Citat:
Ursprungligen postat av
castelsina
Är nyexaminerad inom IT (Civilingenjör) och av ren nyfikenhet
Och ändå kan du inte räkna till 4...
Du vet att en av de viktigaste egenskaperna hos en programmerare är att vara noga med detaljer? :-)
Jag har fixat numreringen nedan...
Citat:
Ursprungligen postat av
castelsina
1) Vilken utbildning har du?
N-linjen på gymnasiet, en ett-årig påbyggnadskurs i systemprogrammering inom gymnasieskolan. Men det mesta har jag lärt mig på egen hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
castelsina
2) Vilken ingångslön hade du och hur gammal var du då (och vilket år)?
Första jobbet inom IT var direkt efter gymnasiet, 1988. Jag tjänade då 8000 kr/månad (19 år gammal). Systemprogrammerings-utbildningen jag nämnde ovan startade först vårterminen 1989, så jag fixade ett jobb under tiden jag väntade.
Citat:
Ursprungligen postat av
castelsina
3) Vad tjänar du idag?
Runt 85 000 per månad (beror lite på valutakursen), plus bonus på upp till 15% av lönen. Sedan tillkommer lite för olika sidojobb jag gör, brukar ligga på 250 000 till 450 000 per år.
Fast det intressanta när man jämför olika länder är väl snarare vad man får ut efter skatt. Jag får ut runt 55 000 kr/månad efter skatt, sjukförsäkring och pensionssparande (jag lägger 15% av min bruttolön i pensionssparande). Hade jag inte pensionssparat så hade jag fått 71 000 efter skatt, vilket i Sverige motsvarar en bruttolön på 130 000 kr/mån.
Citat:
Ursprungligen postat av
castelsina
Valfritt: 4) Hur många gånger har du bytt jobb?
5 gånger Ett av dessa byten var inom samma företag, men i olika länder och olika arbetsuppgifter.