Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-13, 11:13
Medlem
Tex sojabönafärs och liknande ? Man skär en bit av paprika och lägger i degen / färsen och steker sen har man en ” burgare ” med innehållet formad som en paprika =•) .

Mvh .
Citera
2020-07-13, 11:16
Medlem
Millediablos avatar
Om du skär en bit av en paprika och bakar in i vegetarisk malen färs, hur kommer den då att få formen av en paprika?
Eller tänkte du baka in en hel paprika i färs?
Citera
2020-07-13, 11:59
Medlem
yz44s avatar
Att använda skivad paprika som färsform är inget jag testat.
Förmodligen beroende på att köttfärs inte behöver form för att hålla formen.
Citera
2020-07-13, 13:53
Medlem
FiniteLifes avatar
Nej det känns mer som nåt dom gör i tv för det ska se lite roligt ut.

Sånt orkar jag inte med.
Citera
2020-07-13, 17:37
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Svar på frågan:
Nej det gör jag inte.

Tycker att paprika blir rent för bränd på utsidan innan färsen är färdig.
Jag gillar paprika, min inte en bränd "fan", det förstör hela rätten enligt mig.
Allt som behöver en längre till lagnings tid, så tycker jag paprika, pimenta, pimentos, och liknande grönsaker blir rent för hårt grillade i förhållande till innehållet.

Detta låter som någon tokig 70 - 80 tals grej som någon tossig käring hittade på för att verka exotisk.

Bättre att lägga paprikan och liknande en bit in i köttfärsen för att bli skyddade av värmen.
Men vet i fan om det blir gott.

Det är som att blanda kyckling, jordnötter och bananer med grämde och tro det exotisk rätt,
blir bara ett jävla spretande i smaker som är ett Svenskt påfund.

Men var inte rädd för att prova, ja det är så jag lärt mig att laga mat.
Kan bli bra, och vad fann gör det om man misslyckas i bland.
Jag är 60 år och lagat mat i över 40 år, och har misslyckats många gånger under alla dessa år.
Man blir aldrig full lärd. Och nya saker är ständigt en utmaning, det är detta som driver en
till att laga mat.

Som exempel: I kväll har jag ett experiment att laga kalops på Vild-svin.
Byta ut lite av det traditionella när det gäller kalops mot sådant som är typiskt för vilt.

Och så får du även göra med paprikorna, prova dig fram.
Blir det bra släng upp en tråd här på FB med ditt recept, det uppskattas mycket skall du veta.

Rullkragen
Citera
2020-07-14, 17:22
Medlem
Fasen på just åttiotalet var detta en favoriträtt som morsan lagade ibland, köttfärsfylld paprikahalva med ris! Mycket ketchup i färsen, gräddbuljong i botten på pannan o ris till.. måste göra det igen, inte för varm ugn, blev väldigt saftigt 👍
Citera
2020-07-14, 18:27
Medlem
Helenedals avatar
TS uttrycker sig för jävla illa så det är svårt att begripa vad vederbörande menar.

Men,

Jag tror TS menar att man använder en paprikaring som en form, lite som när man stansar ut pepparkakor. Men istället för att stansa kakor ur utrullad pepparkaksdeg så lägger TS pepparkaksformen i stekpannan och fyller denna med färs. Fast istället för en stansform i metall så använder TS en form gjord av en paprikaring.

Kanske TS menar att man skär av toppen av paprikan och fyller på med färs? Som våra morsor gjorde förr.

Ett klargörande vore på sin plats, tack!
Citera
2020-07-15, 21:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
TS uttrycker sig för jävla illa så det är svårt att begripa vad vederbörande menar.

Men,

Jag tror TS menar att man använder en paprikaring som en form, lite som när man stansar ut pepparkakor. Men istället för att stansa kakor ur utrullad pepparkaksdeg så lägger TS pepparkaksformen i stekpannan och fyller denna med färs. Fast istället för en stansform i metall så använder TS en form gjord av en paprikaring.

Kanske TS menar att man skär av toppen av paprikan och fyller på med färs? Som våra morsor gjorde förr.

Ett klargörande vore på sin plats, tack!

Jag tolkar det som du, att han tar en paprikaring och fyller med färs som en form. Fylld paprika är ju något helt annat. Själv tycker jag att paprika blir som snor om man tillagar den för länge, tycker egentligen mest om tillagad paprika i wok och liknande där den är ganska fast i konsistensen fortfarande. Gillar dock paprika som den är i sallad och liknande, en av mina favoritgrönsaker. Tillagning är inte nödvändig.
Citera
2020-07-15, 22:08
Medlem
maxorrs avatar
Han bara trollar .. det fattar man ju

Antingen har man paprika fylld paprika eller så skivar man ner paprikan och steker bakar den.. thats it

Struntprat i att man ska ha paprikan som en profilform (en ram) där man ska leka med figurer i stekpannan
Citera
2020-07-16, 08:43
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tolkar det som du, att han tar en paprikaring och fyller med färs som en form. Fylld paprika är ju något helt annat. Själv tycker jag att paprika blir som snor om man tillagar den för länge, tycker egentligen mest om tillagad paprika i wok och liknande där den är ganska fast i konsistensen fortfarande. Gillar dock paprika som den är i sallad och liknande, en av mina favoritgrönsaker. Tillagning är inte nödvändig.

Säg att man gör en gjutform av paprika.. det ger ju ingen funktion mer en till en väldigt lös smet .. och att man får lite paprika stekt smak runt om som en ram..

Säg att man knäcker ett ägg i en paprika ring så har man ju liksom en omelett med paprika smak.. vilket kan ju funka och ger en god smak med stekta paprika ringen..

Kol grillad paprika är jättegott tex på spett med lök och diverse grönsaker.. Sen kan man ju göra nån form av färs eller marinerade kebab på spett intill och servera i bröd, sås eller med ris.. Hur gott som helst..

https://www.google.com/search?q=grillade+gr%C3%B6nsaker+p%C3%A5+spett&rlz =1C1CHBF_svSE892SE892&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ve d=2ahUKEwiOpcmuldHqAhUNqYsKHS8qCLEQ_AUoAnoECAwQBA& biw=1536&bih=722
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in