2020-07-14, 22:27
Medlem
Hejsan!

Som rubriken lyder behöver jag byta advokat fort som tusan. Detta då rättegången är ganska stundande.

Inte bara det att min advokat har vart dålig på att svara på mina sms och telefonsamtal utan när advokaten nu faktiskt gör det så föreslår advokaten på allvar att jag ska ta över advokatens arbetsuppgifter.

Jag tror det var droppen för mig. Eftersom om vi förlorar fallet så betyder ju det att jag kommer få punga ut en massa pengar till advokaten som jag arbetat för.

Så hur byter man advokat? Helst snabbt och simpelt till en privat advokat?

Mvh
Citera
2020-07-14, 22:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Är du åtalad för något? Vad i så fall?
Citera
2020-07-14, 22:57
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurabien
Hejsan!

Som rubriken lyder behöver jag byta advokat fort som tusan. Detta då rättegången är ganska stundande.

Inte bara det att min advokat har vart dålig på att svara på mina sms och telefonsamtal utan när advokaten nu faktiskt gör det så föreslår advokaten på allvar att jag ska ta över advokatens arbetsuppgifter.

Jag tror det var droppen för mig. Eftersom om vi förlorar fallet så betyder ju det att jag kommer få punga ut en massa pengar till advokaten som jag arbetat för.

Mvh

Du kontaktar domstolen och förklarar läget för dom. Antiningen godkänner dom ett byte eller så avslår dom. Extra tid kan man också be om.
Citera
2020-07-14, 22:58
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurabien
Hejsan!

Mvh
Då blir det till att höra av sig till handläggaren på tingsrätten. Dessa är outbildade lågpannor som kan vara svårövertalade. Då går du vidare genom att be att få tala med domaren på vilken ditt mål lottats.
Citera
2020-07-14, 23:07
Medlem
kristofferGs avatar
Du lär få betala advokaten oavsett. Han ska väl ha sin beskärda del han också.
Citera
2020-07-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Då blir det till att höra av sig till handläggaren på tingsrätten. Dessa är outbildade lågpannor som kan vara svårövertalade. Då går du vidare genom att be att få tala med domaren på vilken ditt mål lottats.

Oroa dig inte, handläggarna får inte ens besluta i dessa frågor. Det är alltid en fråga för den ansvarige domaren.
Citera
2020-07-14, 23:14
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnySockerPalats
Oroa dig inte, handläggarna får inte ens besluta i dessa frågor. Det är alltid en fråga för sen ansvarige domaren.
Mm men vägen dit är genom domstolssekreteraren. Säg en svensk domarjävel som någonsin är tillgänglig på telefon.
Citera
2020-07-14, 23:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Mm men vägen dit är genom domstolssekreteraren. Säg en svensk domarjävel som någonsin är tillgänglig på telefon.

Man ringer för att höra vilken avdelning som handlägger ärendet. Sedan skickar man ett mail dit om man är smart. Då har man allt dokumenterat dessutom om det skulle bli strul.
Citera
2020-07-14, 23:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Då du skriver ”privat advokat” antar jag att det inte är aktuellt med att få en ny förordnad. Då meddelar du bara din nuvarande advokat att det inte känns rätt och att du vill byta till en annan så begär sig denne entledigad från uppdraget.

Då rättegången närmar sig (antar att det är ett brottmål då det är de som sätts ut till huvudförhandlingar på sommaren) så bör du dock ha kontaktat en annan advokat först och kontrollerat att denne kan ta på sig uppdraget. Det är inte säkert att det finns så många som har möjlighet att ta på sig ett ärende med kort varsel under semestertider så det kan vara vettigt att höra av sig till ett par olika byråer.

Det är inte särskilt ovanligt att advokater ber en klient om hjälp med att samla in bevisuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in