2020-07-16, 08:57
Bannlyst
Har du upplevt något riktigt sjukt oväder någongång? Varför upplevde du ovädret som det värsta?
Citera
2020-07-16, 09:00
Medlem
borrizs avatar
160 mm regn på fyra timmar
Citera
2020-07-16, 09:03
Medlem
Tarrous avatar
Snöoväder i franska alperna. 4-5 dm på några timmar, kraftig blåst och i princip noll sikt.
Citera
2020-07-16, 09:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Har du upplevt något riktigt sjukt oväder någongång? Varför upplevde du ovädret som det värsta?

1991 när massor med hus blåste ner.
Citera
2020-07-16, 10:09
Bannlyst
Vet inte vad man ska anse som värst riktigt, har väl kanske varit kraftfulla stormar och orkaner som flyttat havsnivån upp en bra bit på land och möblerat om något.

Personligen så tycker jag ett kraftfullt hagel är de jävligaste att vara ute i, speciellt om man blivit blöt av regn innan.
Citera
2020-07-16, 10:12
Medlem
Retsinas avatar
Tsunamin i Thailand 2004. Lär ju aldrig få uppleva något liknande igen.
Och det ska man vara väldigt glad för.
Citera
2020-07-16, 10:22
Medlem
Monsunregn och orkan på en ö i söderhavet. Tur bungalowen var förankrad i stenmassor annars hade den spolats ut i havet likt omkringliggande ytor.

-36 C i sverige inte ”oväder” men något obehagligt ute i skogen.

Elavbrott i en vecka mitt i vintern.
Citera
2020-07-16, 10:44
Medlem
elopis avatar
Jag tror det har med min ålder att göra men 1998 i Gävle kom det 130cm snö på tre dagar. Jag var sju då och jag och min lillebror fick för oss att ge oss ut på en fotbollsplan mitt i snöstormen. Där höll vi på att bli kvar, lillebrorsan försvann stundtals under snön och mina skor såg jag aldrig mer igen. Usch, det var jobbigt.
Citera
2020-07-16, 11:12
Medlem
Inte värst/mest stök osv, men djääääävligt jobbigt.

GR 2019, vi var lovade S/V 11m/s ett par timmar efter Alma och ALLA drog västerut för att få vind och bättre riktning. 11 kom, seglebyte från light till medium. Ökningen fortsatte så efter 20 minuter så började vi närma oss max för mediumfocken och vi beordrade upp Heavy - segelbytet tog nu en stund pga 17-19m/s och begynnande stökig sjö snett akterifrån och snett framifrån. När nya seglet var uppe, gamla nerknölat under däck och det blöta fördäck kom upp på railen så blåste det stadigt 22 och vi har nu inget mindre segel att sätta och vi beslutade oss för att ta ner focken då vår superlätta nya stor givetvis saknar rev och kan inte tas ner med mindre än att vi lovar upp (och seglar åt fel håll) och utsätter vår sprak nya stor för massa fladder i styv kuling. (så här i efterhand så skulle vi givetvis ha seglat med vår offshore-stor som både har massa rev och tål denna vinden)
Beslut tas att få ner focken och segla 20° lägre för att inte segla sönder något, jag ser över 25 m/s ett par ggr, och fördäck kommer bak med vår minsta fock.
Läget är nu fortfarande HELT under kontroll. Halva besättningen är av och under däck och vi tror i detta läget att den här sinnessjuka vinden bara är en sqwal och kallfronten som drar in över oss.
Flera båtar inom det begränsade synhåll har problem, lovar upp och tar ner storsegel, flera båtar seglar helt med vinden för bara riggen och det är MYCKET vatten i luften, speciellt som det är två vågsystem som vi befinner oss i och från topparna blåser det av kubikmeter vatten som kommer i över 50km/h och impregnerar ALLT.
Det är nu det börjar skita sig för oss. Fördäck #1 kommer bak i pitt och lägger sig över aktern och börjar spy. 15 minuter senare så är 6 av 9 pers helt ute i sjösjuka.

Fast forward 9h, fortfarande norr om 20 konstant och vi kommer äntligen in i något sjölä bakom Gotland och båten går att styra lite bättre, men fortfarande med svårighet att hålla kurs då vi inte har något försegel uppe. Vi kappseglar fortfarande och ligger inte helt taskigt till (tror vi är fem till åtta fram och tillbaka på totalen). Besättningen är helt utskiten. Vår taktiker/navigatör har gått ner för att kolla routingen när vinden nått 20 och har blivit akut skitkass, spytt och ligger bara rakt ner - under 3 försegel som knölats ner under kvällen. Vår stortrimmer ligger i lä i sittbrunnen och har inte rört sig på 8 timmar, varje våg sköljer över båten och mycket av vattnet som kommer över ruffen ringer rakt ner på honom. Fördäckaren är nu surrad i pushpiten bak för att han vill inte längre leva och vill hoppa i vattnet. resterande tre som är sjösjuka och som har sökt skydd/nån värme i den nu oerhört blöta ruffen BÖRJAR röra på sig och kommer upp och spyr igen.
Jag, som nu stått ett PAR timmar och styrt denna nu dåligt balanserade och fortfarande överriggade flicka utan mat eller ombyte, är HELT slut i axlar och har värk i händerna från att försökt hålla henne på kurs med en blöt kolfiberratt (halt) och fortfarande kappseglar undrar om det inte är dags för den lilla spinnakern (120m2) men säger inget... Jag funderar på om de två förutom jag som fortfarande seglar är kapabla att hissa och kontrollera den lilla blåsan i 20m/s+.....

Som tur är kommer skipper/ägare upp och efter en kort rundfrågning så tar han beslutet att vi skiter i detta.

Vi får tillsammans ner storen utan att fladdra sönder den helt och går för motor in i nån liten fiskehamn på östsidan.

Där ligger fem båtar till i varierande grad av dissaray, nån håller på att tappa sin 25m långa kolfibermast då beslagen för toppvanten släppt ur bägge spridarna och masten haft "sådär" sådär med stöttning från lovart.
Bakom den stora vågbrytaren är det lä, sol och torrt. Vi bär iland vår fördäckare och vår stortrimmer som nu är ordentligt nerkylda och i djävligt dåligt skick. Vi tar upp alla segla, viker dessa och börjar konstatera att ALLT under däck är blött/och eller är spytt på. Vi pumpar ut norr om 200l vatten som kommit in - och detta är en modern och tät båt. Dom har kommit ner i luckan när vi dragit ner segel/gått ner...
Vi fixar käk, torkar ur, fyller på vatten och hänger allt på tork.

Vi bara sitter där i 6h och slickar såren och lagar smågrejer som gått sönder, byter ut block som skurit och några tampar som är skavda.

På vägen hem (130Nm till Sandhamn) blåser det FORTFARANDE norr om 20 och vi väljer att spara vår stor och får upp Heavy-focken och båten är inte superöverriggad och balanserar bättre.

24h på havet (- 6h i hamn då) med norr om 20m/s är jobbigt.

Hade vi haft vår offshore-stor så hade vi tagit ett eller två rev samtidigt som vi bytte till heavy när vinden kom och då hade vi kunnat segla båten mer aktivt och fortare vilket gör drivers möjlighet att undvika dom sjukaset vågorna på ett helt annat sätt, kanske hade vi kunnat slippa en eller två sjösjuka ombord, kanske hade vi haft manskap att skicka upp blåsan.. många om och men..

Vi valde att bryta för att inte segla sönder något och för att besättningen var antingen helt slut eller sjösjuk - det var aldrig något skarpt läge eller fara för båten eller besättningen... Storen överlevde hyfsat med bara någraa småreparationer och den gick som tåget på SM och EM som seglades några veckor senare.

Det är lätt att vara efterklok..... men vår nya stor är väl 0,5% snabbare när det blåser lite
Citera
2020-07-16, 11:29
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Glömmer aldrig vintern 2010.

Jag bodde i ett område där sällan kommer så värst mycket snö vintertid, så stan är inte direkt rustad för sånt, visst nån plogbil finns det men thats it.

Vaknade upp hemma hos någon jag festat hos och skulle hem på morgonen, det var som att gå i en postapokalyptisk stad,
på vägarna var det nog 1,5 m snö, ingen plogbil hade kört (dom kunde säkert inte)
Inga människor, inga bilar, jag fick riktigt kravla mig ända hem, nån kilometer tog flera timmar.. det var helt surrealistiskt, som i filmen Day after tomorrow.
Citera
2020-07-16, 13:24
Medlem
solo-112s avatar
Stormen Gudrun var ingen lek, det såg ut som om någon unge lekt plockepinn med skogen. Många mark/skogsägare vaknade upp och såg ett livs arbete och skogsvård - totalt bortkastat. Många valde att ge upp då, tragiska konsekvenser på en storm.
Citera
2020-07-16, 18:13
Medlem
orrecrists avatar
Hagel stora som golfbollar, varade i 20 min. Rätt stor förödelse kan jag tala om. Detta var i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in