2020-07-02, 16:46
Medlem
Citat:
På tisdagen anordnade Black lives matter Sweden ett panelsamtal där jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) bjöds in för att ”lyssna, lära och ta till sig av rörelsens budskap”. Hanif Azizi skulle företräda Polisen på mötet, men avbokades med motiveringen att han bland annat ”förnekat strukturell rasism inom Polismyndigheten”.

Ämnet för panelsamtalet var framför allt polisers och väktares förmenta rasism och brutalitet mot svarta människor i Sverige. Förutom Åsa Lindhagen medverkade även riksdagsledamoten Ali Esbati (V) från politiskt håll.

Aysha Jones, initiativtagare till Black lives matter Sweden, var en av de som talade.

– Sverige är inte svenskt, Sverige tillhör samer. Sverige är fortfarande i min mening kolonisatörer i den meningen att landet inte tillhör de som kallar sig för svenskar i modern tid, sade hon bland annat.

https://nyheteridag.se/blm-avbokade-polis-fran-ministermote-deltar-i-han-mot-kitimbwa-sabuni-och-rashid-musa/

Precis som jag länge misstänkt, dessa typer av grupperingar kommer försöka styra debatten i Sverige i Amerikansk riktning, där svenskar på något sätt är exakt likadana som vita amerikaner, som erövrat och etniskt rensat landet tidigare i historien och därför inte har någon rätt till landet utan måste ersättas av icke vita invandrare för att skapa historisk rättvisa.

Dock är hela premissen felaktig, samerna var enbart det första folket i norra delar av dagens Sverige. Men dagens Sverige har inte rötter i norra Sverige, utan Sveriges historiska grund kommer från mälardalsregionen. Svenskar är ättlingar till de första invånarna som levde i dessa delar av dagens Sverige. Norra delar av dagens Sverige annekterades av Sverige flera hundra år efter att nationen Sverige grundades, vilket ledde till att etniska svenskar började flytta upp i regioner som samer levde och verkade i.

Sveriges historiska grund kommer dock från enandet av de germanska stammarna götarna som bodde i dagens västra Sverige och svearna som bodde i dagens östra Sverige, allt annat är historieförfalskning. Svearna och Götarna enades och bildade den nya gemensamma nationen Sverige. Samerna var inte en del av ekvationen, utan de var ett nomadfolk som bodde långt norr från den tidens svenska gränser.

BLM Sverige försöker alltså på något sätt jämföra Sverige med typ Australien, trots att etniska svenskar har rötter tusentals år bakåt i tiden här och är ättlingar till de som grundade den svenska nationen, medan Australien inte hade vita förrän på 1800-talet.

1: Hur ska denna historieförfalskning bäst bekämpas?

2: Vad lär man sig i svensk skola idag? Jag gissar att svensk skola lär ut att samerna var det första folket i Sverige och att svenskar alltså bara är onda kolonisatörer, är det så det ser ut i dagens svenska skola?
Citera
2020-07-02, 16:53
Avslutad
1. Förklara sanning. Biter inte sanning på idioten vänder du på klacken och går.
2. Genusvetenskap och antirasism. Sen varvar dom det med lite matematik för att framstå som legitima.
Citera
2020-07-02, 17:00
Medlem
X-fronts avatar
Vilket stolpskott.

Aysha Jones kan tycka vad hon vill, precis som jag tycker att hon inte tillhör människosläktet, utan apsläktet.
Citera
2020-07-02, 17:06
Medlem
Bra att de tycker så.
Då ska det absolut inte vara några negrer och araber här och ockupera samernas land.
LAS sist in först ut.
Citera
2020-07-02, 17:09
Medlem
Undra vad de företag som har sponsrat BLM tycker om sådana utspel. Kan bara hålla med Håkan Boström på Göteborgspostens ledarsida som skriver om BLM´s radikala sida https://www.gp.se/ledare/underskatta-inte-blm-s-radikalism-1.30686908
Citat:
Aktivisten och journalisten Judith Kiros, själv engagerad i den antirasistiska vänstern, gör en analys på detta tema i sajten Kontexts redaktionspodd (10/6). Hon hävdar att viljan att singla ut de ”goda” demonstranterna från de våldsamma utgör ett försök att ”avväpna” proteströrelsen och dess i grunden revolutionära krav på samhällsomvandling. Även plundrarna och mordbrännarna ska räknas som del av den politiska rörelsen, hävdar hon. Det rasistiska, kapitalistiska samhällets strukturella förtryck gäller även dem.

Knappast de profittänkande företagens agenda som vill fånga medelklassens köplynne!
Citera
2020-07-02, 17:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Nu var inte samerna först i Sverige. Men intressant resonemang av BLM. De måste med andra ord anse sig själva vara kolonisatörer då, eftersom de har kommit hit efter vita germanerna?
Citera
2020-07-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu var inte samerna först i Sverige. Men intressant resonemang av BLM. De måste med andra ord anse sig själva vara kolonisatörer då, eftersom de har kommit hit efter vita germanerna?
Vad allt detta med samerna egentligen handlar om är att olika grupper vill frånta svenskarna deras historiska koppling till Sverige och på så vis legitimera åsikten att Sverige ska vara ett allemansland för alla olika folk i världen. För om åsikten att svenskarna enbart erövrade och utrotade urbefolkningen blir vanlig så kommer argument som att svenska folket har en historisk rätt till Sverige inte längre kunna lyftas.

Massinvandringen blir då även mer legitim, eftersom svenskarna inte har någon rätt till Sverige och att rättvisa enbart kan komma till svenskarna genom att de upplåter denna stulna nation till alla behövande i hela världen.

De vill helt enkelt skapa samma debatt i Sverige som länge pågått i USA, där vita amerikaners åsikter alltid blåses bort med att de bara är inkräktare och knappast har rätt att ha USA som deras nation, detta blir svårare naturligtvis att göra med Sverige men det är vad de försöker göra angående samerna.

De vill helt enkelt underminera den svenska historien och den svenska nationalstaten, med att skapa en påhittad historia där våra förfäder kom hit, slaktade samerna och tog över deras land.
Citera
2020-07-02, 17:22
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bra att de tycker så.
Då ska det absolut inte vara några negrer och araber här och ockupera samernas land.
LAS sist in först ut.

Precis min reflektion. Ska hon snacka om att kolonialisera?
Asylsökande som kommer hit bryter mot lagen då de tar sig in i EU och Sverige.
Hur kan Svealand och Götaland vara samiskt?
Citera
2020-07-02, 17:24
Medlem
Kom inte samerna Någongång under 12-1300 talet från Asien? Tillhör "tatar" släktet? Såvitt jag vet är inte samer svenska "urinvånare"
Citera
2020-07-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Kom inte samerna Någongång under 12-1300 talet från Asien? Tillhör "tatar" släktet? Såvitt jag vet är inte samer svenska "urinvånare"
Jag anser att pyttarna var först och tycker alla vi andra omedelbart ska jagas ut ur Sverige så de kan få skapa sig ett eget rike.
Citera
2020-07-02, 17:31
Medlem
Vilket struntprat. Tack och lov är väl folk ännu så pass allmänbildade att det känner till hur det egentligen ligger till (värre är det väl med de yngre generationerna..)

Citat:
1: Hur ska denna historieförfalskning bäst bekämpas?
Att folk ryter till! Politiker, historiker eller vem som helst med lite inflytande som talar om hur det egentligen ligger till. Ställ upp i nyhetsmorgon och sätt stopp för tramset.

Citat:
2: Vad lär man sig i svensk skola idag? Jag gissar att svensk skola lär ut att samerna var det första folket i Sverige och att svenskar alltså bara är onda kolonisatörer, är det så det ser ut i dagens svenska skola?
Bra fråga faktiskt!
Citera
2020-07-02, 17:33
Medlem
Odovacers avatar
Aysha Jones är Vänsterpartist (vad annars). Från V's hemsida:

"Varför gick du med i V?
Jag var på medlemsträff här i Tensta. En av mina vänner som är med sa ”kom, det blir gratis mat”. Och då tänkte jag, ”Aja, jag går dit och hänger lite”. "
- Jag känner igen tänket - skäms inte för att snylta på andra.

"Politiken behöver bli enklare, du ska inte behöva läsa statsvetenskap för att förstå. Men efter att jag pratat en massa med en vän som är bra på att göra politiken enkel kände jag bara att det är dags nu."
- Man måste nog ha en extremt enkel och förvriden världsbild för att vara vänsterpartist.

"Det är bara ”Ja, men vi tycker att Tensta och Rinkeby är en no go-zone”. Men det här är världens finaste plats att bo på. Jag behöver aldrig oroa mig."
- Nej lite annorlunda om man är svensk säkert. Då har man nog mer att oroa sig för där.

"Folk vill göra gott, de försöker göra gott, men de blir systematiskt förtryckta och tillbakahållna."
- Detta kräver ett ordentligt förtydligande. När? Var? Hur?

"Du jobbar med mode. Hur tänker du kring det?
[...] Arbetsvillkoren suger, men om ingen jobbar för att ändra det kommer det inte att förändras. "
- Så vad har andra med ditt modeintresse att göra och ska tvingas samarbeta på dina villkor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in