Citat:
Ursprungligen postat av
Finans.killen
Hejsan,
Tänkte starta en tråd om hur man kan dricka sig packad samtidigt som man stödjer kloster eller andra typer av Kristna organisationer. Tänkte att vi kan recensera och tipsa om dessa drycker i tråden och hojta till om vi får nys om något nytt.
Bor vanligen utomlands så har dålig koll på vad som finns, det enda jag hittar är av märket Chimay på systemet som öl tillverkad av Trappistmunkar.
Någon som har erfarenhet av dessa? Är de goda?
Finns det fler drycker på systemet eller som man kan importera (sist jag bodde i Sverige så kunde man beställa hem alkohol till dörren från Tyskland är det fortfarande OK eller har kommunisterna täppt igen det andningshålet?) där man stödjer munkar/nunnor/kristen välgörenhet?
Jag dricker allt så kom med förslag på vin, öl, sprit, etc. Så länge det är alkoholhaltigt och överskottet går till någon typ av Kristen organisation.
Trappistölen är Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle, Westvleteren, La Trappe, Zundert, Stift Engelzell, Spencer, Tre Fontane, Tynt Meadow. Av dessa vet jag att Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle, La Trappe finns på bolaget. Zundert och/eller Stift Engelzell vet jag också.
Haken med trappistöl är att trappistorden förespråkar enkelhet så de behåller inte pengarna själva utan skänker dem till välgörenhet. Det är mig veterligen endast Westvleteren som är av strikta tolkningen att inte dra in mer pengar än de behöver - när de sålt vad de behöver för att driva klostret så stängs luckan (dessa blir därför rätt svåra att få tag i, du måste boka i förväg och åka och hämta ölen själv, personligen).
Det är inte några kommunister som täppt igen något andningshål, snarare tvärtom. I sverige är vi nog snarare bortskämda med att ha ett brett utbud av öl.