2021-05-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Alla (killar under 26 som kan åka skidor) ska med!

Ha, ha. En träffsäker kommentar. Säger väl allt om uttagningen.
Citera
2021-05-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är väl flera frågor som är centrala här:
- ger Team Svenska Spel bara service på orterna? Inga läger alltså eller andra aktiviteter som inte är direkt ortskopplade?
- ges någon form av ekonomiskt stöd?
- om man inte är tillräckligt bra för att tillhöra A-landslaget eller Team Bauhaus så kan man alltså inte få någon form av stöd från förbundet inom ramen för den satsning Svenska Spel gör? Är det i så fall rimligt?
- jag trodde det var Prioritet Finans satsning som var ortskopplad och inte (hela) Svenska Spels satsning?

Vilket leder till, om de åkare som nämnts som inte ingår Team Svenska Spel och som inte bor på någon av orterna, hade de fått stöd av Svenska Spel om de bott på orterna? Eller finns det en resultataspekt med också?

Ja, alla ska med (som bor på orterna).
Citera
2021-05-10, 21:25
Medlem
Citat:
- ger Team Svenska Spel bara service på orterna? Inga läger alltså eller andra aktiviteter som inte är direkt ortskopplade?
- om man inte är tillräckligt bra för att tillhöra A-landslaget eller Team Bauhaus så kan man alltså inte få någon form av stöd från förbundet inom ramen för den satsning Svenska Spel gör? Är det i så fall rimligt?
- jag trodde det var Prioritet Finans satsning som var ortskopplad och inte (hela) Svenska Spels satsning?

Vilket leder till, om de åkare som nämnts som inte ingår Team Svenska Spel och som inte bor på någon av orterna, hade de fått stöd av Svenska Spel om de bott på orterna? Eller finns det en resultataspekt med också?
Team Svenska spel-åkarna har inget ekonomiskt stöd över huvud taget. Några lägerdagar per säsong, men satsningen går huvudsakligen ut på det ”dagliga stödet” och hjälpen med träningsupplägg osv. Som en del av DSA betalar dom dessutom en kostnad för läger, tester osv. Så man förstår att livet som längdåkare är rätt tufft... Antar att upplägget är nåt liknande i Östersund och tidigare Umeå.
Citera
2021-05-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Team Svenska spel-åkarna har inget ekonomiskt stöd över huvud taget. Några lägerdagar per säsong, men satsningen går huvudsakligen ut på det ”dagliga stödet” och hjälpen med träningsupplägg osv. Som en del av DSA betalar dom dessutom en kostnad för läger, tester osv. Så man förstår att livet som längdåkare är rätt tufft... Antar att upplägget är nåt liknande i Östersund och tidigare Umeå.

Från förbundets sida känns det rätt givet om man ska ha regionlag/utvecklingslag att man ska samla åkarna. Det är en fråga om att maximera resurserna. Helst skulle man nog vilja samla A-laget mer också, vem vet om vi kommer dit i framtiden. Man har väl inte direkt det förtroendekapitalet just nu.

Det har framförallt varit ett problem på herrsidan, att åkarna inte haft tillräckligt bra miljö på hemmaplan. Uppfattar inte det som något problem överhuvudtaget på damsidan faktiskt, tjejerna känns bättre på att söka upp en utvecklande miljö på egen hand om dom inte redan har det. Men det hade varit svårt att bara sätta kravet på att herrarna i SvS ska bo på rätt ställe.

Sofia H flyttar antagligen tillbaka till Piteå för att hennes pojkvän(Piteås Elits vallachef) bor där, det är väl inte så mycket att orda om. Hon visste om premisserna redan före flytten uppenbart och väljer att flytta för kärleken. Och vad hade hon fått ut av landslagsplatsen därifrån när tränarna finns i Östersund? Troligtvis inte mycket. Så där kan jag inte se en kontrovers alls.
Citera
2021-05-10, 22:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Enstaka åkare i TSS har väl bjudits in till enstaka landslagsläger? Men det är mer av en uppmuntran till de bästa i TSS, framförallt Louise L borde ges chansen att träna med A-landslaget på något läger kan jag tycka.
Citera
2021-05-10, 23:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs

Men då förstår jag inte vart alla pengar som Svenska Spel och Prioritet Finans pytsar in tar vägen. Det är väldigt stora belopp.
Citera
2021-05-10, 23:52
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Men då förstår jag inte vart alla pengar som Svenska Spel och Prioritet Finans pytsar in tar vägen. Det är väldigt stora belopp.
Pengar har ju försvunnit förut och korruption förekommer tyvärr i dessa sammanhang.
Citera
2021-05-11, 00:27
Medlem
Citat:
Är Prioritet Finans ens kvar som sponsor? Deras logga är iaf bortplockad skidförbundets sida med partners (där de fanns med fram till förra hösten någon gång). Om det nu inte bara är skidlandslagets kassa webbansvarige som lyckats ta bort deras logga av misstag... Men då får de väldigt dålig exponering av sin sponsring eftersom de inte omnämnts någonstans i dagens pressmeddelande heller.

Svenska Spel skulle ju visserligen pyttsa in 125 miljoner genom det nya avtalet men det var ju över 5 år och till hela Skidförbundet med alla grenar, inte bara längd. Så slår man ut det per år och vad som ska gå till TSS specifikt så blir det knappast så mycket.
Citera
2021-05-11, 07:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Är Prioritet Finans ens kvar som sponsor? Deras logga är iaf bortplockad skidförbundets sida med partners (där de fanns med fram till förra hösten någon gång). Om det nu inte bara är skidlandslagets kassa webbansvarige som lyckats ta bort deras logga av misstag... Men då får de väldigt dålig exponering av sin sponsring eftersom de inte omnämnts någonstans i dagens pressmeddelande heller.

Svenska Spel skulle ju visserligen pyttsa in 125 miljoner genom det nya avtalet men det var ju över 5 år och till hela Skidförbundet med alla grenar, inte bara längd. Så slår man ut det per år och vad som ska gå till TSS specifikt så blir det knappast så mycket.

Jag hade för mig att det var 80 miljoner typ över 8 år bara till längdverksamheten (men man har kanske gjort om det efter det avtalet presenterades).

Prioritet Finnas slöt ett treårigt avtal hösten 2019 som var inriktat mot att just stödja de olika elitmiljöerna men detta avtal har kanske löpt ut och inte förnyats.

Edit: Sorry om jag har dålig koll.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-05-11 kl. 07:20.
Citera
2021-05-11, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Pengar har ju försvunnit förut och korruption förekommer tyvärr i dessa sammanhang.

Korruption eller omsorg av sina anställda. Man kan kalla det vad man vill men av pressmeddelandet framgår följande:

Citat:
Nytt för i år är att både Ida Ingemarsdotter och Andreas Domeij kommer att arbeta 100 procent med att leda och utveckla de båda teamen. Till sin hjälp har de Mattias Nilsson och Martina Höök som landslagstränare för Team Svenska Spel.

Två heltidsanställda och två kanske halvtidsanställda landslagstränare kostar väl en hel del och då blir det nog inte så mycket pengar över till att bedriva verksamhet i någon större omfattning med de aktiva, t.ex. kostsam lägerverksamhet.

Man får väl hoppas att de pengar som finns kvar efter att löner m.m. till landslagstränarna har betalats ut går till juniorerna. De enda som det i mitt tycke är värt att satsa på (Lindström och Hansson borde vara i Team Bauhaus).
Citera
2021-05-11, 10:32
Medlem
Citat:
Jag hade för mig att det var 80 miljoner typ över 8 år bara till längdverksamheten (men man har kanske gjort om det efter det avtalet presenterades).
Ja, avtalet som Svenska Skidförbundet tecknade med Svenska Spel i februari i år ersatte det tidigare avtalet från 2019 som Svenska Spel hade med längdlandslaget:
Citat:
– Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk idrott. Därför känns det väldigt bra att fortsätta samarbetet som gör det möjligt att stärka Svenska Skidförbundets samtliga tio grenar. I Svenska Spel har vi en partner som kommer göra allt för att skapa rätt förutsättningar för våra aktiva, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet. 

Det femåriga avtalet omfattar bland annat en fortsatt satsning på unga talanger och är värt drygt 125 miljoner kronor.

...

Den 1 juli 2019 gick Svenska Spel in som presenting partner för svenska längdlandslaget. Det avtalet upphör nu och ersätts av ett nytt huvudsponsoravtal som gäller från och med den 1 juli i år till den 30 juni 2026. I Svenska Skidförbundet ingår grenarna alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark.
https://www.skidor.com/foljoss/nyhetsflode/aktuelltfranssf/2021/svenskaspelnyhuvudsponsortillsvenskaskidforbundet

Sen får man väl hoppas att det inte blev ett nerköp för längdlandslaget utan att de fortfarande får ut minst så stor del av pengarna att det motsvarar det gamla avtalet (som var på 80 miiljoner över 7 år). Men jag gissar att TSS-delen av de pengarna till stor del går till löner för tränarna, precis som Ms-X skriver.
Citera
2021-05-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Korruption eller omsorg av sina anställda. Man kan kalla det vad man vill men av pressmeddelandet framgår följande:

Två heltidsanställda och två kanske halvtidsanställda landslagstränare kostar väl en hel del och då blir det nog inte så mycket pengar över till att bedriva verksamhet i någon större omfattning med de aktiva, t.ex. kostsam lägerverksamhet.

Man får väl hoppas att de pengar som finns kvar efter att löner m.m. till landslagstränarna har betalats ut går till juniorerna. De enda som det i mitt tycke är värt att satsa på (Lindström och Hansson borde vara i Team Bauhaus).
Vad jag förstår så är väl Andreas Domeij nu enbart ansvarig för juniorerna? Om TSS inte ska ha någon verksamhet i Umeå? Undrar hur man fyller en 100%-tjänst med det? Dom har ju bara några lägerveckor ihop. Övrig tid tränar dom på sina respektive hemorter och träningsprogrammen göra tillsammans med deras egna tränare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in