2020-07-05, 23:07
  #1
Medlem
Hej alla,


Jag skulle ta examen 2019 men hade oturen att bli allvarligt och efter det hamnade jag i en bilolycka (någon körde på mig medans jag gick) jag var en tenta från men nu är det klar o jag har examen. Sen fick jag lunginflammation ^^ så haha

Men jag sökte ändå jobb medans jag återhämtade mig och alla ville inte gå vidare med mig för jag kunde inte gå på intervju ändå om start datumet för tjänsten var 1-2 månader framåt. Istället så började jag jobba för mig själv som konsult där jag tog i an allt jag kunde, BIM/REVIT,dokumentation, excel, webbutveckling, kalkylering, allt jag kände mig säker på.

Nu är jag äntligen frisk och är redo att söka jobb, men jag börjar ärligt talat tappa det helt och hållet jag får inte svar från nåt företag längre och jag tror att det är på grund av mitt personliga brev och min depression börjar komma tillbaka långsamt.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av byggbranschen. bara från utbildningen och ett projekt jag gjorde med NCC där jag fick vara med i 1 månad.

Just nu söker jag jobb som projektingenjör eller allt jag kan hitta som passar mig. Exempel på jobb. Jag brukar ha det ganska enkelt att skriva texter men jag kan inte ärligt talat skriva ett personligt brev jag får stopp.

Personliga brev

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få.
Tack
Citera
2020-07-05, 23:16
  #2
Medlem
Prodelins avatar
Behöves inget personligt brev idag, bara massa trams ändå som en arbetsgivare inte är intresserad av som folk skriver, Hej jag heter Anna, jag rider på fritiden och gillar gå i skogen...

Skippa det....

Skicka ditt CV bara med arbeten du haft och vad du gjort samt utbildningar osv....
Citera
2020-07-05, 23:26
  #3
Medlem
Amazon-mannens avatar
Personligt brev är det svåraste, men jag brukar svara mot i skrift vad de söker;

*Du är erfaren och väl bekant med blablabla
"Jag har 6 års daglig erfarenhet av att använda blablabla

*Lojal och kundmedveten blablabla
Ställer alltid upp, oavsett om det är receptionisten eller VD blablabla

Skriv inte massa trams som inte har med jobbet att göra, det ska inte låta som en kontaktannons..
Citera
2020-07-05, 23:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Behöves inget personligt brev idag, bara massa trams ändå som en arbetsgivare inte är intresserad av som folk skriver, Hej jag heter Anna, jag rider på fritiden och gillar gå i skogen...

Skippa det....

Skicka ditt CV bara med arbeten du haft och vad du gjort samt utbildningar osv....

haha skulle vara skönt om det var så, men varje jobb man söker så har de rutor där man ska ladda upp ett cv och personligt brev
Citera
2020-07-05, 23:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Personligt brev är det svåraste, men jag brukar svara mot i skrift vad de söker;

*Du är erfaren och väl bekant med blablabla
"Jag har 6 års daglig erfarenhet av att använda blablabla

*Lojal och kundmedveten blablabla
Ställer alltid upp, oavsett om det är receptionisten eller VD blablabla

Skriv inte massa trams som inte har med jobbet att göra, det ska inte låta som en kontaktannons..

Jo jag försöker, men det blir svårt när man inte har bransch erfarenhet, så försöker nämnde viktiga kurser, mitt projekt med ett företag och examensarbete och det jag gör nu som är konsult.
Citera
2020-07-06, 15:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej alla,


Jag skulle ta examen 2019 men hade oturen att bli allvarligt och efter det hamnade jag i en bilolycka (någon körde på mig medans jag gick) jag var en tenta från men nu är det klar o jag har examen. Sen fick jag lunginflammation ^^ så haha

Men jag sökte ändå jobb medans jag återhämtade mig och alla ville inte gå vidare med mig för jag kunde inte gå på intervju ändå om start datumet för tjänsten var 1-2 månader framåt. Istället så började jag jobba för mig själv som konsult där jag tog i an allt jag kunde, BIM/REVIT,dokumentation, excel, webbutveckling, kalkylering, allt jag kände mig säker på.

Nu är jag äntligen frisk och är redo att söka jobb, men jag börjar ärligt talat tappa det helt och hållet jag får inte svar från nåt företag längre och jag tror att det är på grund av mitt personliga brev och min depression börjar komma tillbaka långsamt.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av byggbranschen. bara från utbildningen och ett projekt jag gjorde med NCC där jag fick vara med i 1 månad.

Just nu söker jag jobb som projektingenjör eller allt jag kan hitta som passar mig. Exempel på jobb. Jag brukar ha det ganska enkelt att skriva texter men jag kan inte ärligt talat skriva ett personligt brev jag får stopp.

Personliga brev

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få.
Tack

Ett trick kan vara att ringa och snacka med dem innan du skickar ditt brev. På så sätt kan du dels referera till ditt samtal med dem och dels kan du ha luskat fram vad de sätter värde på som du kan framhålla i ditt brev. Sen kan du ringa och snacka med dem efter att de fått brevet.
Citera
2020-07-06, 19:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej alla,


Jag skulle ta examen 2019 men hade oturen att bli allvarligt och efter det hamnade jag i en bilolycka (någon körde på mig medans jag gick) jag var en tenta från men nu är det klar o jag har examen. Sen fick jag lunginflammation ^^ så haha

Men jag sökte ändå jobb medans jag återhämtade mig och alla ville inte gå vidare med mig för jag kunde inte gå på intervju ändå om start datumet för tjänsten var 1-2 månader framåt. Istället så började jag jobba för mig själv som konsult där jag tog i an allt jag kunde, BIM/REVIT,dokumentation, excel, webbutveckling, kalkylering, allt jag kände mig säker på.

Nu är jag äntligen frisk och är redo att söka jobb, men jag börjar ärligt talat tappa det helt och hållet jag får inte svar från nåt företag längre och jag tror att det är på grund av mitt personliga brev och min depression börjar komma tillbaka långsamt.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av byggbranschen. bara från utbildningen och ett projekt jag gjorde med NCC där jag fick vara med i 1 månad.

Just nu söker jag jobb som projektingenjör eller allt jag kan hitta som passar mig. Exempel på jobb. Jag brukar ha det ganska enkelt att skriva texter men jag kan inte ärligt talat skriva ett personligt brev jag får stopp.

Personliga brev

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få.
Tack
Ditt personliga brev är dåligt. Mer än hälften av det du nämner, ska du inte nämna i ditt brev, utan i ditt cv.

Du måste fokusera mycket mer på rollen som erbjuds och koppla din egna personalia och erfarenheter till detta. Fundera på följande: Vilka kvalitéer krävs för denna rollen? Nämn de. "Som projektledare tror jag det är viktigt att vara lyhörd och inkluderande". Sen förklarar du varför du är detta och kanske ger exempel från tidigare jobb osv.

Fokusera också på arbetsgivaren. Gå in på deras hemsida. Står det att de erbjuder en prestigelös arbetsplats? Nämn då detta och skriv: För mig är det viktigt att en framtida arbetsgivare präglas av generösa värderingar. Jag tror detta främjar såväl lagandan som min egen utveckling. Detta leder till... Själv passar jag i en sådan företagskultur eftersom jag alltid strävar efter att lära mig mer samtidigt som jag är generös med min egen kunskap. Utöver detta vågar jag även påstå att jag i princip aldrig har problem med att komma överens med människor som jag stöter på. Det senare beror nog på att jag gillar sociala sammanhang.

DU FATTAR. Du kan inte sitta och skriva ditt CV. Ett personligt brev ska vara personligt och riktat mot arbetsgivaren. Inget massutskick om vilka jobb man tidigare haft!
Citera
2020-07-08, 01:04
  #8
Medlem
fuxiols avatar
Skriv inte som Arbetsförmedlingen vill att du skriva för det vill inte ens arbetsgivare att du ska göra.
Använd Arbetsförmedlingens mall som ett utkast däremot och använd det som stöd för arbetssök.
Men skriv mera självsäkert?
För Arbetsförmedlingen är inte till för att "ge någon ett jobb" utan för att verka som ett kontrollorgan och som sådant verkligen INTE ge någon ett jobb(AF stämplar alla arbetssökande som felande).

Fokusera på projektet du gjort och ta det(självsäkert)därifrån och rikta in dig på arbetsgivaren och INTE på vad handläggaren på Arbetsförmedlingen säger, tycker och tänker.
__________________
Senast redigerad av fuxiol 2020-07-08 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in