2021-04-19, 17:24
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
FIS-punkterna är beräknade på resultat tolv månader tillbaka och är snittet av de fem bästa resultaten.
Inte för Calle och Ishida i vart fall
Citera
2021-04-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Inte för Calle och Ishida i vart fall
Gällande lista spänner från 2001-03-25 och tolv månader tillbaka. Varför skulle det vara annorlunda för dom?
Citera
2021-04-20, 11:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Systemet med hur många platser som olika nationer får till OS nästa år är betydligt mer intrikat än vad man kanske på förstone tror. Till stor del baseras det nämligen på nationsrankingen (som inte är samma sak som nationscupen) för denna säsong (jag har inget minne av att det har varit så förut men man har gjort om systemet, bla hur många aktiva som får delta totalt i längdåkning i OS).

I korthet fungerar systemet så här (om jag förstått det rätt): Nästan alla nationer får 1 plats per kön i form av en baskvota (om man på VM eller U23-VM haft en aktiv som har fått en lägre FIS-poäng än 300). Till detta läggs en nationskvota (egentligen en NOC-kvota) baserat på vilken nationsranking man har där 1-5 får 4 platser, 6-10 får 3 platser, 11-20 får 2 platser och 21-30 får 1 plats. De kvarvarande platserna upp till maxantalet 148 per kön fördelas sedan efter en särskild formel utifrån dessa grupperingar i nationsrankingen.

Vad betyder detta då? Jo vilken nationsranking de olika nationerna har kan ha stor betydelse. Svenska damerna vann ju nationscupen och enligt preliminära beräkningar så blev man också etta i nationsrankingen så där är det inget problem och därför får vi 1+4+3=8 platser. Men inför sista världscuphelgen så låg Norge sexa men enligt de preliminära beräkningarna så gick man om Finland i samband med Engadinhelgen och tog sig in topp-5. Norge skulle därmed få åtta platser medan Finland bara sju platser. Och på herrsidan låg Sverige sexa inför sista världscuphelgen, dock bara 36 poäng efter Norge. Skulle alltså innebära sju platser för de svenska herrarna.

Dock så kan då en del nationer avstå platser de fått enligt detta system och de erbjuds de till de nationer som ligger högst i rankingen.

Nationsrankingen baseras på alla individuella tävlingar och lagtävlingar i världscupen, vid VM, vid JVM och U23-VM under säsongen 20/21. Dock blir det förvirrande då FIS på flera ställen kallar nationsrankingen för nationscupen. Och FIS uppdaterade aldrig rankingen efter sista världscuphelgen. Och nu sedan några veckor tillbaka har klåparna som sköter om FIS webbplats tagit bort både regeldokumentet som beskriver kvalprocessen och ställningen i nationsrankingen. Dock så var det sagt att man i maj eller juni skulle släppa den definitiva fördelningen av platser till OS.
Citera
2021-04-20, 14:49
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Systemet med hur många platser som olika nationer får till OS nästa år är betydligt mer intrikat än vad man kanske på förstone tror. Till stor del baseras det nämligen på nationsrankingen (som inte är samma sak som nationscupen) för denna säsong (jag har inget minne av att det har varit så förut men man har gjort om systemet, bla hur många aktiva som får delta totalt i längdåkning i OS).

I korthet fungerar systemet så här (om jag förstått det rätt): Nästan alla nationer får 1 plats per kön i form av en baskvota (om man på VM eller U23-VM haft en aktiv som har fått en lägre FIS-poäng än 300). Till detta läggs en nationskvota (egentligen en NOC-kvota) baserat på vilken nationsranking man har där 1-5 får 4 platser, 6-10 får 3 platser, 11-20 får 2 platser och 21-30 får 1 plats. De kvarvarande platserna upp till maxantalet 148 per kön fördelas sedan efter en särskild formel utifrån dessa grupperingar i nationsrankingen.

Vad betyder detta då? Jo vilken nationsranking de olika nationerna har kan ha stor betydelse. Svenska damerna vann ju nationscupen och enligt preliminära beräkningar så blev man också etta i nationsrankingen så där är det inget problem och därför får vi 1+4+3=8 platser. Men inför sista världscuphelgen så låg Norge sexa men enligt de preliminära beräkningarna så gick man om Finland i samband med Engadinhelgen och tog sig in topp-5. Norge skulle därmed få åtta platser medan Finland bara sju platser. Och på herrsidan låg Sverige sexa inför sista världscuphelgen, dock bara 36 poäng efter Norge. Skulle alltså innebära sju platser för de svenska herrarna.

Dock så kan då en del nationer avstå platser de fått enligt detta system och de erbjuds de till de nationer som ligger högst i rankingen.

Nationsrankingen baseras på alla individuella tävlingar och lagtävlingar i världscupen, vid VM, vid JVM och U23-VM under säsongen 20/21. Dock blir det förvirrande då FIS på flera ställen kallar nationsrankingen för nationscupen. Och FIS uppdaterade aldrig rankingen efter sista världscuphelgen. Och nu sedan några veckor tillbaka har klåparna som sköter om FIS webbplats tagit bort både regeldokumentet som beskriver kvalprocessen och ställningen i nationsrankingen. Dock så var det sagt att man i maj eller juni skulle släppa den definitiva fördelningen av platser till OS.
Intressant. Frågan är om en begränsning till 7 herrar har nån inverkan på chanser till topp 10 placeringar för Sverige? Som jag ser det har vi typ sex herrar (Oskar, Burman, Frälsarn, Calle, Grate och Häggas) som med rimlig men positiv utveckling har den kapaciteten. Möjligen kan nån lyfta sig i sprint och ta sig till semi men topp fyra sprinters i min värld är bland de sex jag nämnt, så lägg till en sjunde åkare som kan få åka nåt distanslopp och är andrareserv till långa stafetten. Så den åttonde åkarens viktigaste bidrag blir att vara tredjereserv till stafetten och eventuellt vara utfyllnad i något distanslopp. Eller är jag onödigt pessimistisk i min bedömning av svenska herrarna?
Det som kan förändra mitt resonemang är om typ Emil Persson och Max Novak bestämmer sig för att satsa mot OS.
Citera
2021-04-20, 19:38
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Bra genomgång. Kvalifikationen är inte glasklar om man säger så. Angående det fetstilta, är tveksam om herrarna kan få 8e platsen vid andra länders "avhopp". Sist så hade Sverige 20 platser fast utnyttjade bara 14. De 6 platserna fick ingen annan nation tillgodo vill jag minnas. Outnyttjade platser bränner inne?

Frankrikes herrar lär behöva sina 8 platser att välja med omsorg (Vem får stanna hemma?).
Citera
2021-04-20, 21:51
Medlem
Citat:
Och på herrsidan låg Sverige sexa inför sista världscuphelgen, dock bara 36 poäng efter Norge. Skulle alltså innebära sju platser för de svenska herrarna.

Har inte orkat räkna exakt men jag är rätt säker på att svenska herrarna passerade Italien med marginal och alltså kom topp 5. Det var 2021-03-02 som nationscup-ställningen släpptes som jag tror du tänker på där Sveriges herrar låg 6:a, 36 poäng bakom Norge. Dvs. utöver Engadin återstod 3 VM-tävlingar för herrarna också och Italien åkte ju som bekant hem pga corona och fick 0 poäng i dessa.
Kod:
FIS Nation Cup Standing as of 02.03.2021

Men
1. RUS 14678p
2. FRA 10204p
3. SUI  9452p
4. ITA  8962p
5. NOR  8609p
6. SWE  8573p
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1614787264/fis-prod/assets/Nation-Cup-2021-SPU-winner-day-included-02-03-2021.pdf

Vill någon roa sig med att räkna ut exakt poäng finns poängreglerna i https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1608647500/fis-prod/assets/Rules_nation_cup.pdf

(Exakta kvota-reglerna för OS hittas för övrigt i https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1575644634/fis-prod/assets/document-library/olympics/Cross-Country_Skiing_V1.0.pdf).
Citera
2021-04-21, 23:50
Moderator
Hjv9s avatar
Antal tävlingsdagar för de svenska landslagsåkarna säsongen 20/21. Förra säsongens uträkning finns här och här.

Namn, antal, lag

Damer:

1. Ebba Andersson, 34 st, A
2. Emma Ribom, 32 st, A
3. Jonna Sundling, 30 st, A
4. Maja Dahlqvist, 27 st, A
4. Linn Svahn, 27 st, A
6. Anna Dyvik, 25 st, TB
7. Frida Karlsson, 24 st, A
7. Moa Olsson, 24 st, TB
9. Louise Lindström, 23 st, TSS
10. Sofia Henriksson, 22 st, TSS
11. Johanna Hagström, 20 st, TB
12. Maria Nordström, 19 st, TSS
13. Charlotte Kalla, 18 st, A
13. Moa Lundgren, 18 st, A
13. Evelina Settlin, 18 st, TB
16. Moa Hansson, 17 st, TSS junior
16. Rebecca Öhrn, 17 st, TSS
18. Märta Rosenberg, 13 st, TSS junior
18. Lisa Vinsa, 13 st, TSS
20. Tilde Bångman, 12 st, TSS junior
20. Lisa Ingesson, 12 st, TSS junior
22. Alicia Persson, 9 st, TSS
23. Hanna Falk, 8 st, A
24. Moa Molander Kristiansen, 0 st, TSS
24. Elina Rönnlund, 0 st, TB

Herrar:

1. William Poromaa, 30 st, TB
1. Björn Sandström, 30 st, TSS
3. Johan Häggström 28 st, A
4. Oskar Svensson 27 st, A
5. Fredrik Andersson, 25 st, TB
5. Marcus Ruus, 25 st, TSS
5. Karl-Johan Westberg, 25 st, TSS
8. Jonas Eriksson, 23 st, TSS
8. Viktor Brännmark, 23 st, TSS
10. Leo Johansson, 20 st, TSS
11. Jens Burman, 19 st, A
11. Marcus Grate, 19 st, TB
11. Hugo Jacobsson, 19 st, TSS
14. Eric Rosjö, 18 st, TSS
15. Edvin Anger, 17 st, TSS junior
15. Gustaf Berglund, 17 st, TSS
15. Johan Ekberg, 17 st, TSS
18. Emil Danielsson, 16 st, TSS junior
18. Truls Gisselman, 16 st, TSS junior
18. Anton Persson, 16 st, TSS
21. Filip Danielsson, 13 st, TSS
21. George Ersson, 13 st, TSS junior
21. Calle Halfvarsson, 13 st, A
24. Johan Herbert, 12 st, TSS
25. Gustav Aflodal, 9 st, TSS
26. Olof Jonsson, 6 st, TSS
27. Viktor Thorn, 5 st, A
Citera
2021-04-22, 07:12
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Antal tävlingsdagar för de svenska landslagsåkarna säsongen 20/21. Förra säsongens uträkning finns här och här.

Namn, antal, lag

Damer:

1. Ebba Andersson, 34 st, A
2. Emma Ribom, 32 st, A
3. Jonna Sundling, 30 st, A
4. Maja Dahlqvist, 27 st, A
4. Linn Svahn, 27 st, A
6. Anna Dyvik, 25 st, TB
7. Frida Karlsson, 24 st, A
7. Moa Olsson, 24 st, TB
9. Louise Lindström, 23 st, TSS
10. Sofia Henriksson, 22 st, TSS
11. Johanna Hagström, 20 st, TB
12. Maria Nordström, 19 st, TSS
13. Charlotte Kalla, 18 st, A
13. Moa Lundgren, 18 st, A
13. Evelina Settlin, 18 st, TB
16. Moa Hansson, 17 st, TSS junior
16. Rebecca Öhrn, 17 st, TSS
18. Märta Rosenberg, 13 st, TSS junior
18. Lisa Vinsa, 13 st, TSS
20. Tilde Bångman, 12 st, TSS junior
20. Lisa Ingesson, 12 st, TSS junior
22. Alicia Persson, 9 st, TSS
23. Hanna Falk, 8 st, A
24. Moa Molander Kristiansen, 0 st, TSS
24. Elina Rönnlund, 0 st, TB

Herrar:

1. William Poromaa, 30 st, TB
1. Björn Sandström, 30 st, TSS
3. Johan Häggström 28 st, A
4. Oskar Svensson 27 st, A
5. Fredrik Andersson, 25 st, TB
5. Marcus Ruus, 25 st, TSS
5. Karl-Johan Westberg, 25 st, TSS
8. Jonas Eriksson, 23 st, TSS
8. Viktor Brännmark, 23 st, TSS
10. Leo Johansson, 20 st, TSS
11. Jens Burman, 19 st, A
11. Marcus Grate, 19 st, TB
11. Hugo Jacobsson, 19 st, TSS
14. Eric Rosjö, 18 st, TSS
15. Edvin Anger, 17 st, TSS junior
15. Gustaf Berglund, 17 st, TSS
15. Johan Ekberg, 17 st, TSS
18. Emil Danielsson, 16 st, TSS junior
18. Truls Gisselman, 16 st, TSS junior
18. Anton Persson, 16 st, TSS
21. Filip Danielsson, 13 st, TSS
21. George Ersson, 13 st, TSS junior
21. Calle Halfvarsson, 13 st, A
24. Johan Herbert, 12 st, TSS
25. Gustav Aflodal, 9 st, TSS
26. Olof Jonsson, 6 st, TSS
27. Viktor Thorn, 5 st, A

Fascinerande, i stort så har landslagsåkarna alltså tävlat ungefär lika mycket som vintern innan - man har snarare tävlat mer än mindre. Verkar alltså som att för seniorlandslaget påverkade pandemin antalet tävlingar mer 2019/2020 än i vintras, medan för de bakom så har ju antalet tävlingstillfälle minskat drastiskt.
Citera
2021-04-22, 10:59
Medlem
BraidsMammas avatar
Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om dailyskier, är det bra grejer eller bara ett sätt för Putin att ta över mitt undermedvetna :P

(nån som har koll får gärna berätta!)

I vilket fall tyckte jag att det här var noterbart.

https://www.dailyskier.com/2021/04/21/pellegrino-de-fabiani-to-train-with-cramer-at-team-russia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pelleg rino-de-fabiani-to-train-with-cramer-at-team-russia
Citera
2021-04-23, 10:42
Medlem
katws avatar
Erfaren vallare sökes till längdlandslaget

Vill du vara en del i ett av världens mest framgångsrika landslag? Längdlandslaget söker efter en erfaren vallare. Har du kompetensen och drivet, skicka in din ansökan snarast!

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2021/erfarenvallaresokestilllangdlandslaget/
Citera
2021-04-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Erfaren vallare sökes till längdlandslaget

Vill du vara en del i ett av världens mest framgångsrika landslag? Längdlandslaget söker efter en erfaren vallare. Har du kompetensen och drivet, skicka in din ansökan snarast!

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2021/erfarenvallaresokestilllangdlandslaget/

Är det bara jag som tycker det är märkligt att ny vallare till landslaget annonseras efter så här. Känns som det borde vara en liten krets personer i den lilla branschen som är aktuella. Man borde ha koll på alla tänkbara duktiga vallare i landet redan, och kontakta dem direkt.

Betyder det här att man fått ett antal nej från tänkbara kandidater? Ska man bli orolig inför kommande OS-säsong?

Eller är det bara jag som överanalyserar? Annonsen kanske bara är ett komplement till de direktkontakter som tas och inte betyder så mycket.
Citera
2021-04-23, 11:37
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickXIX
Är det bara jag som tycker det är märkligt att ny vallare till landslaget annonseras efter så här. Känns som det borde vara en liten krets personer i den lilla branschen som är aktuella. Man borde ha koll på alla tänkbara duktiga vallare i landet redan, och kontakta dem direkt.

Betyder det här att man fått ett antal nej från tänkbara kandidater? Ska man bli orolig inför kommande OS-säsong?

Eller är det bara jag som överanalyserar? Annonsen kanske bara är ett komplement till de direktkontakter som tas och inte betyder så mycket.

Det var likadant inför förra säsongen om jag inte missminner mig. Men visst är det ett lite märkligt förfarande, det kan jag hålla med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in