2021-01-27, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
För individuella sprinten och truppen håller jag med, däremot borde Ulricehamn kunna påverka vilka som får åka team sprinten i VM, eftersom det är skate i Ulricehamn (bägge loppen) och i Team Sprint i VM.

Men, då kör vi amerikansk uttagning, och, har för mig att detta gillade vi inte i en annan tråd anbelangande Tove Ericsson...
Citera
2021-01-27, 13:38
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Team sprint bör vara de som visar bäst form i VM av Jonna, Maja och Linn.
Jo, men det är inte omöjligt att de har liknande form i VM - dessutom kan skidorna ha varit avgörande och då är Ulricehamn den mest relevanta tävlingen att titta på som jag ser det.
Låt oss anta att Linn är ensam svenska på pallen i VM-sprinten, Jonna blir utslagen i kvarten med usla skidor, Maja slås ut på målfoto mot Ribom i semi (där de ger likartat intryck i övrigt) och Ribom är femma eller sexa men långt från pallen - vem tar du ut?
Jag skulle helt klart titta på Ulricehamn-loppen i ett läge som detta eller i ett scenario där Linn vinner VM-sprinten medan Maja och Jonna har en spurtstrid om silvret som avgörs på målfoto (eller i alla fall med liten marginal)
Citera
2021-01-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vågat av FIS att gå all-in på Norge. Får vi se om säsongen är slut efter VM då eller tävlingarna i Norge faktiskt blir av. Eller om man har förberett någon reservplan om Norge ställer in allt.

Lillehammer har sjukt lite smitta nu, dom har inte ens haft ett(1) nytt fall på över en vecka. Tanken är nog att om Oslo nekas så flyttas allt dit.
Citera
2021-01-27, 13:43
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Men, då kör vi amerikansk uttagning, och, har för mig att detta gillade vi inte i en annan tråd anbelangande Tove Ericsson...
Jag pratar inte om amerikansk uttagning utan att göra en helhetsbedömning på relevant information och jag tycker tävlingarna i Ulricehamn är de mest relevanta vad gäller VM-team sprint efter individuella VM-sprinten. Det betyder alltså inte att det nödvändigtvis är de två med bäst placering i Ulricehamn som blir uttagna att köra team sprint.
Citera
2021-01-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Franska laget drabbat av Corona; ingen Manificat, Lapierre eller Parisse till start i Falun. Lite oklart om de har testat positivt eller om de har haft kontakt med någon som testat positivt. Frankrike har ju varit ganska hårt drabbat redan tidigare så frågan är hur deras smittskyddsrutiner har fungerat.
En har testats positivt och de tre andra var i kontakt med den personen. Handlar om Manificat, Parisse, Lapierre och Emilie Bulle.

Sen är det så att så fort Corona tas sig in i lägret så vet vi hur snabbt smittan går runt. Dom har väl troligen samma smittskyddsrutiner som andra lag.
Citera
2021-01-27, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag pratar inte om amerikansk uttagning utan att göra en helhetsbedömning på relevant information och jag tycker tävlingarna i Ulricehamn är de mest relevanta vad gäller VM-team sprint efter individuella VM-sprinten. Det betyder alltså inte att det nödvändigtvis är de två med bäst placering i Ulricehamn som blir uttagna att köra team sprint.

Jag har svårt att se att det inte skulle bli Linn Svahn som given i Teamsprinten...

Alla tre är ju ganska jämna i klassiskt vs skate, måhända Jonna liten övertippning mot skate som bäst...

Vi behöver ingen taktiker att köra udda sträckorna, bara pannben och bra fart...

Majas avslutning i VM 2019 var ju fenomenal, samtidigt har Svahnen fått avslutat bägge vinsterna i VC i Teamsprint tillsammans med Maja - så, Maja kanske är bekväm med att starta...
Citera
2021-01-27, 15:22
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Jag har svårt att se att det inte skulle bli Linn Svahn som given i Teamsprinten...

Alla tre är ju ganska jämna i klassiskt vs skate, måhända Jonna liten övertippning mot skate som bäst...

Vi behöver ingen taktiker att köra udda sträckorna, bara pannben och bra fart...

Majas avslutning i VM 2019 var ju fenomenal, samtidigt har Svahnen fått avslutat bägge vinsterna i VC i Teamsprint tillsammans med Maja - så, Maja kanske är bekväm med att starta...
Om man är lite skrockfull och dessutom tror på statistik är väl Maja den som är mest given?
Hon har ju varit med i vinnande lag i alla dom sprintstafetterna hon åkt senaste åren oavsett partner.
Citera
2021-01-27, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Om man är lite skrockfull och dessutom tror på statistik är väl Maja den som är mest given?
Hon har ju varit med i vinnande lag i alla dom sprintstafetterna hon åkt senaste åren oavsett partner.

Skillnaden, Maja kan ”somna in” ibland i sprintlopp - att hon har 11st pallplatser i sprint utan seger säger ett uns...

Kolla Majas agerande i semifinalen i Val Müstair i år - Maja åker och ”sover” och gör en skitdålig nedförskörning och kurva innan bumprarna - dessutom, tar sämsta spåret in på upploppet...

Älskar verkligen Maja - tuff kvinna - men hon har mycket ännu att förbättra för att bli en vinnare...

Det som talar emot att Maja blir världsmästare i sprint i Oberstdorf - flera andra svenskar ivägen!
Citera
2021-01-27, 16:35
Medlem
Haha, nu säger bolshunov att han inte hade för avsikt att köra in i finnen sådär. Det blev tydligen så för hans bindning gick sönder när han bromsade.

Säger bullshit på det. Man ser bindningen går sönder precis när han är 1m från finnen och aldrig i helvette att han hunnit bromsa även om bindningen aldrig gått av.
Citera
2021-01-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Haha, nu säger bolshunov att han inte hade för avsikt att köra in i finnen sådär. Det blev tydligen så för hans bindning gick sönder när han bromsade.

Säger bullshit på det. Man ser bindningen går sönder precis när han är 1m från finnen och aldrig i helvette att han hunnit bromsa även om bindningen aldrig gått av.

Det som talar för att det är sant är att han själv ramlade på ett väldigt klumpigt vis. Oryskt och icke-maskulint. Tappade ansiktet totalt.
Citera
2021-01-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det som talar för att det är sant är att han själv ramlade på ett väldigt klumpigt vis. Oryskt och icke-maskulint. Tappade ansiktet totalt.

Jo, men tanken var nog att han skulle sladda omkull honom istället
Citera
2021-01-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Jo, men tanken var nog att han skulle sladda omkull honom istället

Han vill göra en stoppsladd och köra "huvud mot huvud" nästan säkert. Lite som Zlatan och andra coolingar gör i fotboll. Och ramlade in i honom istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in