2020-07-12, 01:11
Medlem
Det finns fler hästar än mjölkkor i Sverige. Men medan korna bidrar med mat, så kan man undra vad hästarna egentligen bidrar med?
Vill också minnas att sommaren för nåt år sen (kan det ha varit 2018?) när det var sån torka, och brist på foder, så klagade bönderna över att fodret blivit så dyrt. Och att olika delar inom hästhållningen drev upp priserna på foder.
Vad är det som rättfärdigar att vi håller oss med så otroligt mycket hästar i vårt land?
Citera
2020-07-12, 03:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Varför attackeraras inte hästhållningen lika mycket som nötkreatur?

Bra fråga.

Först funderade jag på om det handlade om att det mest är kvinnor som har häst, och att det därför inte finns något syfte att driva frågan, hos de som kontrollerar ordet. Genom att angripa saker som ligger den vite mannen nära hjärtat uppnår de att ytterligare dra den vite mannens fokus från de verkliga frågorna och hoten. Men det finns ju faktiskt en del travgubbar, så denna tesen håller nog inte.

Hästarnas påverkan kan dock inte vara försumbar. Hästarna körs hit och dit på helgerna i stora släp med usla cw-värden. Hästarna är alltid trasiga och sjuka, och de är stora, och står därför förmodligen för en enorm del av produktionen av mediciner, som garanterat hamnar i naturen på ett eller annat sätt.

Ett tänkbart svar på frågan är att det i förlängningen av resonemanget leder till att vi också måste ifrågasätta en annan liknande miljöbov, värre än den förhatliga stadsjeepen, hunden!
Citera
2020-07-12, 07:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det finns fler hästar än mjölkkor i Sverige. Men medan korna bidrar med mat, så kan man undra vad hästarna egentligen bidrar med?
Vill också minnas att sommaren för nåt år sen (kan det ha varit 2018?) när det var sån torka, och brist på foder, så klagade bönderna över att fodret blivit så dyrt. Och att olika delar inom hästhållningen drev upp priserna på foder.
Vad är det som rättfärdigar att vi håller oss med så otroligt mycket hästar i vårt land?

Rättfärdigar?

Betalar du arrende eller foder på något sätt?
Nej, då förstår jag inte varför det skall behövas något rättfärdigande av det?

Om rättfärdigandet enligt dig består i som du skriver ”bidrar med mat”, så kan vi föra resonemanget vidare, och då lär vi få ifrågasätta vår egen existens isåfall.
Senast redigerad av scoremax 2020-07-12 kl. 08:03.
Citera
2020-07-12, 08:11
Medlem
RedXs avatar
Stämmer det verkligen att det finns fler hästar än mjölkkor? Intuitivt låter det märkligt.

Om jag får drista mig till en gissning till varför hästhållningen inte kritiseras lika mycket som nötkreaturen så tror jag att det huvudsakligen beror på två saker:

1) ”Populistfaktorn”. Hästar är både ett populärt sällskap och ett populärt intresse. Att kritisera hästhållningen riskerar väcka en motrörelse av episka (nåja) proportioner. Kossorna har inga känslomässigt engagerade förkämpar.

2) ”Kommunistfaktorn”. Nötkreatursproduktionen genererar pengar i relativt stora företags fickor. Hästhållningen sköts (med undantag för travsporten) i regel i relativt liten skala och utan någon Scan/Arla i toppen som håvar in storkovan. Det är viktigt att bekämpa miljöproblem, men ofta ännu viktigare att bekämpa kapitalismen.
Citera
2020-07-12, 08:12
Medlem
Citat:

Hästarna lever väl generellt sett mycket bättre än nötkreaturen?

Det tror jag iaf.
Citera
2020-07-12, 10:28
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Stämmer det verkligen att det finns fler hästar än mjölkkor? Intuitivt låter det märkligt.

Det stämde iaf för tre år sedan. Länk
Citera
2020-07-12, 12:11
Medlem
Deagle66s avatar
Hästkött är gott faktiskt.
Men säger man det i Sverige blir det ett jävla liv....
Citera
2020-07-12, 12:28
Medlem
Kött förstör miljön brukar vara ett argument från veganer och liknande, och eftersom hästar inte föds upp för att ge mat så tycker dom väll att det är okej.

Till skillnad från "mördarböndernas" kor...
Citera
2020-07-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Rättfärdigar?

Betalar du arrende eller foder på något sätt?
Nej, då förstår jag inte varför det skall behövas något rättfärdigande av det?

Om rättfärdigandet enligt dig består i som du skriver ”bidrar med mat”, så kan vi föra resonemanget vidare, och då lär vi få ifrågasätta vår egen existens isåfall.

Hur mycket odlingsbar mark och hur mycket avkastning ifråga om mat genererar marken, är något som väldigt ofta diskuteras när olika dieters påverkan på miljön diskuteras.
Men medan nötkreaturhållningen synats i minsta detalj, så står hästhållningen helt ogranskad. Det är märkligt.
Och eftersom antalet hästar överstiger antalet mjölkkor i Sverige, så anser jag att det är en befogad diskussion. Vår hästhållning i Sverige förbrukar enorma mängder foder. Således går det åt stora arealer till produktion av hästfoder. Det handlar om arealer som hade kunnat användas till produktion av spannmål eller produktion av foder åt andra djur.
Det är en väldigt liten andel hästar som har rollen av brukshästar, som utför nyttouppgifter. Något fåtal används som rena arbetshästar, ordningsmakten har ett antal hästar som fyller en funktion, men den överväldigande majoriteten av hästar håller vi oss med enbart som förströelse.

Och nu har jag inte ens nuddat vid ämnet om häst- och ridklubbarnas stora bidragsberoende. I min kommun är hästklubbarna de största bidragstagarna av alla föreningar.
Citera
2020-07-12, 17:52
Medlem
Det är också väldigt mycket ridolyckor med enormt mycket sjukhusvård som behövs. Sjukskrivningar och annat elände.

Bara fotboll är mer skadlig än ridning.

https://hastsverige.se/hast-manniska/sakerhet/personskador/
Citera
2020-07-12, 21:30
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Hur mycket odlingsbar mark och hur mycket avkastning ifråga om mat genererar marken, är något som väldigt ofta diskuteras när olika dieters påverkan på miljön diskuteras.
Men medan nötkreaturhållningen synats i minsta detalj, så står hästhållningen helt ogranskad. Det är märkligt.

Precis, och det är därför vi inte skall ta den diskussionen överhuvudtaget.
Man öppnar för Inte bara att markägaren inte själv skall få bestämma vad han/hon skall få odla för grödor på sin egen mark, man öppnar således också för diskussioner kring pristak, miljöpåverkan, och när dom riktigt rajvar loss,; idiotiska ideer om slopad äganderätt, Pristak, och allsköns märkliga tankar om "Solidaritet" med hela världen.
Vad är det som säger att vi behöver ha det kaloriintaget vi har i västvärlden?

Citat:
Och eftersom antalet hästar överstiger antalet mjölkkor i Sverige, så anser jag att det är en befogad diskussion. Vår hästhållning i Sverige förbrukar enorma mängder foder. Således går det åt stora arealer till produktion av hästfoder. Det handlar om arealer som hade kunnat användas till produktion av spannmål eller produktion av foder åt andra djur.

Och?
Vi odlar inte all areal vi har i Sverige, det är billigare att köpa en hel del av det vi behöver.
Det råder inte krig, således är det marknaden som styr.
skall du tvinga bönderna odla till lägre intäkter?

Citat:
Det är en väldigt liten andel hästar som har rollen av brukshästar, som utför nyttouppgifter. Något fåtal används som rena arbetshästar, ordningsmakten har ett antal hästar som fyller en funktion, men den överväldigande majoriteten av hästar håller vi oss med enbart som förströelse.
Och det spelar som sagts ingen roll i fredstid.
Skall du förbjuda Premiumbilar?
Dom drar onödigt bycket bränsle, som kunde användas till annat?

Citat:
Och nu har jag inte ens nuddat vid ämnet om häst- och ridklubbarnas stora bidragsberoende. I min kommun är hästklubbarna de största bidragstagarna av alla föreningar.
detta håller jag med om.
en del framhåller att det är en rättvisefråga utifrån perspektivet att det är en "Tjejidrott"..
må så vara, bidrag till föreningar är jag personligen emot överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in