2021-05-08, 15:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Det er jo en meget sterk prestasjon helt utenfor sesong for langrennsløpere, med minimale forberedelser og en kropp som er trenet for langrenn. (mye ekstra å dra på)
Til tross for dette setter hun personlig rekord og kvalifiserer seg nesten til OL (noe hun greier med bedre forberedelser). Johaug imponerer.

Jag är inte så säker på att hon kan bli så mycket bättre. Hon springer dessa tider på ren motor. Ungefär som när Majbäck sprang under 30 utan att träna specifikt. Att börja pressa en minut för Johaug kommer inte att gå hur mycket hon än förbereder sig.
Citera
2021-05-08, 15:59
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är inte så säker på att hon kan bli så mycket bättre. Hon springer dessa tider på ren motor. Ungefär som när Majbäck sprang under 30 utan att träna specifikt. Att börja pressa en minut för Johaug kommer inte att gå hur mycket hon än förbereder sig.

Det er uansett spekulasjoner.
Herrer er ca 10% bedre enn damene i alle utholdenhetsgrener, så det er ingen relevant sammenligning.
Citera
2021-05-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Hade väl varit något SM förra året och den svenska mästaren blev väl inbjuden och grisebankad av längdeliten. Måste ju vara pinsamt varje gång hon säger att hon är svensk mästare.
Det har ju inte funnits nån stark tradition att landslagsåkarna har åkt en massa rullskidtävlingar sommartid. I Norge har dom både Toppidrettsveka och Blinkfestivalen som är riktiga folkfester och lockar åkare även från andra länder, men de svenska åkarna har inte slutit upp tyvärr. Jag var och tittade på Blinkfestivalen för några år sen. Riktigt bra arrangemang där i Sandnes.
Citera
2021-05-08, 17:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Det er uansett spekulasjoner.
Herrer er ca 10% bedre enn damene i alle utholdenhetsgrener, så det er ingen relevant sammenligning.

Jag menade inte att jämföra damer och herrar rent tidsmässigt. Jag menade att Majbäck gjorde en bra tid utan specifik löpträning, men jag tror inte att han blivit så värst mycket bättre om han specialtränat löpning. Samma för Johaug. Naturligtvis gör hon en bra tid, men jag tror inte hennes naturliga snabbhet räcker till för att bli så värst mycket snabbare även om hon specialtränar.
Citera
2021-05-08, 19:58
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Det finns säkert en del att förbättra rent tekniskt om hon är villig att lägga ner tiden som krävs, men en minut är mycket att kapa.
Citera
2021-05-08, 20:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det finns säkert en del att förbättra rent tekniskt om hon är villig att lägga ner tiden som krävs, men en minut är mycket att kapa.

Precis, en minut är väldigt mycket och hon är rent fysiskt i princip så bra det går att bli. De tekniska detaljerna kan kanske ge 20 sekunder en bra dag om hon uteslutande ägnar sig åt löpning.
Citera
2021-05-10, 13:10
Medlem
BraidsMammas avatar
Nu presenteras lagen på Facebook.
Citera
2021-05-10, 13:30
Medlem
Alla (killar under 26 som kan åka skidor) ska med!
Citera
2021-05-10, 13:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag förstår ju tanken bakom men jag kan ändå tycka att man kunde ge fler tjejer chansen.
Citera
2021-05-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag förstår ju tanken bakom men jag kan ändå tycka att man kunde ge fler tjejer chansen.
Ja, det var en väldigt ojämn fördelning..
Citera
2021-05-10, 13:44
Medlem
Ingemarsdotter motiverade beslutet(om än inlindat i bomull) att damernas A och B-lag är så starkt att man inte har någon nytta av större tjejtrupper i SvS. Vet inte om jag hört det tidigare man men sa att Team SvS är ett lag för framtida potentiella mästerskapsåkare. Då har man en liberal syn på herrarnas möjligheter, minst sagt. Bara man inte tar återväxten bland damerna för givet tror jag ändå på den här regiongrejen för herrarna. Färre resdagar och bara hårt jobb på hemmaplan(med varandra).
Citera
2021-05-10, 13:48
Medlem
Det intressanta med dom åtta uttagna damerna är annars att det är en majoritet supertalanger. Solin är en forna stor talang också. Det är nog bara Persson som inte är jättejättelovande i dagsläget, men å andra sidan har hon spetsegenskaper nog så bra som många i motsvarande herrlag. Så det är verkligen ett spetsigt lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in