• 2
  • 3
2020-07-15, 11:51
Bannlyst
Definition nedan, så kan tråden låsas:

Märk väl att vilken typ av deg som används för att det ska kallas paj inte definieras.
Paj är alltså en bakad deganrättning fylld med vad fan du vill.

c. 1300 (probably older; piehus "bakery" is attested from late 12c.), "baked dish of pastry filled with a preparation of meats, spices, etc., covered with a thick layer of pastry and baked," from Medieval Latin pie "meat or fish enclosed in pastry" (c. 1300), which is perhaps related to Medieval Latin pia "pie, pastry," also possibly connected with pica "magpie" (see pie (n.2)) on notion of the bird's habit of collecting miscellaneous objects.
Citera
2020-07-15, 12:03
Medlem
Underbart, då är ju i alla fall inbakad pizza en paj!
Citera
2020-07-15, 12:06
Medlem
elbels avatar
Pizza är italienska för paj
Allt som innehåller jäst mjöl är paj/pizza
utom rent bröd förstås
Citera
2020-07-15, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Pizza är italienska för paj
Allt som innehåller jäst mjöl är paj/pizza
utom rent bröd förstås

Nej.
En kanelbulle är inte en paj.
Klimp är inte paj.

Det behöver absolut inte vara en jäsdeg för att det ska kallas paj.
Filodeg, smördeg, mördeg, smuldeg - ingen jäst där va?
Citera
2020-07-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej.
En kanelbulle är inte en paj.
Klimp är inte paj.

Det behöver absolut inte vara en jäsdeg för att det ska kallas paj.
Filodeg, smördeg, mördeg, smuldeg - ingen jäst där va?

Varför inte? Verkar ju passa in i hur det definierats bara att det inte kallas paj. För hela tanken bakom denna tråden var ändå att hitta vad paj egentligen är så man kan se allt som ingår i kategorin utan att man tänker på det.
Citera
2020-07-15, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pajellerpizza
Varför inte? Verkar ju passa in i hur det definierats bara att det inte kallas paj. För hela tanken bakom denna tråden var ändå att hitta vad paj egentligen är så man kan se allt som ingår i kategorin utan att man tänker på det.

Pizza kan absolut kategoriseras som en sorts paj.
Men att allt, utom rent bröd, som innehåller jäst och mjöl är paj är ett märkligt påstående.

Oftast är inte ens paj gjort på jäsdeg.
Citera
2020-07-15, 12:58
Medlem
Jag gör inte anspråk på att ha en hållbar definition på paj och som eventuellt kan utesluta andra rätter inuti bröd (eller med brödbotten), men personligen uppfattar jag det som att pajer tenderar att ha ett brödbotten eller ett brödhölje med en viss skorpa (det engelska ordet crust kanske är mer begripligt?). Visst kan pizza och andra rätter ibland ha lite hårdare bröd, men det är inte hårt och sprött, utan är ändå mer segt eller endast hårt. Men som med de flesta andra kategoriseringar finns det säkert oklara gränsfall.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-07-15 kl. 13:00.
Citera
2020-07-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajellerpizza
Vet ej om detta är en fråga för ett annat forum men testar här.
Jag har helt kört fast på problemet med att definiera paj. Räcker det med deg och fyllning som bakas i ugn tillsammans?
I så fall är ju även pizza en paj. Och en macka med lite smält ost på. Känns fel men kan inte komma på varför det inte skulle vara så.
Behöver det inte tillagas tillsammans så är ju till och med tacos en paj.

Är majoriteten av allt vi äter egentligen paj utan att vi vet om det??

Hur definierar ni paj?
Vad är det konstigaste som fortfarande kan räknas som paj enligt er?

Titta på den videon. Kanske svaret finns där.
https://www.youtube.com/watch?v=Ct6BUPvE2sM
Citera
2020-07-15, 13:09
Medlem
Som exempel rensade jag nyligen ut saker ur kylskåpet som behövdes ätas upp, t.ex. rev jag en massa vitkål och morötter. Sedan la jag in bl.a. riven vitkål och morot, ett par sorters ostsorter, sådana där Pease (ärtproteinstrimlor), Srirachasås, tomat och något mer som jag har glömt i njalla från Polarbröd som jag sedan vek ihop och körde i ugnen. Det blev lite pizzaaktigt, men till min förvåning godare än nästan något jag har ätit i pizzaväg (trots frånvaron av kött). Men jag skulle aldrig få för mig att kalla det för paj, dels kanske för att jag inte hade bakat något i pajform, men även för att det inte i något avseende hade den där typiska pajskorpan.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-07-15 kl. 13:15.
Citera
2020-07-16, 08:48
Medlem
maxorrs avatar
Paj defineras av vad degen smeten innehåller för fasta varor med lite variation antar jag .. samt att det ska vara höga kanter på en paj...

En pizza deg eller bröd deg är därför diskvalificerad som pajdeg.. men jag kan ha fel?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in