• 1
  • 2
2020-07-05, 22:04
Medlem
HarryManbacks avatar
Idag har bankerna en stör i röven. Så jäkla rädda för att Svensson tvättar pengar. Ofta det händer.

Men har du 100 mille så kan du tvätta hur mycket du vill.

Om din bank inte hanterar kontanter så får du nog öppna konto hos en bank som gör det. Forex har nämnts men det finns säkert fler aktörer. Att slippa bli utfrågad blir nog svårt då dom här lagarna om penningtvätt gäller alla... nåja nästan alla.
Citera
2020-07-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny17
Det är just detta jag menar. Vill inte redovisa vad jag ska göra med MINA pengar. Och jag är en hederlig människa som sparat ihop dessa pengar. Det är bara så irriterande!
Du har till konto på banken överlåtit medel som du nu vill få utbetalt. Då får du nog beskriva noggrant vad de skall användas till, annars kanske de erbjuder en postväxel istället. Notera att det faktiskt i nuläget inte är dina pengar, däremot har du en fordran på banken med motsvarande belopp.
Citera
2020-07-05, 22:33
Medlem
EnFlaskaRoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny17
Det är just detta jag menar. Vill inte redovisa vad jag ska göra med MINA pengar. Och jag är en hederlig människa som sparat ihop dessa pengar. Det är bara så irriterande!
En gång sa jag att jag fått pengarna från knarkförsäljning. Jag skämtar inte.

Blev så lack. Skulle sätta in 10 eller 12k, minns inte och då skulle det förhöras.

Kärringen tittade glosögt på mig sen började hon garva. Och sen var det lugnt.

Var ca 10 år sen förvisso.

Idag lär man inte ens kunna sätta in pengar på banken utan de hänvisar till deras ”insättningsautomater”....

Så jävla B.
Citera
2020-07-06, 07:42
Medlem
trottwells avatar
"Kanske vore det bättre om bankerna hade tillgång till polisregistren så kunde de sålla utifrån - dömd brotsling - icke dömd - och basera uttagen på det?"

Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Det har de.

Har du en trovärdig källa till det?
Citera
2020-07-06, 09:34
Medlem
En del har problem att sätta in kontanter, andra har problem att få ut sina tillgångar i kontanter. (Eftersom bankerna givetvis vill döda kontantanvändning och tjäna pengar på avgiftsbelagda betalningar.)
Får mig att undra om det skulle fungera för en fristående mer serviceminded aktör att ta hand om kontanthantering. Om man t ex bara förmedlar kontanter utan att ta i dem, behöver man oktroj för detta?
Citera
2020-07-08, 16:40
Medlem
Undercoverss avatar
-Jag vill också ta ut en större summa pengar!

....räcker det att ringa och beställa uttaget (Swedbank) eller måste man först boka ett s.k personligt möte och förklara sig varför man nu "behöver" dessa stålar?
Vita pengar från lönearbete så kan de neka en att ta ut ett sexsiffrigt belopp(?).
Citera
2020-07-08, 18:04
Moderator
Trixtons avatar
Man behöver väl inte vara kund hos Forex för att ta ut pengar där? Jag skulle tro att det går alldeles utmärkt för någon som är kund i en annan bank att göra sitt uttag där. Så var det i alla fall förr.

Naturligtvis frågar de vad man skall ha pengarna till, men det är väl bara att svara?
Citera
2020-07-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Man behöver väl inte vara kund hos Forex för att ta ut pengar där? Jag skulle tro att det går alldeles utmärkt för någon som är kund i en annan bank att göra sitt uttag där. Så var det i alla fall förr.

Naturligtvis frågar de vad man skall ha pengarna till, men det är väl bara att svara?
Mot en lämplig hanteringsavgift går det säkert bra. Fortfarande gäller att beställa i förväg och framförallt ha en bra förklaring till vad kontanterna skall nyttjas till.
Citera
2020-07-08, 19:41
Bannlyst
Smidigaste sättet att få kontanter, är att överföra ett par millar till Thailand. Där fåru ut fläsket i cash och köper upp Svenska kronor i mindre valörer hos de lokala bankerna. Sedan så flyger man hem igen. Vill man passa på å knulla en nätt liten asiatiska så funkar det med.
Citera
2020-07-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det var förr. Om man idag överför pengar från sin kontantlösa bank till Forex får man inte ta ut dem i kontanter om man inte kan visa vart pengarna kom från innan de sattes in på den kontantlösa banken. Sedan kunde man beställa ett uttag och komma tillbaka tre dagar senare för att hämta sina kontanter. På min fråga om hur jag skulle visa vart pengarna kom från fick jag aldrig något svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in