2020-07-02, 11:11
Medlem
Finans.killens avatar
Hejsan,
Tänkte starta en tråd om hur man kan dricka sig packad samtidigt som man stödjer kloster eller andra typer av Kristna organisationer. Tänkte att vi kan recensera och tipsa om dessa drycker i tråden och hojta till om vi får nys om något nytt.

Bor vanligen utomlands så har dålig koll på vad som finns, det enda jag hittar är av märket Chimay på systemet som öl tillverkad av Trappistmunkar.
Någon som har erfarenhet av dessa? Är de goda?

Finns det fler drycker på systemet eller som man kan importera (sist jag bodde i Sverige så kunde man beställa hem alkohol till dörren från Tyskland är det fortfarande OK eller har kommunisterna täppt igen det andningshålet?) där man stödjer munkar/nunnor/kristen välgörenhet?
Jag dricker allt så kom med förslag på vin, öl, sprit, etc. Så länge det är alkoholhaltigt och överskottet går till någon typ av Kristen organisation.
Citera
2020-07-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Hejsan,
Tänkte starta en tråd om hur man kan dricka sig packad samtidigt som man stödjer kloster eller andra typer av Kristna organisationer. Tänkte att vi kan recensera och tipsa om dessa drycker i tråden och hojta till om vi får nys om något nytt.

Bor vanligen utomlands så har dålig koll på vad som finns, det enda jag hittar är av märket Chimay på systemet som öl tillverkad av Trappistmunkar.

Finns det fler drycker på systemet eller som man kan importera (sist jag bodde i Sverige så kunde man beställa hem alkohol till dörren från Tyskland är det fortfarande OK eller har kommunisterna täppt igen det andningshålet?) där man stödjer munkar/nunnor/kristen välgörenhet?
Jag dricker allt så kom med förslag på vin, öl, sprit, etc. Så länge det är alkoholhaltigt och överskottet går till någon typ av Kristen organisation.

Trappistölen är Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle, Westvleteren, La Trappe, Zundert, Stift Engelzell, Spencer, Tre Fontane, Tynt Meadow. Av dessa vet jag att Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle, La Trappe finns på bolaget. Zundert och/eller Stift Engelzell vet jag också.

Haken med trappistöl är att trappistorden förespråkar enkelhet så de behåller inte pengarna själva utan skänker dem till välgörenhet. Det är mig veterligen endast Westvleteren som är av strikta tolkningen att inte dra in mer pengar än de behöver - när de sålt vad de behöver för att driva klostret så stängs luckan (dessa blir därför rätt svåra att få tag i, du måste boka i förväg och åka och hämta ölen själv, personligen).

Det är inte några kommunister som täppt igen något andningshål, snarare tvärtom. I sverige är vi nog snarare bortskämda med att ha ett brett utbud av öl.
Citera
2020-07-02, 11:45
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Trappistölen är Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle, Westvleteren, La Trappe, Zundert, Stift Engelzell, Spencer, Tre Fontane, Tynt Meadow. Av dessa vet jag att Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle, La Trappe finns på bolaget. Zundert och/eller Stift Engelzell vet jag också.

Haken med trappistöl är att trappistorden förespråkar enkelhet så de behåller inte pengarna själva utan skänker dem till välgörenhet. Det är mig veterligen endast Westvleteren som är av strikta tolkningen att inte dra in mer pengar än de behöver - när de sålt vad de behöver för att driva klostret så stängs luckan (dessa blir därför rätt svåra att få tag i, du måste boka i förväg och åka och hämta ölen själv, personligen).

Det är inte några kommunister som täppt igen något andningshål, snarare tvärtom. I sverige är vi nog snarare bortskämda med att ha ett brett utbud av öl.

Oj vilken dump! Härligt! Här ska läsas på! Tack! Absolut Trappisterna skänker men det var själva handlingen att köpa av munkar som var poängen. Tack igen för listan!

Nej då finns massor på Systemet, andningshålet jag syftade på var direktimport från utlandet och kringgå monopolet.
Citera
2020-07-02, 12:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Chimay, den blå rekommenderar jag starkt. Riktigt god. Introducerades för den på en resa till Bryssel där den är betydligt billigare än på bolaget. Dock är den värd slantarna om man gillar mörk öl.
Citera
2020-07-02, 12:44
Medlem
johnthedickholmess avatar
ja alltså. Stöttar gärna någon kristen order genom att dricka deras öl. Vet dock inte vilka öl som tillverkas av munkar eller nunnor. Finns det ö.h.t några munkar i Sverige? Med bruna kappor och sandaler?
Citera
2020-07-02, 12:49
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
ja alltså. Stöttar gärna någon kristen order genom att dricka deras öl. Vet dock inte vilka öl som tillverkas av munkar eller nunnor. Finns det ö.h.t några munkar i Sverige? Med bruna kappor och sandaler?

Vill minnas att jag såg en svensk munk på tv som hävdade att han klippte gräset om han fick smutsiga tankar, och att det hjälpte
Citera
2020-07-02, 12:58
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Chimay, den blå rekommenderar jag starkt. Riktigt god. Introducerades för den på en resa till Bryssel där den är betydligt billigare än på bolaget. Dock är den värd slantarna om man gillar mörk öl.

Passar mig då, älskar en mörk öl!

Någon som har koll på hur det är med vin och sprit? Eller håller sig munkarna mest till öl?
Citera
2020-07-02, 13:11
Medlem
Drozds avatar
Klostret Eberbach gör en fin riesling som finns på bolaget. De har även en klart godkänd sekt, som jag dock betvivlar att Systemet saluför. Det var här "I rosens namn" med Sean Connery som detektivmunk spelades in. Tror att klostret fortfarande fungerar som sådant med munkar och kyrka(?)
Citera
2020-07-02, 13:48
Medlem
Citat:
Hejsan,

Du måste ha missförstått dig vad kristendom är om du tror att Bibeln är enig med att dricka sig full och sprit.
Citera
2020-07-02, 13:55
Medlem
När det kommer till sprit kommer jag bara på rak arm på Chartreuse, bryggt av munkar sen sisådär 400 år tillbaka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chartreuse

Skål!
Citera
2020-07-02, 14:02
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FettSvett
När det kommer till sprit kommer jag bara på rak arm på Chartreuse, bryggt av munkar sen sisådär 400 år tillbaka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chartreuse

Skål!

"Den innehåller 130 olika örter" spännande! Ska provas!
Citera
2020-07-02, 14:35
Medlem
Citat:
"Den innehåller 130 olika örter" spännande! Ska provas!

Sen så finns ju D.O.M Bénédictine också. Kanske inte riktigt lika spännande som Chartreuse, men också den gjord av munkar med ett hemligt recept bestående av 27 örter. Förkortningen D.O.M står för Deo optimo maximo som betyder något i stil med "till Gud, den störste och bäste" så den kristna kopplingen är ganska garanterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in