2020-07-04, 19:20
Medlem
Hej,

Har ärvt 1.3 miljoner och har ett lån på en skogsfastighet med nästan motsvarande summa.
Belåningsgraden är ca 20% på skogsfastigheten. Tjänar 30k i månaden förövrigt.

Jag tänkte gå till banken och säga att:
Antingen får jag X ränta på mitt lån annars betalar jag av hela köret nu idag.

Banken vill ju egentligen inte att lån ska betalas tillbaka så jag tänker att dom kan nog gå med på ganska låg ränta..frågan är bara vilken ränta jag ska föreslå?

Vad tror ni? Kan man få kanske 1.2 eller 1.3% ränta med mina förutsättningar? Kanske ännu lägre?
Citera
2020-07-05, 00:01
Medlem
Varfor betalar du inte bara av lanet och ger fingret at banken? Ingen kansla ar skonare an ekonomisk frihet. Visst, man kan kanske argumentera for att en investering pa borsen kan ge battre avkastning pa pengarna, men det ar ocksa ett risktagande och jag hade hellre varit lanefri och utan engagemang. Speciellt nu i svallvagorna efter Corona kommer vi att fa se en ny varld pa manga vis.
Citera
2020-07-05, 08:44
Medlem
Sun Rulers avatar
Det är en god väg att gå. Sedan kan du även kontakta en konkurrerande aktör och spela ut deras bud mot varandra för att få lägsta möjliga ränta.
Citera
2020-07-05, 09:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej,

Har ärvt 1.3 miljoner och har ett lån på en skogsfastighet med nästan motsvarande summa.
Belåningsgraden är ca 20% på skogsfastigheten. Tjänar 30k i månaden förövrigt.

Jag tänkte gå till banken och säga att:
Antingen får jag X ränta på mitt lån annars betalar jag av hela köret nu idag.

Banken vill ju egentligen inte att lån ska betalas tillbaka så jag tänker att dom kan nog gå med på ganska låg ränta..frågan är bara vilken ränta jag ska föreslå?

Vad tror ni? Kan man få kanske 1.2 eller 1.3% ränta med mina förutsättningar? Kanske ännu lägre?

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det är en god väg att gå. Sedan kan du även kontakta en konkurrerande aktör och spela ut deras bud mot varandra för att få lägsta möjliga ränta.

TS
Prata med Landshypotek Bank ińnan du kontaktar din egen bank, då har du något att jämföra med.

https://www.landshypotek.se/foretagslan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in