2020-07-05, 00:07
Medlem
Min farmor lyckades alltid väldigt bra med den, men hon är dö så jag kan inte fråga .. Vet inte hur hon gjorde heller .. men va så man skulle kunna dricka den ur ett glas om man ville .. klockren smak som man bara ville ha mer och mer av haha.. .. När jag försökt själv så blir det bara skit .. Smakar som välling med blyertspenna .. även om jag följer recept och tänker på mjölet måste koka osv.
Provat följa diverse recept jag hittat i google , men blir alltid anus..

Hur gör ni som lyckas?
Citera
2020-07-05, 00:30
Medlem
Peta_Es avatar
Använd inte så mycket mjöl, brukar ta 2-2,5 matsked Max och lika mycket smör till redningen.

Ett par dl köttbuljong på det du kokat alternativt tärning, någon dl mjölk (eventuellt lite till För att spä ut det) tillsammans med massa pepparrot, salt och vitpeppar.
Citera
2020-07-05, 00:50
Moderator
Chantres avatar
En skvätt ättika är inte heller fel.

Grönsaksbuljong tycker jag passar bra.
Citera
2020-07-05, 00:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Enklaste är väl att göra en klassisk bechamel och sedan riva i pepparrot och vitpeppar?
Citera
2020-07-05, 08:38
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Dom flesta bra tricks har redan nämnts i denna tråd.

Jag brukar ta en del buljong, har jag något jag kokt så använder jag det annars får det bli tärningar som kokas upp i vatten.
I med riktig grädde, det gör såsen krämig och blir lagom tjock med buljongen och låter det koka.
Blandar lite vetemjöl med mjölk eller vatten i en sån där handskak.
Sen i med det låt det små koka samt lite smör, riktigt smör skall det vara.
(I detta skede kan man även så kan man välja blanda smör och mjöl till en deg och skippa handskaken, lite bökigare och får förberedas innan så det stelnar i kylen, och fan vet om det blir bättre.)
Sedan i med riven pepparrot, ja rejält skall det vara, salt och peppar samt en skvätt citron eller ättika, ja ytterst lite men så man får lite syra i.
Smaka av hela tiden, för det kan bli för "bra" också.

Rullkragen
Citera
2020-07-05, 17:07
Medlem
Om inget av ovan tips funkar, testa majsmjöl/maizena som redning istället för mjöl.
Citera
2020-07-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Om inget av ovan tips funkar, testa majsmjöl/maizena som redning istället för mjöl.
Hade det idag .. blev väldigt stor skillnad .. använde pepparrot från Polen dessutom. Den har inte där jobbiga bismaken av regnvatten/bly
Citera
2020-07-05, 17:53
Medlem
Andersdamaans avatar
Äter ofta pepparrotssås och knepet för att få till den rätta schwungen är att balansera den rätt söta mjölken med en pytteskvätt ättika. Det skall smaka fylligt och litet syrligt. Sedan när såsen har kokat ihop till lagom simmig konsistens så drar jag av den från värmen och river i ordentligt med pepparrot.

Strunta i maizena och sådant och utgå istället från en bottenredning på smör och mjöl.
Vätskorna jag använder är kalvbuljong och mjölk.
Citera
2020-07-05, 18:02
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Hade det idag .. blev väldigt stor skillnad .. använde pepparrot från Polen dessutom. Den har inte där jobbiga bismaken av regnvatten/bly

Bästa pepparroten hitter du på närmaste skjutvall... ta dom helt små, de är nästan som Wasabi !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in