronofogden, vilket en dag kommer ske, så kommer de göra en utmätning av din lön och ägodelar, så betala skulden kommer du få göra ändå även om du vägrar just nu. Men som sagt, då är skulden mycket högre än 20.000. Inte bättre att betala skulden en gång för alla så du slipper problemet?

Jag känner en som hamnade hos fogden för en skitskuld på 2500, så nej du är knappast säker.

När den hamnat hos fogden kommer du även få en liten betalningsanmärkning. En väldigt saftig anmärkning som jag tvivlar på att du vill ha. Det innebär att du inte kommer kunna hyra en lägenhet, handla med faktura, teckna abonnemang eller ta lån.

Brevet från fogden kan komma som en överraskning när du minst anar det.
Citera
2020-07-18, 22:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
När dom ser att det finns något att utmäta går dom till fogden, innan dess är det bara en onödig kostnad.
Vilka mer än Kronofogden får göra en utmätning?
Citera
2020-07-18, 22:18
Medlem
Adelaides avatar
Varför är du så villig att hamna hos kronofogden när du har möjlighet att betala? Bara en riktigt idiot skulle låta sig själv hamna hos fogden. Och när du väl hamnat där så kommer de jaga dig ganska rejält innan du till slut tvingas betala, så är det inte bäst att få det överstökat?

Dessutom vore det högst omoraliskt att inte betala alla dessa aktörer som du har lurat.
Citera
2020-07-18, 22:47
Medlem
Citat:
Varför är du så villig att hamna hos kronofogden när du har möjlighet att betala? Bara en riktigt idiot skulle låta sig själv hamna hos fogden. Och när du väl hamnat där så kommer de jaga dig ganska rejält innan du till slut tvingas betala, så är det inte bäst att få det överstökat?

Dessutom vore det högst omoraliskt att inte betala alla dessa aktörer som du har lurat.

För att jag redan har en betalningsanmärkning och den har jag anpassat mig efter. Får jag en till blir livet inte mycket sämre. Plus att betalninsanmärkningen har hjälpt mig minska min konsumtion och fokusera på att samla och investera.

Jag misstänker att dem har någon låsning som gör att dem inte kan gå vidare kronofogden. När kronofogden kontaktar mig så kan jag betala. Och att kontakta dem tar tid och möda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in