Citat:
Ursprungligen postat av
bibbarsmuts
Ah, omfattande! Mycket bra, ska bli intressant att se. Och ja visst, det är så klart jättebra att han lyfter fram det, men jag undrar mest vad han gör med informationen förutom att skapa en spännande stämning kring hans arbete på UD.
Jag behöver kolla det där med Sparbanken och manipulationen lite närmare, men så här taget ur sitt sammanhang (vad det nu är) låter det mest ganska komiskt och hättshaveristiskt. En S-kabal av göteborgska S-pampar med trådar in i Sparbanken Väst som använder mörkermän från rest-IB till att terrorisera honom? För att ... han var kritisk mot vad han uppfattade som socialdemokratiska eftergifter mot Sovjet?
Över huvud taget har jag svårt att tolka Theutenbergs utsagor som annat än ett ganska dogmatiskt mörkblått perspektiv på både partipolitiken och säkerhetspolitiken, så jag behöver ha saltkaret till hands om han inte har mer än svepande teorier och anklagelser.
Därmed inte sagt att han måste ha fel i sak (vad det nu är han menar), men det låter ju ganska osubstantiellt så här långt.
Det låter otroligt men det finns en 7 sidor lång kronologisk bilaga till
anmälan till Riksåklagaren.
Där framhålls särskilt Mannheimers roll. "Det visar sig i efterhand att
Mannheimer-******** genom kontakten med Sparbanken och *****
"under skydd av Bo Theutenbergs namn" erhållit flera lån i Sparbanken
(varav ett utkvitterat av Carin Mannheimer, se Olaus Petrigatan AB
i pärm nr 3, särskilt "Schema över operationer i Olaus Petrigatan 32 AB").
Där nämns också Leif GW Persons utlandslån på 35 Mkr som
fördes till "Theutenberg-gruppen". Persson var väl inte primärt
verksam i Trollhättan så hur kom han in i bilden?
Theutenberg är juridikprofessor så det måste vara överraskningsmomentet
som har möjliggjort situationen.