2020-07-08, 10:16
Medlem
Hej! Jag adopterade en väldigt social katt (2år) för cirka 3 veckor sedan, han går ute för det mesta och kommer tillbaka på kvällarna eller på morgonen för att prata och äta. Jag hade inga problem med honom dom första 2 veckorna men sen började han jaga och släpa in små fåglar och andra djur som fortfarande levde och om jag låg och sov eller inte var hemma så bet han ihjäl dom stackars djuren. Jag förstår att det inte går att ändra en katts instinkt av att jaga men jag ville göra det svårare för honom att fånga dessa djur genom att köpa ett halsband med en bjällra som han skulle ha när han gick ut.

Han har nu varit inomhus i cirka 5 dagar (han fick vara en innekatt tills dess jag fick paketet med halsbandet) och jag testade halsbandet på honom igår, han hade inget problem med det, han var lika glad som alltid men efter några timmar framåt kvällstid hör jag ett ljud i källaren och det visar sig att han och min andra katt hade kommit åt vårat förråd med lådor och rivit ner dom, det gjorde ett jätte högt ljud och han hade sprungit och gömt sig. Jag fick bära upp honom till sovrummet och han var helt stel och rädd så jag klappa på honom lite och försökte ge honom mat. Efter kanske 1 och en halv timme så testade jag att ta av halsbandet och då började han bli normal igen och nu blir han helt förskräckt om man sätter på halsbandet igen.
Vad kan jag göra för att han ska vänja sig vid halsbandet igen? Finns det ett annat sätt jag kan göra det svårare för honom att jaga? Jag vill inte göra honom till en innekatt eftersom han tycker så mycket om att vara ute.
Citera
2020-07-08, 11:06
Medlem
Har du koll på hur en katt fungerar överhuvudtaget?

Jakten är kattens instinkt, den v drar hem byten till sin familj, det du ska göra är att berömma katten, oavsett vad du tycker om det, du ska absolut inte straffa den.

Ha dörren stängd så att katten inte kan gå in och ut som den vill, problemet löst.
Citera
2020-07-08, 11:14
Medlem
Trolltestets avatar
En bjällra är tortyr för en katt.
Citera
2020-07-08, 11:17
Medlem
Katter är egentligen ganska enkla att lära upp men det blir ju lättare om man kan skälla ut den när den är på väg in i huset med en fågel i mun.

Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi

Jakten är kattens instinkt, den v drar hem byten till sin familj, det du ska göra är att berömma katten, oavsett vad du tycker om det, du ska absolut inte straffa den.

Ha dörren stängd så att katten inte kan gå in och ut som den vill, problemet löst.

Gör som ovanstående, ha dörren stängd och låt inte katten gå in och ut ur huset som den vill tills den har lärt sig att låta småfåglar vara. Att sätta en bjällra på katten känns för mig spontant som lite osjysst mot kissen men å andra sidan så verkar det som att vissa har bjällra på sin katt utan att den mår speciellt dåligt av det (?). Våra katter har då aldrig haft nån bjällra och aldrig heller tagit hem några smådjur men dom går bara in och ut ur huset när någon öppnar dörren åt dom.
Senast redigerad av XrayCharles 2020-07-08 kl. 11:23.
Citera
2020-07-08, 11:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ja stackars katt inte få ha friheten att smyga och vara tyst för andra djur som jagar dom
Citera
2020-07-08, 11:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja stackars katt inte få ha friheten att smyga och vara tyst för andra djur som jagar dom

Inte bara det. En katt har många gånger bättre hörsel än en människa, vilket innebär att en bjällra som sitter och skramlar runt halsen på en katt, är som att en människa skulle ha en kyrkklocka hängande ovanför huvudet 24/7. It'd make you psycho in notime.
Citera
2020-07-08, 11:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ta bort bjällran. Du borde ju förstå själv hur plågsamt det är för din katt. De har otroligt bra hörsel och det är rena pinan att ha den pinglande. Det funkar inte heller för att få katten att sluta jaga småfågel. Katters jaktteknik är överraskningsanfall, att smyga sig på bytet och då låter inte pinglan.

Katter är rovdjur. De jagar, det är kattens liv att göra detta. Det måste du acceptera om du ska ha katt.

Katter brukar inte ta speciellt mycket fågel. Det är främst gnagare, råttor och möss, som de tar. Fåglar är mycket svårare att fånga och det är svaga och skadade individer som de kan få tag i.

Att han kommer med byten till dig är en vänlig gest, nåt du borde vara stolt över. Du ska berömma katten när han gör det och sedan diskret göra dig av med gåvan. Som kattägare får man så lov att palla detta och även döda skadade djur, alternativt släppa dem fria om det finns chans att de kan klara sig. Det är sällan det är så, eftersom bytesdjuren sannolikt är i dålig kondition redan innan de blev fångade.

Att rovdjur gallrar ut svaga individer är naturens gång och det stärker de arter som blir bytesdjur.

Katter är ensamlevande djur. Därför gör de sitt yttersta för att inte visa om de lider. Ett flockdjur får ju hjälp av de andra men katter blir ett lätt byte om de inte uppträder så normalt som möjligt i alla situationer. Att din kisse reagerar så starkt visar verkligen på hur mycket han avskyr pinglan.

Du borde omplacera din katt, om du inte kan acceptera det är en jägare.
Citera
2020-07-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi

Som jag skrev i mitt inlägg så förstår jag att jag inte kan göra något åt kattens instinkt av att jaga, han anser ju det som en vanlig sak. Jag vill bara försöka hindra honom det bästa jag kan utan att krossa några gränser, så jag börja frågade runt och folk förslog ett halsband med en bjällra, när jag insåg att han inte alls var bekväm med så tog jag såklart av det direkt. Skulle du vilja utveckla din lösning lite mer? Tack för ditt svar.
Citera
2020-07-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Jag är ledsen om jag gjorde dig ont av det jag skrev, jag tog såklart av bjällran direkt när han visade tecken på att det gjorde honom obekväm. Har du några tips eller tankar om vad jag kan göra istället? Tack för ditt svar.
Citera
2020-07-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Katter är egentligen ganska enkla att lära upp men det blir ju lättare om man kan skälla ut den när den är på väg in i huset med en fågel i mun.

Gör som ovanstående, ha dörren stängd och låt inte katten gå in och ut ur huset som den vill tills den har lärt sig att låta småfåglar vara. Att sätta en bjällra på katten känns för mig spontant som lite osjysst mot kissen men å andra sidan så verkar det som att vissa har bjällra på sin katt utan att den mår speciellt dåligt av det (?). Våra katter har då aldrig haft nån bjällra och aldrig heller tagit hem några smådjur men dom går bara in och ut ur huset när någon öppnar dörren åt dom.

Jag skulle aldrig utsätta mina husdjur för något dom inte är bekväma med, efter han visade tecken på att han inte tyckte om bjällran så tog jag såklart av den direkt. Jag försöker bara hitta en balans som funkar för honom och för mig. Jag har aldrig skällt på honom när han kommer med något (jag skulle inte vilja göra det heller), många gånger så sover jag eller är borta under dagen. Det låter som dina katter har det bra hos dig, vilka tider får dom oftast gå ut? Ropar ni in dom sen på kvällen också? Tack för ditt svar.
Citera
2020-07-08, 12:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetsuh
Jag vill bara försöka hindra honom.....

Du har ju nyss adopterat din katt. Du borde omplacera honom direkt, alternativt lämna tillbaka honom.

Den här katten har en stark jaktinstinkt och även kunnande. Han beter sig precis som en arbetande katt ska och borde få komma till någon som uppskattar det.

Våra katter blir sämre på att jaga för varje generation som går. Många jagar inte alls. Andra försöker men är så klantiga och rädda för sitt byte, att de bara "leker" med det. Bytesdjuren kämpar emot bokstavligen med näbbar och klor, kan skada katten rejält ex vis i ögonen och ett infekterat sår var som helst är livshotande.

Din katt har både kunnande och förmåga, är värdefull på ett sätt du inte uppskattar.

Ni har ju nyss träffats och inte hunnit bonda, även om katten gör sitt bästa genom att komma med "presenter" du inte uppskattar. Så omplacera snarast. Adoptera en annan katt som inte jagar.
Citera
2020-07-08, 12:17
Medlem
LKKINGENs avatar
Det där med att katten jagar det får du bara låta vara om du vill ha en utekatt. Innekatter är för folk som inte har något vett i huvudet.
Köp en såndär rörelsedetektor på clasohlson eller någe. Plingar till när katterna går in och ut. Sätt den ute eller inne allt efter smak. Mottagaren kan du ha med dig var i huset du än går, glöm bara inte stänga av den när du går o lägger dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in