2020-07-16, 20:08
Medlem
Hej på er! efter ca 5års tid känner jag att det börjar närma sig ett datorbyte. frågade min polare ifall han kunde bygga en åt mig eftersom att jag inte har sån vidare koll vad som är mest valuta för pengarna. Men tänkte även fråga efter eran expertis. Hade tänkt mig att den ska kunna maxa cyberpunk när det kommer ut. Ska bara ha datorn mest till spel och liknande. Och gärna att den är någorlunda säker för framtiden.

här är datorn polaren byggde https://www.inet.se/datorbygge/b1169132/imp

Och vad tycker flashbackarna om den? vad bör jag ändra på? eller är det där mest valuta för pengarna?
Citera
2020-07-16, 20:47
Medlem
Bonnatorps avatar
Välj dessa minnen istället. Aningen billigare, och högre frekvens.

Ids du vänta bara lite, gissningsvis högst två månader, så kan du få ett mycket bättre grafikkort för förhoppningsvis samma peng.
RTX 3000-serien är precis i upphällningen på att lanseras typ närsomhelst nu.

Dessutom kan det vara roligt att lägga lite mer på lagring, om du är en sådan som gärna sparar undan serier eller filmsamlingar att se vid tillfälle, eller har mer än 2-4 spel du gärna vill kunna starta fort.
Skillnaden i praktiken mellan en halvbra M.2-SSD och en riktigt bra är väldigt väldigt liten, så som första SSD skulle jag egentligen hellre rekommendera en 1TB Kingston A2000, om någon hundring till är okej.
Men det brukar kunna vara det när man redan är uppe över 10.000.

Då kan du vara ganska säker på att alla favoritspelen ryms.

Vill du snabba på mekaniska hårddisken så kan du se om du hittar någon extremt billig begagnad SSD, typ 120GB räcker gott och väl, och använda Primocache för att använda den SSD:n som cache till hårddisken.
Då kopieras de oftast använda filerna på just den hårddisken över till SSD:n och hämtas därifrån istället.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-07-16 kl. 20:50.
Citera
2020-07-16, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Ids du vänta bara lite, gissningsvis högst två månader, så kan du få ett mycket bättre grafikkort för förhoppningsvis samma peng.

Dessutom kan det vara roligt att lägga lite mer på lagring, om du är en sådan som gärna sparar undan serier eller filmsamlingar att se vid tillfälle, eller har mer än 2-4 spel du gärna vill kunna starta fort.
Skillnaden i praktiken mellan en halvbra M.2-SSD och en riktigt bra är väldigt väldigt liten, så som första SSD skulle jag egentligen hellre rekommendera en 1TB Kingston A2000, om någon hundring till är okej.

Vill du snabba på mekaniska hårddisken så kan du se om du hittar någon extremt billig begagnad SSD, typ 120GB räcker gott och väl, och använda Primocache för att använda den SSD:n som cache till hårddisken.
Då kopieras de oftast använda filerna på just den hårddisken över till SSD:n och hämtas därifrån istället.

Låter klokt, skulle även väntat på nästa generationens cpu
Citera
2020-07-16, 21:05
Medlem
80066Bs avatar
RAM-minnena är ganska långsamma, du vill helst ha något över 3000mhz, tex Dessa

Vill du spara ett par hundra spänn kan du köpa ett ryzen 3600 och ett B550 moderkort, men det är egentligen poänglöst.

Byt ut minnena, allt annat ser bra ut
Citera
2020-07-16, 21:34
Medlem
mongomanishs avatar
Att bygga en dator för över 15k med en Intel 10400 är faktiskt heelt sjukt. Jag skulle alla dagar i veckan köra på detta istället:

https://komponentkoll.se/bygg/oofPr

Du får en 3700X med 8 kärnor och 16 trådar, men även högre hastigheter i single core. 3700X är nästan lite over kill egentligen, det skulle gå lika bra emd en Ryzen 3600, men en 3700X är mer framtidssäker.

Tog minnen med 3600mhz minnen vilket gör enormt stor skillnad mot långsammare minnen i synnerhet för Ryzen 3000-serien, men även Intel 10th gen.

Har kört på ett RX 5700 XT som presterar likvärdigt som ett 2070 Super.

P400A chassit är ett av marknadens mest populära chassin på grund av sitt riktigt bra luftflöde som tillsammans med en shysst cpu-kylare från Noctua kommer kunna gå riktigt tyst samtidigt som datorn inte går varm.
Citera
2020-07-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Okej, läste lite om lanseringen angående den nya RTX. Får se om jag orkar ha lite is i magen och vänta ett litet tag. Låter väl vettigt att vänta den lilla stunden. Samt att jag byter ut RAM-minnena. Har ingen vidare koll själv men du verkar ändå veta vad du pratar om. Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in