2020-07-13, 15:26
Avslutad
Tänker främst på juni månad då det kändes som flera tusen, främst blåmaneter, maneter på varje kubikmeter vatten. Tror aldrig jag sett något värre i manetväg. Otroligt äckligt. Fyller maneter någon funktion i haven eller är dom bara äckliga? Kan stora fiskbåtar tråla upp maneterna och tömma haven på så sätt?
Citera
2020-07-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Tänker främst på juni månad då det kändes som flera tusen, främst blåmaneter, maneter på varje kubikmeter vatten. Tror aldrig jag sett något värre i manetväg. Otroligt äckligt. Fyller maneter någon funktion i haven eller är dom bara äckliga? Kan stora fiskbåtar tråla upp maneterna och tömma haven på så sätt?
Det är sant jag har alltid sett massor av maneter varje gång jag besökte mina farföräldrar i Höganäs.
Och ja maneter fyller en funktion.
Citera
2020-07-13, 16:45
Medlem
Citat:
Det har gjorts dna-analyser av maginnehåll och exkrementer från olika rovfiskar och andra rovdjur, samt analyser av isotopsammansättningen i vävnader från rovdjuren.

I samtliga fall har man funnit att maneter äts av snart sagt alla andra djur i havet – i många fall i stora mängder. Bland stora rovfiskar som lever på maneter kan nämnas blåfenad tonfisk, svärdfisk och olika arter av spjutfiskar. Den gröna havssköldpaddan (Chelonia mydas), som ofta uppfattats som en växtätare i vuxen ålder, har visat sig äta stora mängder maneter.

Undervattenskameror har avslöjat att fyra arter av pingviner konsumerar maneter. Analyser av materialet visar att pingvinerna i genomsnitt fångar en manet i timmen när de är i vattnet. Nästan hälften (42,4 procent) av alla jaktförsök av dvärgpingviner (Eudyptula minor) gällde maneter.

Det låga näringsinnehållet kompenseras tydligen av att maneterna är exceptionellt lättfångade och dessutom lättsmälta.

https://www.hbl.fi/artikel/maneter-mer-an-bara-passiva-geleklumpar-2/

Mat med andra ord, men kan även plockas upp och kastas på ens kompisar.
Citera
2020-07-14, 11:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Maneterna svärmar väl bara vissa år antar jag.
Men det är ju också beroende på strömmar osv.

Jag minns hur Malmös kanaler var helt proppfulla av lila maneter för två eller tre år sedan, om hösten.
Citera
2020-07-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Maneterna svärmar väl bara vissa år antar jag.
Men det är ju också beroende på strömmar osv.

Även vattentemperatur, läste jag nyligen. Stigande temperaturer ska tydligen gynna maneterna. Väderöarna lär ha slagit nytt rekord när det gäller ytvattentemperatur.
Citera
2020-07-14, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Även vattentemperatur, läste jag nyligen. Stigande temperaturer ska tydligen gynna maneterna. Väderöarna lär ha slagit nytt rekord när det gäller ytvattentemperatur.

Ett dilemma. Varmare vatten, skönare att bada. Fler maneter, mindre badsug .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in