2020-07-06, 15:12
Medlem
Detta är inte på något sätt en skoluppgift, så de som gapar om detta kan lägga ner.

Håller på att skapa en simulering. Har en fiktiv industriell ugn med transportband som tillverkar pizzor (eller annat gott) och jag simulerar detta i ett datorprogram. Maskinen består av 5 delar: en inmatningsstation, två ugnar, en avkylningsstation och en utmatningsstation. Varje del är 8 meter lång och 4 meter bred.

Transportsbandets hastighet bestäms av inmatning av användaren av ugnen. Sätter de 8 minuter t.ex. så kommer produkterna att spendera 4 minuter i varje ugn, och det innebär även 4 minuter i avkylningsområdet. Tanken är att avkylningsstationen ska ha minst 4 fläktar, och ev vattenkylning för att hjälpa till. Användaren matar in önskad temperatur i ugn och avkylning, samt ett minsta och högsta värde.

Hårdstänger man ugnen så använder jag mig av Newtons avkylningslag för att simulera temperaturtappet. Men det jag undrar nu är vilken/vilka formler jag ska använda för att simulera avkylning med fläktar, och ev vattenkylning. Jag har inte hittat någon bra information gällande detta.

Fläktarna har ingen specifik kapacitet, men ska kunna kyla ner en pizza från 500 grader till kanske 50 på 4 minuter typ. I övrigt är det fritt att fråga och spåna.
Citera
2020-07-06, 15:26
Medlem
Barney Calhouns avatar
En pizza som uppnått 500 grader har nog brunnit upp så fläktarna blåser bort askan.
Citera
2020-07-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
En pizza som uppnått 500 grader har nog brunnit upp så fläktarna blåser bort askan.

Det var ett exempel för att man ska förstå kapaciteten. Vidare håller italienska vedugnar ca 500 grader vid pizzabakning. Så din information var fel och tillförde inget.
Citera
2020-07-06, 16:32
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Det var ett exempel för att man ska förstå kapaciteten. Vidare håller italienska vedugnar ca 500 grader vid pizzabakning. Så din information var fel och tillförde inget.
Du skrev faktiskt att pizzan var 500 grader inte ugnstempen.
Citera
2020-07-07, 20:07
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418

En bastu håller ju 100 grader men inte du....så pizzorna ligger betydligt lägre - om dom nu inte är där för länge
Citera
2020-07-18, 21:18
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag skapade en tråd för ett tag sedsn som kanske kan hjälpa.
(FB) Hur mycket kyls en yta av per tidsenhet av ett luftflöde?
Jag fick flera goda svar varav detta var det bästa.

Detta berör dock inte vattenkylning, men formlerna finns för för att lösa det så länge du hittar siffrorna för vattens ledningsförmåga.

Jag förstår dock inte, ska du spraya pizzan med vatten? Eller ska du spraya in en mindre mängd vatten och kyla pizzan med en blandning av vattenaerosol och luftflöde?

Vad som är vitalt är att du vill ha ett snabbt turbulent flöde över ytorna på pizzorna. Så du vill inte att flödet går vertikalt utan horisontellt.

Var vattenkylningen kommer in förstår jag inte riktigt. Kylluften tar du väl utifrån, från rumstemperatur? Eller tänker du låta spraya vatten på pizzorna för att avleda värme från pizzan in i vattendropparna som sedan avdunstar och tar med sig värme samt ger en marginellt större yta?
Tänk då på att när pizzorna blir svalare så kommer mer vatten absorberas i pizzorna så de blir saggiga och tempersturen är för låg för att dropparna på pizzan ska ta upp värme tillräckligt snabbt samt att dessa inte kommer avdunsta sina varmaste molekyler med samma storhet som när pizzorna är varmare.

Kylluft är förvånandsvärt effektivt i sig självt och vattendroppar känna som att det kan förstöra resultatet.

Vill du överdriva så kan du ju alltid dra kylluft från ett kyltorn du låter vatten falla igenom som är kylt av förslagsvis peltierelement. Då får du svalare luft men mindre fukt på pizzorna.

Men 4 fläktar som ska kyla en pizza från under 500 grader till ca. 50 grader under 4 minuter bör inte vara omöjligt även utan vatten. Så länge flödet kommer från sidan och går längst med pizzorna och du fixar kanaler så att flödet från fläktarna är snabbt. Se till så flödet även når undersidan genom att låta dem ligga på t.ex galler.
Citera
2020-08-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Du skrev faktiskt att pizzan var 500 grader inte ugnstempen.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
En bastu håller ju 100 grader men inte du....så pizzorna ligger betydligt lägre - om dom nu inte är där för länge

Ni kan läsa Bara-Robin nedan så kanske ni lär er vad ett konstruktivt inlägg är.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag skapade en tråd för ett tag sedsn som kanske kan hjälpa.
Jag fick flera goda svar varav detta var det bästa.

Detta berör dock inte vattenkylning, men formlerna finns för för att lösa det så länge du hittar siffrorna för vattens ledningsförmåga.

Jag förstår dock inte, ska du spraya pizzan med vatten? Eller ska du spraya in en mindre mängd vatten och kyla pizzan med en blandning av vattenaerosol och luftflöde?

Vad som är vitalt är att du vill ha ett snabbt turbulent flöde över ytorna på pizzorna. Så du vill inte att flödet går vertikalt utan horisontellt.

Var vattenkylningen kommer in förstår jag inte riktigt. Kylluften tar du väl utifrån, från rumstemperatur? Eller tänker du låta spraya vatten på pizzorna för att avleda värme från pizzan in i vattendropparna som sedan avdunstar och tar med sig värme samt ger en marginellt större yta?
Tänk då på att när pizzorna blir svalare så kommer mer vatten absorberas i pizzorna så de blir saggiga och tempersturen är för låg för att dropparna på pizzan ska ta upp värme tillräckligt snabbt samt att dessa inte kommer avdunsta sina varmaste molekyler med samma storhet som när pizzorna är varmare.

Kylluft är förvånandsvärt effektivt i sig självt och vattendroppar känna som att det kan förstöra resultatet.

Vill du överdriva så kan du ju alltid dra kylluft från ett kyltorn du låter vatten falla igenom som är kylt av förslagsvis peltierelement. Då får du svalare luft men mindre fukt på pizzorna.

Men 4 fläktar som ska kyla en pizza från under 500 grader till ca. 50 grader under 4 minuter bör inte vara omöjligt även utan vatten. Så länge flödet kommer från sidan och går längst med pizzorna och du fixar kanaler så att flödet från fläktarna är snabbt. Se till så flödet även når undersidan genom att låta dem ligga på t.ex galler.

Tack som fan. Mycket bra. Vattenkylning tänkte jag liknande modell av vattenkylning av datorer, dvs ett rör mer kallt vatten som passerar och kyler ner närområdet lite snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in