2020-06-30, 22:36
Medlem
Hej!

Något som jag har grubblat på länge är att jag har blivit latare och latare, prokrastinerat viktiga saker mer som måste göras och gått för mycket på hur jag känner istället för vad jag vet borde göras.

Några konkreta exempel är vad jag äter, att jag inte lägger mig i tid och börjar jobba samma tider, hoppar måltider ibland och har slutat träna helt, tar inte ens promenader. Jag städar allt för sällan så mitt hem är sjukt sunkigt ibland. Hoppar tandborstning t. o. m. ibland när jag bara vill somna direkt i soffan, sjukt äckligt och dåligt för tänderna jag vet. Ibland börjar jag jobba sent så att jag slutar sent på kvällen vilket känns ohållbart (får lägga upp timmarna själv mycket).

Jag är säker på att goda rutiner skulle gòra min vardag enklare för att allt går mer automatiskt då. Stämmer det att det tar ca. 21 dagar att få in en ny rutin att gå automatiskt? Hur slutar jag vara så jäkla känslostyrd och lat och få kontroll på mina rutiner och min hälsa igen? Kan ni relatera? Vilka tips har ni?

Allt började med att min psykiska hälsa har varit dålig dom senaste åren p. g. a. stora traumatiska händelser. Jag tar medicin mot depression. Men jag vet ju att det inte hjälper att skylla pà det.
Senast redigerad av Mr.Klister93 2020-06-30 kl. 22:38.
Citera
2020-06-30, 22:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Stämmer det att det tar ca. 21 dagar att få in en ny rutin att gå automatiskt?
Nej. Det är olika för alla.
Citat:
On average, it takes more than 2 months before a new behavior becomes automatic — 66 days to be exact. And how long it takes a new habit to form can vary widely depending on the behavior, the person, and the circumstances. In Lally's study, it took anywhere from 18 days to 254 days for people to form a new habit.
https://jamesclear.com/new-habit
Citera
2020-06-30, 23:15
Medlem
BorisBalkans avatar
Super du?
Citera
2020-06-30, 23:50
Medlem
LenaPauls avatar
21 dagar stämmer bra det är en erkänd regel jag har testat det på en del saker du beskriver

Verkar som att du saknar motivation du ska lyssna på Arnold Schwarzenegger allt finns i hans tal:
https://www.youtube.com/watch?v=u_ktRTWMX3M

En bra grej är att du ska inte försöka ändra allt på en gång utan jobba på en vana i taget
Det kommer ordna sig ska du se!
Citera
2020-07-01, 00:32
Medlem
Gå med i forsvarsmakten? Altså en riktig avdelning, inte Michael Bydens pride-pojkar avdelningen.

Dom kommer lära dig diciplin, ansvarstagande och rutiner.

Sir yes Sir!

Sen kan du kolla på den här videon, så forstår du.

https://www.youtube.com/watch?v=NX2ep5fCJZ8
Citera
2020-07-01, 02:25
Medlem
particulum1s avatar
Börja med en rutin och jobba med att upprätthålla denna, när du sedan upplever att rutinen blivit relativt automatiserad så applicerar du nästa, att applicera flera rutiner samtidigt blir i de flesta fall alldeles för påfrestande vilket resulterar i att man inte kan upprätthålla någon rutin överhuvudtaget. Gör en jämförelse med att du lyfter en vikt på ett gym; du börjar med en lätt vikt (en rutin) och tränar med denna vikt, när du sedan blir starkare lägger du på ytterligare vikt (nästa rutin)... börjar du med för tung vikt i relation till din muskelkapacitet så klarar du inte ett enda lyft (för många rutiner).

Om jag vore dig skulle jag börja med att rutinen att borsta tänderna, denna rutin upprätthåller din hälsa i en viktig aspekt och potentiellt sparar dig många tusenlappar i tandläkarkostnader och minimerar risken för tandproblem och tillhörande smärta i framtiden.

Råkar du ha problemet att du inte tänker eller bara glömmer bort att borsta tänderna till skillnad från att skita i det för att du inte orkar så kan du lösa detta med någon form av påminnelse, ett återkommande larm på telefonen en särskild tidpunkt på dygnet varje dag till exempel, har du en hyfsat modern telefon bör du även kunna skriva in en notis på larmet som kan lyda typ "tandborstning" eller "borsta tänderna".

Senast redigerad av particulum1 2020-07-01 kl. 02:58.
Citera
2020-07-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Börja med en rutin och jobba med att upprätthålla denna, när du sedan upplever att rutinen blivit relativt automatiserad så applicerar du nästa, att applicera flera rutiner samtidigt blir i de flesta fall alldeles för påfrestande vilket resulterar i att man inte kan upprätthålla någon rutin överhuvudtaget. Gör en jämförelse med att du lyfter en vikt på ett gym; du börjar med en lätt vikt (en rutin) och tränar med denna vikt, när du sedan blir starkare lägger du på ytterligare vikt (nästa rutin)... börjar du med för tung vikt i relation till din muskelkapacitet så klarar du inte ett enda lyft (för många rutiner).

Om jag vore dig skulle jag börja med att rutinen att borsta tänderna, denna rutin upprätthåller din hälsa i en viktig aspekt och potentiellt sparar dig många tusenlappar i tandläkarkostnader och minimerar risken för tandproblem och tillhörande smärta i framtiden.

Råkar du ha problemet att du inte tänker eller bara glömmer bort att borsta tänderna till skillnad från att skita i det för att du inte orkar så kan du lösa detta med någon form av påminnelse, ett återkommande larm på telefonen en särskild tidpunkt på dygnet varje dag till exempel, har du en hyfsat modern telefon bör du även kunna skriva in en notis på larmet som kan lyda typ "tandborstning" eller "borsta tänderna".

Bra tips! Tack! Ska tänka på att inte ta i för mycket i början.
Citera
2020-07-08, 15:53
Medlem
nonameds avatar
Man börjar med dom patetiska små sakerna. En sak i taget. Bygger upp. Sen kan du bli mer ansvarstagande med som att hjälpa någon familjemedlem eller vän med något. Men det kommer senare.
Citera
2020-07-08, 16:04
Medlem
DaChiefs avatar
Att göra och utföra tar oftast mindre energi än att inte göra och skjuta upp saker.

Logiskt sett är det enkelt, läs t ex Brian Tracys Ät den största grodan först.

Sen är det en känslomässig aspekt som ofta handlar om att förändring och utveckling skapar osäkerhet gentemot trygghet i att inte göra.

Många väljer att vara obetydliga losers för att då vet de i alla fall vad de är.

Osäkerheten gör också att man inte vet om det lönar sig att göra saken.
Allra oftast är belöningen erfarenheten, bra som dålig, och utan erfarenheter kommer man ingenstans.

Oftast funkar människor att de flyr från smärta hellre än attraheras av positiva framtidsscenarion.
Folk gör inte saker förräns de sitter i skiten, så fungerar de flesta och själva knuten att nysta upp i sitt eget tänk är att skapa klarhet i vad fan man håller på med. Vilket liv vill man absolut inte leva, hur vill man att ens liv ska vara? Vilken människa vill man vara inför en själv och inför andra?

Så...

Så vanliga vardagssaker, gör på direkten.

Stora förändringar kalkylera risken och arbeta riskreducerande.
Senast redigerad av DaChief 2020-07-08 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in