2020-07-03, 18:53
Medlem
Hejsan svejsan.

Ja som rubriken lyder. Fick 180.000 av svärfar och tänker långsiktigt hur man ska förvalta dom.
Att bara ha dom på sitt sparkonto känns inte som rätt ställe

Ge mig tips tack.

Mvh // the preacher
Citera
2020-07-03, 18:55
Medlem
nidbilds avatar
Du ska ge bort pengarna till den lokala tiggaren, alternativ någon fond med bra ränta.
Citera
2020-07-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
, alternativ någon fond med bra ränta.

Kan INGET om sparande och fonder/aktier
Citera
2020-07-03, 18:59
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Preacher

GOOGLA, brukar vara gratis att öppna spar konto.
Citera
2020-07-03, 19:01
Medlem
Citat:

Håll i pengarna till höst. Marknaden är svajig och du vill inte kasta dem i sjön. När corona epidemin avtar så finns det många bra fonder.

Under tiden gå in på avanza och läs på så du är redo. Kolla avgifter vs avkastning mm. Jämför under en tid vilka aktier som är intressanta och läs mycket om företagen.
Citera
2020-07-03, 19:02
Medlem
Enklast för att komma i gång är att att använda en fondrobot (Avanza har en gratis, annars finns lysa) och investera enligt dess förslag.

Du får en diversifierad portföljs som skall ge en hyfsad stabil avkastning ( 7%?)
Dett ger dig även tid att öka kunskapen inom området.

Det är svårt att pricka marknaden och jag rekommenderar inte att du försöker dig på det det första du gör. I stället köp regelbundet, exempelvis i mitten av månaden

Du kommer att köpa i upp och nergång och på sätt jämna ut det hela.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2020-07-03 kl. 19:09.
Citera
2020-07-03, 19:14
Medlem
Citat:
Jaja jag och sambon fick dom ihop.
Borde du inte samråda med din sambo hur ni skall placera pengarna och är det inte så att din sambo borde ha ett veto i frågan, det är ju egentligen hens pengar, din jävla slacker!
Citera
2020-07-03, 21:01
Medlem
Låt mig börja med att säga att jag beklagar bortgången. Vad gäller förvaltningen av ditt arv så är det helt beroende på när du väl behöver pengarna igen. Om du vill ha dem inom en överskådlig framtid så föreslår jag att du exempelvis investerar dem i Investor. Investor har i sin tur en massa andra företag i sin portfölj, så då slipper du aktivt förvalta ditt sparande på egen hand. Fördelen med Investor är ju att det är ett otroligt indexnära företag, och index går ju som bekant alltid upp mer än vad det går ner.
Citera
2020-07-03, 21:06
Medlem
Snowsmiles avatar
Sätt allt i AEC, Africa Energy Corp, (Lundin företag)

Så kan du casha ut 600k om ett till två år.

EDIT, såg att den låg i fonder, så dela på två delar hälften i någon global fondjävel och en i en stabil Sverjefond
Senast redigerad av Snowsmile 2020-07-03 kl. 21:10.
Citera
2020-07-03, 21:46
Medlem
HarryManbacks avatar
Då du inte har någon erfarenhet av investeringar skulle jag rekommendera en global indexfond med låg avgift.

Sen gör du dig själv en tjänst om du läser på om fonder, aktier o.s.v.

Rekommenderar att du öppnar konto på en bank som är inriktade på aktier och fonder. Såsom Avanza eller Nordnet. Har själv Avanza och är nöjd med dom.

Det finns fonder med väldigt låga avgifter, under 0,3 %. Skulle säga att över 0.4% är för dyrt generellt sett.

Konton du bör kika på är ISK eller Kapitalförsäkring. Dom flesta har ISK om man inte har specifika önskemål.

Just det, placera bara 100% av ditt kapital på börsen om du inte tänkt röra pengarna på ett bra tag, typ 5-10 år. Har du för avsikt att använda dom inom 1-3 år så bör du titta på ett sparkonto.
Citera
2020-07-03, 22:06
Medlem
Det jag hade gjort om jag vore du är att starta ett ISK-konto på Avanza. ISK är utmärkt eftersom det är låg skatt och du behöver inte göra några krångliga deklarationer. Jag hade valt ut några indexfonder som har låg avgift (under 0.5%) sedan hade jag lagt in ett automatiskt månadssparande på 15 kkr per månad i 12 månader (totalt 180k) som går direkt in i dessa indexfonder.

Anledningen till att jag hade investerat över 1 år istället för att investera allt direkt är för att då minskar risken att du investerar vid ett dåligt tillfälle och marknaden går ner och vipps har man förlorat en massa pengar. Om man investerar över 12 tillfällen så blir den risken mycket mindre. Genom att investera i olika indexfonder (typ global, sverige, europa o.s.v.) sprider man risken.
Är du mindre riskbenägen kan du investera i räntefonder men då kommer avkastningen troligen bli betydligt mindre.

Jag rekommenderar dig att läsa på om fonder, Avanza har en utmärkt guide: https://www.avanza.se/fonder/handla-fonder.html
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder.html
Citera
2020-07-03, 22:33
Medlem
Första "rådet" är att inte starta en tråd flashback...

Fundera först på hur lång din sparhorisont är, och sen hur stor risk du tror du orkar med( överskatta inte din förmåga att tolerera risk)

Efter det är är dags att googla och läsa på så mycket du orkar och känner för.

Om du upptäcker ett intresse för investeringsportföljer med fonder tycker jag du skall läsa på om strategier med momentum med dynamisk tillgångsallokering.

Om du inte har något vidare intresse föreslår jag att du sätter ihop en "buy and hold " portfölj enligt Golden butterfly modellen så kommer du ha en bra riskjusterad avkastning,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in