Citat:
Ursprungligen postat av
Ms-X
Det är riktigt som du skriver att SOK fattar det avgörande beslutet om vilka som får delta i OS. Det är dock förbunden som nominerar aktuella kandidater. Det var SSF som inte nominerade Jonna till OS i Pyeongchang. Det var således inte SOK som tog beslutet att Jonna inte fick delta på OS. SSF nominerade Anna Dyvik som fjärde sprintdam (Stina, Falk och Ida var givna). Dyvik åkte ut i kvarten och blev 14:e i sprinten i OS. Övriga 3 tog sig till semin och Stina och Falk till final.
Dyvik kom femma i Planica så den uttagningen var korrekt. Grip nominerade sedan Wikén som åttonde åkare och stafettreserv men det gick inte SOK med på. Hade Grip nominerat en annan åkare på framtidskriteriet så hade nog Sverige varit regerande olympiska mästare i stafett...
På herrsidan nominerade Grip Thorn på framtidskriteriet och Jönsson som topp 8 möjlighet på sprint. SOK gillade inte att fem åkare som de tyckte kunde åka sprint var uttagna så de tillät inte Jönsson. Thorn gjorde sedan ett fint kval men bröt väl staven i kvarten om jag inte missminner mig.
2014 försökte Grip få med Britta Norgen som sprintåkare trots att hennes topp 8 var säsongen innan samt en staktävling. SOK sa att hon klarat kraven så Grip nominerade henne som stafettreserv och struntade i att ta ut Bleckur och Rydqvist.
Inför 2018 så trodde jag att SOK skulle låta Grip ta ut laget efter eget huvud med tanke på att medaljskörden 2014 nästan enbart var längdåkning.