Citat:
Ursprungligen postat av
Loyis
https://www.alingsastidning.se/nyheter/alings%C3%A5s/familjen-utvisas-efter-nio-%C3%A5r-1.31313333
En Serbisk familj har bott i Sverige i 9 år men utvisas på Lördag. Denna familj är då inte en traditionell "afghan/syriansk" familj då de är vita europeer. Är det rättvist att de utvisas? Ska man inte istället utvisa alla dessa flyktingar i Sverige som inte har rätt att bo här? Varför utvisa arbetande invandrare?
De fick ett två års långt tillstånd 2011 och sedan fick de avslag när de sökte permanent uppehållstillstånd. Sedan 2013 - i sju av nio år - har de processat för att få stanna kvar. Naturligtvis skulle de ha blivit utvisade redan 2013 då de fick avslag för första gången. Men nej, nej, först var det synd om barnen och sen var det synd om dem för att de är muslimer (vilket de alltså kom på ganska nyligen). Och nu är det synd om dem pga av corona och att de måste sälja huset.
Visst. Jag köper att det är trist för dem att ha förlorat, meckigt att flytta osv men SÅ farligt är det inte att flytta till ett land i fred. Men det kom inte från blå himmel. Ingenting (vad jag vet) hindrade dem från att följa lagar och förordningar 2013, och faktiskt flytta när de fick sitt första avslag. Men nej.. det ska kosta oss sju års rättsprocess först!? Jag tycker det är skönt att veta att man inte kan tjata sig till att få stanna, synd bara att det tog sju år innan slutgiltigt besked.