2020-07-15, 20:57
Medlem
Hej

Blev förra veckan uppringd av min bank, en av sparbankerna, som jag ska byta bort så fort bindningstiden på bolånet går ut.
Dagarna innan hade jag både fyllt år och fått in en del pengar för gamla utlägg så jag hade ett ganska intensivt swishande till mitt konto. Antagligen inga konstigheter men när de ringde så svarade jag inte.

Det ringde igen i måndags och då tänkte jag att jag kunde svara. Sagt och gjort, jag svarar. En trevlig tjej säger att min bankman vill ha ett möte över telefon eftersom det var längesen sist. Okej tänker jag.

Nu till frågan. Är det något speciellt jag behöver tänka på inför mötet med bankmannen?
På Sparbanken har jag sparkonto (0kr), lönekonto, en liten fond jag inte orkat flytta till Avanza och mitt bolån (2,2 milj).
Tanken är att om knappt två år slå mig fri.

Sökte men hittade ingen annan tråd om bankmansprat utan mest trådar om fifflande bankmän, men om den kan sammanfogas av mod så kör på!
Citera
2020-07-15, 21:15
Medlem
Du kan ju utgå från att bankmannen går bankens ärenden och ringer med bankens intressen i åtanke. Att dom väljer att lägga tid på att prata med dig kan endast betyda en av följande 2 saker:
- Dom vill kunna tjäna pengar på dig. Här har banken många vägar att komma åt pengar från dig: Erbjudanden, binda dig för längre tid, omförhandlad ränta, sälja någon produkt typ vara, funktion, tjänst eller liknande.
- Dom är skyldiga att kontakta dig pga någon bestämmelse, för att leva upp till regelverken. Typ stickprob eller något i den stilen.

Var kritisk och svälj inte allt dom säger. Gå absolut inte med på något över telefon. Kom ihåg att dom inte ringer dig för att vara "snälla mot dig" utan för att det ligger i deras intresse, vilket sällan är bra för dig som kund.
Citera
2020-07-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du kan ju utgå från att bankmannen går bankens ärenden och ringer med bankens intressen i åtanke. Att dom väljer att lägga tid på att prata med dig kan endast betyda en av följande 2 saker:
- Dom vill kunna tjäna pengar på dig. Här har banken många vägar att komma åt pengar från dig: Erbjudanden, binda dig för längre tid, omförhandlad ränta, sälja någon produkt typ vara, funktion, tjänst eller liknande.
- Dom är skyldiga att kontakta dig pga någon bestämmelse, för att leva upp till regelverken. Typ stickprob eller något i den stilen.

Var kritisk och svälj inte allt dom säger. Gå absolut inte med på något över telefon. Kom ihåg att dom inte ringer dig för att vara "snälla mot dig" utan för att det ligger i deras intresse, vilket sällan är bra för dig som kund.

Tackar! Bra beskrivning. Som tur är har jag inga som helst intentioner att fortsätta vara kund efter att mitt lån blivit obundet. Men finns det några andra fällor att gå i?
Citera
2020-07-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Tackar! Bra beskrivning. Som tur är har jag inga som helst intentioner att fortsätta vara kund efter att mitt lån blivit obundet. Men finns det några andra fällor att gå i?

Med fällor, menar du att du ska råka svara fel angående den ökade aktiviteten på ditt konto? Är transaktionerna lagliga så har du inget att oroa dig för och då är det bara att tala sanning. Enda problemet som kan uppstå är att du tvingas redogöra för transaktionerna genom att fylla i en blankett och eventuellt behöva komplettera med underlag som styrker det du uppger. Som sagt, är de lagliga så kan du vara lugn även om det är träligt.

Baserat på vad du skrev att tjejen sa så tror jag dock inte det handlar om swishtransaktionerna utan troligtvis att de vill kränga på dig något. Kanske genom att säga "Du vet väl att nischbankerna inte erbjuder sådan här personlig service? Som att bli uppringd när det var länge sedan "
Citera
2020-07-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Med fällor, menar du att du ska råka svara fel angående den ökade aktiviteten på ditt konto? Är transaktionerna lagliga så har du inget att oroa dig för och då är det bara att tala sanning. Enda problemet som kan uppstå är att du tvingas redogöra för transaktionerna genom att fylla i en blankett och eventuellt behöva komplettera med underlag som styrker det du uppger. Som sagt, är de lagliga så kan du vara lugn även om det är träligt.

Baserat på vad du skrev att tjejen sa så tror jag dock inte det handlar om swishtransaktionerna utan troligtvis att de vill kränga på dig något. Kanske genom att säga "Du vet väl att nischbankerna inte erbjuder sådan här personlig service? Som att bli uppringd när det var länge sedan "

Exakt. Det senare du skrev alltså. Troligtvis är det inte om någon aktivitet på kontot.
Men varför nu?
Har varit kund i kanske 12-15 år.
Hade hjälp av min gamla bankman då han skrev upp min lön inför bolån men den nya kärringen kan väl dra åt helvete? Har mitt lån som ska flyttar så fort jag kan.
Citera
2020-07-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Exakt. Det senare du skrev alltså. Troligtvis är det inte om någon aktivitet på kontot.
Men varför nu?
Har varit kund i kanske 12-15 år.
Hade hjälp av min gamla bankman då han skrev upp min lön inför bolån men den nya kärringen kan väl dra åt helvete? Har mitt lån som ska flyttar så fort jag kan.

Det ligger ju i tiden att förhandla om boränta och bankerna slåss om kunderna. Tycker mig se artiklar i tidningen om detta hela tiden. Det här vet ju förstås Swedbank om och de tänker inte matcha nischbankernas räntor, det gör de hellre genom att vara fästingar. En skötsam kund kostar inte många kronor i administration under ett år och de vill förstås behålla dig. Det är min gissning i alla fall.
Citera
2020-07-16, 00:30
Medlem
Du borde ju frågat vad samtalet kommer handla om, varför de vill prata med dig.

Hur som, Avanza som du nämner är bra på det sättet. De ger inte rådgivning och kommer inte ringa upp dig för att sälja in saker vilket de traditionella bankerna gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in