• 2
  • 3
2020-07-19, 03:28
Medlem
Du har en personlighetsstörning. Sådant får man av en taskig barndom. Din störning verkar hamna inom kluster A. Det finns ingen behandling mot personlighetsstörningar. Terapi är bortkastade pengar. Däremot kan personen få ett okay liv om han själv lyckas identifiera vad som får honom att må bra och undvika det som får honom att må dåligt. Det finns ingen utom dig själv som kan hjälpa dig att hitta det som får dig att må bra.
Citera
2020-07-20, 16:17
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumbarn
Skaffa hjälp ASAP! Det låter grovt mycket som Schizofreni, för mig var det samma sak. Paranoida tankar, skumma tankar sedan så började rösterna och hallucinationerna. Låter som en långsamt utvecklande Schizofreni. De tankarna som du upplevde var en form av psykos.

I så fall har jag haft en psykos som varade i över 45 år
Citera
2020-07-20, 20:45
Medlem
Slumbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
I så fall har jag haft en psykos som varade i över 45 år

Nej, men att det kommer och går, så är det för mig i alla fall. Syftar på skumma och paranoida tankar
Citera
2020-07-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumbarn
Skaffa hjälp ASAP! Det låter grovt mycket som Schizofreni, för mig var det samma sak. Paranoida tankar, skumma tankar sedan så började rösterna och hallucinationerna. Låter som en långsamt utvecklande Schizofreni. De tankarna som du upplevde var en form av psykos.

Du verkar helt blåst. Snubben har haft samma milda symptom i över 40 år och har annars ett helt normalt liv och du får för dig att han har Schizofreni.
Citera
2020-07-21, 11:12
Medlem
Slumbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du verkar helt blåst. Snubben har haft samma milda symptom i över 40 år och har annars ett helt normalt liv och du får för dig att han har Schizofreni.

Var trött när jag läste hans inlägg. RERERERE
Citera
2020-07-21, 21:53
Medlem
Ophryss avatar
Det var någon som skrev C-PTSD (komplex traumatisering) och det skulle jag nog också gissa på. Det är ofta ett livslångt tillstånd (utan behandling) och kan ge allehanda psykiska symptom av varierande grad.
Citera
2020-07-25, 17:23
Medlem
Citat:
Bakgrund = Kommer från en splittrad familj.Tidigt övergiven (före 4 års ålder) av båda föräldrar,växte upp i ett kärlekslöst hem med mormor, bror bortadopterat. Vid senare kontakt med biologiska föräldrar i vuxen ålder fortsatta svek . Numera brutit kontakten med biologiska föräldrar sedan många decennier.Enda vuxen i familjen jag kände närhet till avliden 2017.

Aktuell status = Single man över 50år. Inga sociala - eller missbruksproblem. Fast anställd, i bra fysisk form ,har inga mediciner,lever emellanåt ett normalt varierande liv.

Problem : Återkommande perioder (Sedan tonåring) av tankeförvirring,oförmåga att fokusera på vardagliga uppgifter och rutiner. Under dessa perioder överväldigande känslor av misstroende mot främlingar och överdriven respekt/återhållsamhet mot personer jag känner väl (Som om jag mötte dem för första gången) Känner att jag vill isolera mig med mina mörka tankar. Under dessa perioder tackar jag nej till umgänge.
Fantasier om att jag är en misslyckat individ. Den mentala kraften som krävs för att mota bort detta negativa tankemönster jag haft sedan liten tar oerhört mycket energi,som jag hellre vill spendera på att njuta av livet och vara utåtriktad,men det går helt enkelt inte.
Läget där jag oftast hamnar i är en objektiv,analyserande,filosofisk vinkel på livet. Mesta av min tid går åt att försöka hitta mig själv och anta en identitet jag kan trivas med.
Har efter decennier av försök inte lyckats, utan hålet i själen finns kvar med samma styrka

Hereditär komponent (?) Min biologiska mor (De få gånger jag träffat henne) är en tvättäkta narcissist som håller upp en (För mig) pinsam skådespelarfasad. Jag uppfattar henne som oerhört självcentrerat.
Det finns en kusin,som är lik mig. Hon har alltid varit extrem välanpassat och har ett fint jobb. Jag har sett hennes personlighet vända på en femöring mitt under en sittning och kan bli extremt spydig och nästan hatisk och anklaga sin omgivning för att vara helt inkompetent. Det är över på några timmar,och efter det så är hon sitt vanliga analyserande objektiva jag som vanligt.

Så, frågan är kära Flashback. . vart skulle man kunna börja för att få min splittrade personlighet i någorlunda skick. Tillståndet har saboterat majoriteten av mitt liv. Jag vill inte inleda ett förhållande för jag är rädd att såra min partner i mina eskapader. (Det har redan gett dåligt resultat) Min personlighet och identitetskänsla är flyktiga som ett löv för vinden och ändrar sig med mitt humör.
Vad blir diagnosen ?
Kanske emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Denna personlighetstyp utvecklas pga olika traumata i barndomen, särskilt tidiga och upprepade separationer från viktiga personer i barnets liv. Viss ärftlighet, avseende sårbarhet, kan också spela in.
Citera
2020-07-25, 19:07
Medlem
lejongaddens avatar
Du beskriver exakt hur jag fungerade och ville också ha en diagnos på mitt beteende. Är du filosofisk är du en person som lever utan det filter som de flesta ha. Ett filter som kan sortera bort alla oviktiga intryck för att få möjligheten att kunna koncentrera sig bättre. Är du en tänkare måste du själv sortera alla intryck vilket ofta skapa ångest eftersom det är svårt att koncentrera sig lika mycket. Jag skulle vilja påstå att det är ADD. Som liten har man överdrivet mycket energi men i vuxen ålder försvinner energin och vad som kvarstå är att behöva ta in alla intryck, även de intryck som inte är viktiga. Ofta är man impulsiv i tankar, vilket gör att man uttrycker sig lite annorlunda och att behålla den röda tråden i konversationer kan vara svårt.

Utan detta filter kan man se sig som att vara en högkänslig person, vilket är väldigt vanligt bland många människor. Men utan detta filter se man sig själv annorlunda och det är svårt att säga att detta är den jag är utan det bli lätt att man försöker ta reda på vem man är. Har du ADD är det lätt att misstolka vilket gör att man bli sur direkt. Det är inte roligt att komma till detta känslomässiga läge, speciellt inte om man märker att en annan individ med mening vill få dig till detta känslomässiga läge.

Du är inte schizofren om du upplever övernaturliga grejer, och inte heller autistisk eftersom de saknar helt någon funktion som anses vara normal. Så pass att man inte kan sköta ett normalt jobb. Dock kan du ha autistiska dragningar om ditt tankesätt är väldigt djupt och okontrollerat.

Alla med ADD fungera annorlunda med det du beskriver berätta om denna diagnosen.

Lever du samtidigt med mycket stress och sömnproblem kan du få känslor av att inte känna igen varken vänner eller dig själv.
Citera
2021-05-11, 11:23
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Bakgrund = Kommer från en splittrad familj.Tidigt övergiven (före 4 års ålder) av båda föräldrar,växte upp i ett kärlekslöst hem med mormor, bror bortadopterat. Vid senare kontakt med biologiska föräldrar i vuxen ålder fortsatta svek . Numera brutit kontakten med biologiska föräldrar sedan många decennier.Enda vuxen i familjen jag kände närhet till avliden 2017.

Aktuell status = Single man över 50år. Inga sociala - eller missbruksproblem. Fast anställd, i bra fysisk form ,har inga mediciner,lever emellanåt ett normalt varierande liv.

Problem : Återkommande perioder (Sedan tonåring) av tankeförvirring,oförmåga att fokusera på vardagliga uppgifter och rutiner. Under dessa perioder överväldigande känslor av misstroende mot främlingar och överdriven respekt/återhållsamhet mot personer jag känner väl (Som om jag mötte dem för första gången) Känner att jag vill isolera mig med mina mörka tankar. Under dessa perioder tackar jag nej till umgänge.
Fantasier om att jag är en misslyckat individ. Den mentala kraften som krävs för att mota bort detta negativa tankemönster jag haft sedan liten tar oerhört mycket energi,som jag hellre vill spendera på att njuta av livet och vara utåtriktad,men det går helt enkelt inte.
Läget där jag oftast hamnar i är en objektiv,analyserande,filosofisk vinkel på livet. Mesta av min tid går åt att försöka hitta mig själv och anta en identitet jag kan trivas med.
Har efter decennier av försök inte lyckats, utan hålet i själen finns kvar med samma styrka

Hereditär komponent (?) Min biologiska mor (De få gånger jag träffat henne) är en tvättäkta narcissist som håller upp en (För mig) pinsam skådespelarfasad. Jag uppfattar henne som oerhört självcentrerat.
Det finns en kusin,som är lik mig. Hon har alltid varit extrem välanpassat och har ett fint jobb. Jag har sett hennes personlighet vända på en femöring mitt under en sittning och kan bli extremt spydig och nästan hatisk och anklaga sin omgivning för att vara helt inkompetent. Det är över på några timmar,och efter det så är hon sitt vanliga analyserande objektiva jag som vanligt.

Så, frågan är kära Flashback. . vart skulle man kunna börja för att få min splittrade personlighet i någorlunda skick. Tillståndet har saboterat majoriteten av mitt liv. Jag vill inte inleda ett förhållande för jag är rädd att såra min partner i mina eskapader. (Det har redan gett dåligt resultat) Min personlighet och identitetskänsla är flyktiga som ett löv för vinden och ändrar sig med mitt humör.
Vad blir diagnosen ?

Hej!

Jag skulle tro att du bär på en sorts perfektionism som visar sig i form av att du är övertygad om att du måste vara perfekt för annars kommer du bli lämnad (desto oftare skulle jag säga att den annars kommer ifrån att föräldrar inte ska tycka man e bra nog). Det blir alltså en sorts arv efter den narcissist du nämnde, samt att du de facto blivit lämnad så det finns inneboende undermedveten och i viss mån medveten fruktan för detta

Bästa rådet jag kan komma på givet denna begränsade data är att det i ett större sammanhang inte stämmer. Du behöver inte vara perfekt, väldigt få om ens någon kommer klara detta, du behöver bara var ganska bra. Förlåt dig själv men framförallt försök förlåta de som inte gjort ett bättre jobb med att ta ansvar o ge dig kärleken du borde ha fått som barn. Låt folk komma nära dig och försök att inte vara för kritisk eller hård mot dig själv.

De som gillar dig vill ha dig även när du inte är perfekt så försök att möta dem även när du känner dig låg, försök våga så kommer det säkert kunna bli bättre på sikt

Det är svårt men jag får ett gott intryck av att läsa dina ord så jag tror du har en fighting chance att bli lycklig med en brud och få det att hålla med en bra grej för er båda

Tips på böcker att läsa: Dont sweat the small stuff, The birth order book och Lycka

Carlson, Leman, Dalai Lama/Cutler
Senast redigerad av RandyWalker 2021-05-11 kl. 11:29.
Citera
2021-05-11, 15:00
Medlem
Kackelhuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Is4kq
Skulle kunna vara autism
Håller med. Typiskt autistiskt liv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera