[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
varaive
Hur mycket odlingsbar mark och hur mycket avkastning ifråga om mat genererar marken, är något som väldigt ofta diskuteras när olika dieters påverkan på miljön diskuteras.
Men medan nötkreaturhållningen synats i minsta detalj, så står hästhållningen helt ogranskad. Det är märkligt.
Precis, och det är därför vi inte skall ta den diskussionen överhuvudtaget.
Man öppnar för Inte bara att markägaren inte själv skall få bestämma vad han/hon skall få odla för grödor på sin egen mark, man öppnar således också för diskussioner kring pristak, miljöpåverkan, och när dom riktigt rajvar loss,; idiotiska ideer om slopad äganderätt, Pristak, och allsköns märkliga tankar om "Solidaritet" med hela världen.
Vad är det som säger att vi behöver ha det kaloriintaget vi har i västvärlden?
Citat:
Och eftersom antalet hästar överstiger antalet mjölkkor i Sverige, så anser jag att det är en befogad diskussion. Vår hästhållning i Sverige förbrukar enorma mängder foder. Således går det åt stora arealer till produktion av hästfoder. Det handlar om arealer som hade kunnat användas till produktion av spannmål eller produktion av foder åt andra djur.
Och?
Vi odlar inte all areal vi har i Sverige, det är billigare att köpa en hel del av det vi behöver.
Det råder inte krig, således är det marknaden som styr.
skall du tvinga bönderna odla till lägre intäkter?
Citat:
Det är en väldigt liten andel hästar som har rollen av brukshästar, som utför nyttouppgifter. Något fåtal används som rena arbetshästar, ordningsmakten har ett antal hästar som fyller en funktion, men den överväldigande majoriteten av hästar håller vi oss med enbart som förströelse.
Och det spelar som sagts ingen roll i fredstid.
Skall du förbjuda Premiumbilar?
Dom drar onödigt bycket bränsle, som kunde användas till annat?
Citat:
Och nu har jag inte ens nuddat vid ämnet om häst- och ridklubbarnas stora bidragsberoende. I min kommun är hästklubbarna de största bidragstagarna av alla föreningar.
detta håller jag med om.
en del framhåller att det är en rättvisefråga utifrån perspektivet att det är en "Tjejidrott"..
må så vara, bidrag till föreningar är jag personligen emot överhuvudtaget.