Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-02, 19:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det finns en gräns för hur mycket man kan blippa i rad utan att behöva använda chip+PIN. Hos en av storbankerna är det 1500kr. När du har blippat för 1500kr (även om det är utspritt på småköp över månader) i rad kommer det stå ogiltigt kort i terminalen och du måste använda chip. Det är bedrägeriskydd.


😮😮
Jag har ju alltid slagit in koden, hur kan jag undgått detta vetande tills nu.

Det måste bero på maskinerna detta.
Helt värdelöst detta, vilket ökar rånrisken rejält.
Det här är verkligen dåliga nyheter.
Citera
2020-07-02, 19:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Tror man kan ändra det, så att man måste slå koden för alla köp via internetbanken?


till tråden: bästa är att man kan scanna folks kort och ta betalt via en trådlös betalautomat utan att folk vet om det, men sedan är det 200-400 kr det gäller så det är inte så stor skada


Ska testa, helt sjukt det här.
Citera
2020-07-02, 20:03
  #15
Medlem
Det går att stänga av eländet, men vissa banker måste man kontakta personligen för att få det avstängt, hos andra kan man stänga av det via nätet.
Känns hur som helst väldigt osäkert, om någon snor kortet och springer runt och handlar, måste du själv gå till alla butiker och kräva tillbaka dina pengar.
Citera
2020-07-02, 22:18
  #16
Medlem
Mitt kort begär alltid PINkoden.

Men det finns en parkeringsautomat som aldrig begär koden, utan bara okejar efter att man fört in kortet och trycker ut ditt betalkvitto.

Konstigt.
Citera
2020-07-02, 23:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Tror att det höjdes faktiskt till 400kr.
Tack, undrat sista tiden varför kassapersonalen automatiskt godkänner mitt köp, men nu fick jag förklaring
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback