Jag har levt ett jämförelsevis lugnt liv. Värsta jag varit med om var när jag vart överraskad av ett intensivt åskväder och hade trekvarts promenad genom en skog hem. Ösregnet kan man väl leva med, men när det knallar på riktigt bra känns det som det skall slå ned i närmsta träd när som helst. Åskväder avnjutes lämpligen inomhus i byggnad med bra åskledare.
Det har ju varit några stormar eller värre de senaste 50 åren som skövlat stora mängder skog och hus. Några tromber har även passerat med hagel som pingisbollar som slog bulor i bilar. Men då har man oftast varit inne.
En gång i Italien regnade det så mycket på en motorväg, där jag körde med mc, att det stod minst 5 cm vatten konstant på vägen. All trafik stannade helt under kanske en halv timme.
Va i Köpenhamn och det börja blåsa lite. Helt plötsligt blev det kraftig vind o ösregn. Det flög markiser o uteserveringsmöbler överallt. Regnvattnet fyllde vägbanan,cyckelbanan o trottoaren. Det var vågor på vattnet. 2minuter höll det på? Sen va det över. Skumt väder.
När jag var barn så var det en storm som blåste av plåttaket på det höghus jag bodde i. Det blåste av halvvägs och hängde efter husfasaden och dängde mot densamma under hela stormen vilken pågick i timmar och slog sönder ett flertal rutor samt skadade fasaden.
De som fick sina rutor sönderslagna fick under resten av den kvällen stormvindar och regn in i sina lägenheter.
Taket trillade till slut ner på bakgården och vart en trevlig koja i sitt ihopknycklade skick att utforska. Jag smygrökte där för första gången.
Stockholm-Åbo färjan hette Birger Jarl.
60-tal.
Fruktansvärd storm, jag var barn och trodde vi skulle dö, pappa och jag.
Alla spydde och låg och skrek..
Farsan och jag verkade vara dom enda friska plus personalen.
Hörde senare till leda hur farsan berömde sig själv för att ha räddat och skött om människorna på båten.
För mig var det som bergochdalbanan på Gröna Lund, både skrämmande och euforiskt!
Senast redigerad av rantaplan 2020-07-24 kl. 02:47.
Snöstormen runt nyår om det var 1980. Legendariskt oväder i Skåne och Österlen.
Gudrun: vi var på väg i hyrbil till Tyskland. T o m Helsingörsfärjan gungade så spritflaskorna yrde i shoppen. I Rödby var alla färjor inställda så vi fick sova över i bilen. På morgonen var hamnbassängen tom och färjorna stod på botten. Vattnet hade blåst över till tysksidan!
Så var jag med om en orkan i North Carolina om det var 1998, fast den var ju vid kusten och jag bodde i triangle Area.
Snöstormen var nog coolast. Militären körde bandvagn med förnödenheter och ambulanstransporter till gårdarna på landet, men faktiskt även inne i städer. Kaos! Det hade vi aldrig rett ut idag, utan totalförsvar.
Ja, just ja... blixten slog ner i elledningar ca 20 m från där jag var. Jävlar vilken knall det var!!