2020-07-01, 02:26
Medlem
OllePalleDodskalles avatar
När jag gick på dagis var Mora Träsk ett populärt band. Jag minns att vi gick och såg dem live på servicehuset, och alla dagisbarn sjöng med i texterna. En av deras hits är Du ska få min gamla cykel när du dör.

Verserna har följande format (där X är något föremål som beskrivs av de rimmande fraserna A och B):
Citat:
Ursprungligen postat av Mora Träsk
Du ska få min gamla X när jag dör
A
B

Undantaget är den sista versen som lyder
Citat:
Ursprungligen postat av Mora Träsk
Du ska få min gamla skjorta när jag dör
Den är tvättad, ren och struken
Och den räcker ner till knäna

Struken och knäna rimmar inte. Inbillar jag mig, eller är det underförstått att skjortan räcker ner till kuken? Vad i helvete? Lurade Mora Träsk mig att sjunga om en kuk när jag var fem?
Citera
2020-07-01, 02:47
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllePalleDodskalle
Struken och knäna rimmar inte. Inbillar jag mig, eller är det underförstått att skjortan räcker ner till kuken? Vad i helvete? Lurade Mora Träsk mig att sjunga om en kuk när jag var fem?

Nä, den räcker ner till knäna. Frågor på det?

Allvarsamt talat: jag har sett Mora Träsk köra den där låten live bra många gånger, och jag har aldrig varit med att de har framfört den versen. Så det gjorde de nog inte för er heller.
Citera
2020-07-01, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nä, den räcker ner till knäna. Frågor på det?

Allvarsamt talat: jag har sett Mora Träsk köra den där låten live bra många gånger, och jag har aldrig varit med att de har framfört den versen. Så det gjorde de nog inte för er heller.
Det finns på band.
Citera
2020-07-01, 02:56
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Det finns på band.

Se där! Uppenbarligen tillkommet i en mindre pryd tid än denna. (1992, tydligen.) Men faktum kvarstår: ingen har lurat dig att sjunga om en kuk, eftersom skjortan räcker ner till knäna.
Citera
2020-07-01, 02:59
Medlem
Det är för övrigt ganska talande att det har gått en halvtimme och jag fortfarande inte har någon guldspade. Man fattar ju vem som drar i trådarna.
Citera
2020-07-01, 03:03
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Det är för övrigt ganska talande att det har gått en halvtimme och jag fortfarande inte har någon guldspade. Man fattar ju vem som drar i trådarna.

Du har tipsat kvällspressen, förutsätter jag?
Citera
2020-07-01, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Du har tipsat kvällspressen, förutsätter jag?
Jag har tyvärr ropat varg om Mora Träsk ett flertal gånger, och nu när jag verkligen har på fötterna screenar Åsa Linderborg mina samtal.
Citera
2020-07-01, 03:13
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jag har tyvärr ropat varg om Mora Träsk ett flertal gånger, och nu när jag verkligen har på fötterna screenar Åsa Linderborg mina samtal.

Jäkla osis. Du får väl granska Babblarna på djupet, eller nåt.
Citera
2020-07-01, 05:08
Bannlyst
Förskolepersonalen fick följa med ut på kvällen efter dagens spelning...
Citera
2020-07-01, 08:19
Medlem
Citat:
När jag gick på dagis var Mora Träsk ett populärt band. Jag minns att vi gick och såg dem live på servicehuset, och alla dagisbarn sjöng med i texterna. En av deras hits är Du ska få min gamla cykel när du dör.

Verserna har följande format (där X är något föremål som beskrivs av de rimmande fraserna A och B):

Undantaget är den sista versen som lyder

Mora Träsk var lite roliga och en 5 åring fattar nog inte kuken, men de vuxna som är med gör det.
Det är mycket snopp, tuttar och liknande i deras låtar och därför tycker ungar att det är roligt.
Sitter man som vuxen med barn och kollar på film så är det en hel del vuxen skämt med som ungarna inte reagerar på överhuvudtaget, både i Disney, Pixar och Lego filmerna. Legofilmerna är nog "värst" där jag och ungarna skrattar åt helt skilda saker.

Jag tror att syftet med låten är attvuxna att tänka "shit vad kommer nu?!", för att i nästa sekund pusta ut och skratta lite innombords.
Citera
2020-07-01, 09:12
Medlem
borrizs avatar
Mora träsk består av vuxna och en vuxenskjorta räcker gott och väl ner till knäna på en femåring.
Citera
2020-07-01, 09:18
Medlem
ArgKiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Jag tror att syftet med låten är attvuxna att tänka "shit vad kommer nu?!", för att i nästa sekund pusta ut och skratta lite innombords.
Nån som vet fler låtar där man luras att det kommer ett rim? 😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in