Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-07, 17:11
Medlem
FashionMonsters avatar
Har ärvt en gård med tillhörande mark.
Vi är tre som delar på fastigheten.

Dom vill väl se att det förfaller och att allt ska vara som vanligt tills dom dör eller nåt.
Vill inte vara delaktig längre utan bli utköpt men dom pengarna har dom ju inte gråt gråt
(Ironin då dom förmodligen tjänar på skogen om dom säljer det billigt till mig).

Bad är enklast, att bara lägga fram det till dom att jag gärna blir utköpt, vill dom ha kvar den sablarns gården får dom väl punga ut annars får vi sälja hels shabraket?

Vad är mina alternativ här, gå till någon dyr ekonom som kostar bara det eller försöka göra det privat?
Om jag ger dom en bra deal och säljer skogen för taxeringsvärde kanske dom går med på nåt.

Dom är så sablarns sentimentala och lata!
Inget lär hända på 100 år om inte jag sätter igång nu.

Tips på hur jag ska lägga fram det till dom och sådär?
Citera
2020-07-07, 17:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster

Dom vill väl se att det förfaller och att allt ska vara som vanligt tills dom dör eller nåt.
Vill inte vara delaktig längre utan bli utköpt men dom pengarna har dom ju inte gråt gråt
(Ironin då dom förmodligen tjänar på skogen om dom säljer det billigt till mig).

Bad är enklast, att bara lägga fram det till dom att jag gärna blir utköpt, vill dom ha kvar den sablarns gården får dom väl punga ut annars får vi sälja hels shabraket?

Vad är mina alternativ här, gå till någon dyr ekonom som kostar bara det eller försöka göra det privat?
Om jag ger dom en bra deal och säljer skogen för taxeringsvärde kanske dom går med på nåt.

Att sälja din andel till taxeringsvärde är ju en vansinnesaffär för dig.

Mitt tips är att du tar dit en värderingsman (en skoglig sådan, om det inte snarare rör sig om en stor tomt än en skogsfastighet). Från värderingsmannens bedömning drar du latent skatt och mäklararvode. Dela denna summa på tre. Säg att du vill bli utköpt, och att du vill ha denna summa. Vill de köpa ut dig, men inte kan få ihop hela summan eller tycker det är lite dyrt kan du väl möjligen rabattera priset med ~10 % eller något för släktfridens skull. Alternativt erbjuda dig att köpa ut dem för samma pris på deras andelar, om du är intresserad av det.

Kan ni inte komma överens får du föreslå att ni säljer hela fastigheten och delar på vinsten (en tredjedel var). Vägrar det kan du begära att fastighetens säljs på offentlig auktion (6 och 8 §§ lag om samäganderätt).
Citera
2020-07-07, 19:43
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att sälja din andel till taxeringsvärde är ju en vansinnesaffär för dig.

Mitt tips är att du tar dit en värderingsman (en skoglig sådan, om det inte snarare rör sig om en stor tomt än en skogsfastighet). Från värderingsmannens bedömning drar du latent skatt och mäklararvode. Dela denna summa på tre. Säg att du vill bli utköpt, och att du vill ha denna summa. Vill de köpa ut dig, men inte kan få ihop hela summan eller tycker det är lite dyrt kan du väl möjligen rabattera priset med ~10 % eller något för släktfridens skull. Alternativt erbjuda dig att köpa ut dem för samma pris på deras andelar, om du är intresserad av det.

Kan ni inte komma överens får du föreslå att ni säljer hela fastigheten och delar på vinsten (en tredjedel var). Vägrar det kan du begära att fastighetens säljs på offentlig auktion (6 och 8 §§ lag om samäganderätt).
Det skall sägas också att någonting kan gå före offentlig auktion enligt samäganderättslagen och det är att någon av delägarna begär klyvning av fastigheten.
Det innebär att lantmäteriet provar att klyva ut en bit av fastigheten till den som vill ha klyvning gjord helt enkelt.
Gränsen för att en fastighet skall kvalificera sig för att vara klyvningsbar är en årlig tillväxt på minst 200 kubikmeter.
I min mening är klyvning ett utmärkt verktyg för att kunna komma ur från en samäga utan att tvinga dom andra delägarna till att sälja sina delar. Klyvning utlyser heller inga skatter.

Enda nackdelen är att klyvning är en dyr lantmäteriförrättning, antagligen deras dyraste. En lite större sammanhängande fastighet på 300-400 hektar får man nog räkna med 80-100 tusen minst i kostnad.
Är det däremot två olika markplättar med samma fastighetsbeteckning där lantmäteriet aldrig behöver ut i fält så kanske man kommer undan med 50-60 tusen, brukar kunna vara endel samfälligheter och sånt som fördelas.
Citera
2020-07-12, 15:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster

Om dom nu är så lata som du säger så är det väl bättre att ni säljer hela gården och delar det på 3?
Varför ha någonting som ändå kommer att förfalla för att dom inte orkar ta tag i gården? Ta dit en vörderingsman och förklara för dom andra att antingen säljer vi gården eller så får ni lösa ut mig för vad gården är värd. Men prata med dom innan du tar dit någon så att ni alla är överens så får du se vad dom säger.
Du ska absolut inte låta dom köpa ut dig billigt bara för husfridens skull. Blanda inte in känslor i detta för att vara snäll mot dom andra det är det värsta du kan du göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in