2020-07-13, 05:35
Medlem
baptiii10s avatar
Vad tror ni om de nya Mac-datorerna som kommer framöver där lämnat Intel för att köra på deras egna processorer? Värt att vänta på om man funderar på en Macbook Pro nu? Hur mycket snabbare kan de vara? På tidiga benchmark tester har de fått riktigt fina resultat även om dom inte är helt tillförlitliga. Vågar man hoppas på en lägre prisbild?
2020-07-13, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baptiii10
Vad tror ni om de nya Mac-datorerna som kommer framöver där lämnat Intel för att köra på deras egna processorer? Värt att vänta på om man funderar på en Macbook Pro nu? Hur mycket snabbare kan de vara? På tidiga benchmark tester har de fått riktigt fina resultat även om dom inte är helt tillförlitliga. Vågar man hoppas på en lägre prisbild?

Känner man AAPL så borde de snarare skruva upp priset (den ska ju vara bättre eller hur?).

Jag kommer själv inte köpa en Mac igen på ett bra tag men det du kan tänka på är hur länge du ska ha din Mac. Supporten för nuvarande datorer med intel kommer inte vara för alltid så det finns risk att du får övergå till linux, kanske elementaryOS?

Kan du vänta hade jag nog väntat på version två av de nya datorerna för Apple brukar inte ha så polerade upplevelser i version 1 (tex Apple Watch 1 och tror det var iPhone 4 med ny design där antennen inte fungerade i många fall).
2020-07-13, 05:59
Bannlyst
Finns flera nackdelar med ARM baserade Macbook

1) Det kommer ta tid övergång ifrån x86 till ARM Risc. Under tiden måste man ha någon form av emulering. Att köra 68k på PowerPc var inte så svårt. Dels för 68k var långsammare än PowerPC. Men hur blir det att köra x86 på ARM?
2) Risken att är att macbook bli lika sluten som ipaden.
2020-07-13, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Finns flera nackdelar med ARM baserade Macbook

1) Det kommer ta tid övergång ifrån x86 till ARM Risc. Under tiden måste man ha någon form av emulering. Att köra 68k på PowerPc var inte så svårt. Dels för 68k var långsammare än PowerPC. Men hur blir det att köra x86 på ARM?
Finns redan tidiga benchmarks ute som ser bra ut, trots att det är på gammal hårdvara
'"Emuleringen" görs vid installationen av programmet och inte varje gång det körs
Citat:
2) Risken att är att macbook bli lika sluten som ipaden.
Hade du sett keynoten så hade du sett att så inte är fallet
2020-07-13, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Finns redan tidiga benchmarks ute som ser bra ut, trots att det är på gammal hårdvara
'"Emuleringen" görs vid installationen av programmet och inte varje gång det körs

Hade du sett keynoten så hade du sett att så inte är fallet

Varför går inte hela PC branschen till över ARM ? Övergången är inte så smärtfri som du gör gällande..
2020-07-13, 07:20
Medlem
baptiii10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThreefaceFunk
Känner man AAPL så borde de snarare skruva upp priset (den ska ju vara bättre eller hur?).
Det är just därför jag tror och hoppas det kan bli billigare, för det är så olikt Apple. Det är ju klart billigare att producera iallafall!

Citat:
Jag kommer själv inte köpa en Mac igen på ett bra tag men det du kan tänka på är hur länge du ska ha din Mac. Supporten för nuvarande datorer med intel kommer inte vara för alltid så det finns risk att du får övergå till linux, kanske elementaryOS?
Att tvingas byta till Linux känns inte så troligt. Varför kommer det inte bli någon mac för dig på ett bra tag?

Citat:
Kan du vänta hade jag nog väntat på version två av de nya datorerna för Apple brukar inte ha så polerade upplevelser i version 1 (tex Apple Watch 1 och tror det var iPhone 4 med ny design där antennen inte fungerade i många fall).
Helt klart hade det vart optimalt och vänta på version två, men tveksamt om man pallar det. Har väldigt svårt o se att dom blir sämre än föregående års upplaga. Lär ju avvakta o se vad priset landar på iallafall.
2020-07-13, 07:34
Medlem
Citat:
Varför går inte hela PC branschen till över ARM ? Övergången är inte så smärtfri som du gör gällande..
Jag tror inte att övergången för Mac blir något större problem, de har trots allt kör ARM på IOS i evigheter, som ändå delar kärna och mycket annat med MacOS, Windows är en helt annan sak, Windows finns till ARM, men kan så vitt jag vet inte ens köra 64bit program
2020-07-13, 07:38
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att övergången för Mac blir något större problem, de har trots allt kör ARM på IOS i evigheter, som ändå delar kärna och mycket annat med MacOS, Windows är en helt annan sak, Windows finns till ARM, men kan så vitt jag vet inte ens köra 64bit program

Windows har gjort flera försök att konverteras till andra CPU, men floppat. Både ARM och Alpha har man försökt släppa windows versioner för. Fördelen med ARM är väl att apple får mer frihet att påverka innehållet själva.

Apple har haft 6502, 68k, PowerPC , x86 och ARM på sina produkter genom åren. Apple var tidig ute och använde ARM på Newton.
2020-07-13, 08:59
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baptiii10

Priserna kommer knappast gå ned, däremot så kan man nog på sikt vänta sig betydligt bättre prestanda och säkerhet då operativsystemet kommer bli ännu mer slutet och Apple kan bygga hårdvaran mer på egen hand.
2020-07-13, 09:00
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:

Den enda moderna officiella Windows dator som kör ARM är väl surface-paddor och kompatibiliteten är ju milt uttryckt bristfällig. De program som inte konverterats specifikt för arm emuleras med stora prestandabortfall.
2020-07-13, 09:04
Moderator
Rassas avatar
Tråd finns, fortsätt där:

(FB) Apple byter från Intel till Apple Silicon

Låser den här. /Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in