2020-07-01, 23:51
Medlem
nackas avatar
Min Buffalo LS210D verkar ha gett upp. Eftersom den inte ens syntes på nätverket och inte heller syntes i Buffalo NAS Navigator så hade jag ett litet hopp om att det kanske var moderkortet eller något annat i backup-enheten som strulade och att inte själva hårddisken hade gett upp.

Så jag plockade ur hårddisken ur backup-enheten och kopplade den via en dockningsstation till en USB-port på min PC. Den visas som fem separata diskar (G-K) i Windows Explorer men jag kommer inte åt dem. Om jag förstått det hela rätt så använder Buffalo XFS som filsystem på sina backup-enheter så jag antar att jag måste använda någon typ av programvara för att kunna läsa hårddisken.

Jag har testat de vanligaste förslagen såsom DiskInternals Linux Reader, Ufsexplorer mm utan framgång. Så fort jag kopplar in disken så klarar inte programmen av att läsa av mina diskar. De läser av övriga diskar utan problem så länge jag har den gamla NAS-disken urkopplad.

Windows kommer också upp med en prompt som säger "you need to format the disk in drive K: before you can use it", men gör jag det så förstör jag väl alla möjligheter att komma åt någon data på hårddisken?

Jag testade även att köra Linux via Virtualbox och ansluta hårddisken den vägen, men där gick jag bet.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra, eller verkar det helt kört?
Citera
2020-07-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Någon som har något förslag på vad jag kan göra, eller verkar det helt kört?

Det här programmet kan läsa filsystemet.

https://www.reclaime.com/library/buffalo-recovery.aspx
Citera
2020-07-02, 00:58
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det här programmet kan läsa filsystemet.

https://www.reclaime.com/library/buffalo-recovery.aspx

Blir samma sak där som med övriga programvaror jag testat. Det funkar bra att scanna efter hårddiskar så länge jag inte har disken från min Buffalo LS210D inkopplad, men om jag kopplar in den så hänger sig programmet när det scannar efter diskar (not responding).

Ska testa att koppla hårddisken till min laptop istället och se om det funkar bättre om jag kör programmet där, utifall det är så att det mot all förmodan beror på min desktop.
Citera
2020-07-02, 01:22
Medlem
nackas avatar
Det blir samma sak på den bärbara datorn. Hårdisken från backup-enheten visas som fem separata enheter (D-H) i Windows Explorer, och försöker jag klicka på någon av diskarna så krashar Windows Explorer och jag måste stänga av datorn genom att hålla inne strömknappen i fem sekunder.

Testade Reclaime och det blev samma visa som tidigare, programmet låser sig ("Please wait svarar inte").

Jag lät programmet stå trots att det stod "svarar inte" och nu efter ett tag fick jag istället upp "D:\ är inte tillgänglig, felaktig parameter".
Citera
2020-07-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Det blir samma sak på den bärbara datorn. Hårdisken från backup-enheten visas som fem separata enheter (D-H) i Windows Explorer, och försöker jag klicka på någon av diskarna så krashar Windows Explorer och jag måste stänga av datorn genom att hålla inne strömknappen i fem sekunder.

Testade Reclaime och det blev samma visa som tidigare, programmet låser sig ("Please wait svarar inte").

Jag lät programmet stå trots att det stod "svarar inte" och nu efter ett tag fick jag istället upp "D:\ är inte tillgänglig, felaktig parameter".

Att utforskaren slutar svara är ganska vanligt, men datorn borde inte krascha när disken är ansluten via USB.

Har du kollat om strömadaptern fungerar? Det har hänt mig flera gånger att strömadaptern efter en viss tids användning plötsligt levererar för lite ström. Strömadaptern såg ut att fungera och visade 12V vid mätning med en multimeter. Först vid belastning så sjönk spänningen kraftigt och då förstod jag att den var trasig.

Jag fick en ny strömadapter på garantin och sedan fungerade min nätverksdisk utan problem. Sedan dröjde det drygt ett år innan den andra adaptern också slutade att fungera. Garantin hade upphört och då köpte jag ny adapter som levererade dubbelt så mycket ström. Den strömadaptern fungerar fortfarande efter 5 års dygnet runt användning.
Citera
2020-07-03, 22:36
Medlem
nackas avatar
Jag har nu testat igen. Jag körde Reclaime och lät datorn stå och klickade bort felmeddelanden med jämna mellanrum. Till slut så listade programmet de fem diskarna/partitionerna. Dum som jag var så klickade jag på den första av diskarna utan att kolla hur mycket utrymme som var använt på respektive disk först och programmet kraschade. Så jag upprepade processen och kollade vilken disk som hade mest data lagrat, det visade sig vara den sista av diskarna. Jag antar att de fyra första diskarna innehåller data som hör till själva NAS-funktionen.

All data verkar finnas där. Tyvärr så måste man köpa programmet för 200 dollar för att kunna kopiera filerna. Ska se om något av de övriga programmen som jag testade på min desktop utan framgång tidigare funkar på laptopen om jag bara låter programmet stå tillräckligt länge.
Citera
2020-07-05, 02:54
Medlem
nackas avatar
Jag testade en del andra program, men antingen så fungerade de inte eller så krävde de att man betalade för programvaran för att kunna kopiera filerna.

Lösningen blev att köra Linux (Ubuntu) från en USB-sticka och kopiera över de filer jag ville spara från backup-enheten till en annan hårddisk.
Citera
2020-07-05, 15:48
Bannlyst
Satt diskarna i raid?
Citera
2020-07-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Satt diskarna i raid?

Den där modellen har bara en hårddisk.
Citera
2020-07-05, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Den där modellen har bara en hårddisk.

Boota upp på ubuntu och monterna dem den vägen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in