2020-06-30, 21:59
Medlem
Har läst om försvunna personer större delen av dagen. Ofta spekuleras det i huruvida personen kan hålla sig undan frivilligt. Finns det några kända exempel där det har visat sig att en försvunnen person de facto har hållit sig undan en längre tid, för att sedan ”komma tillbaka”?

Eller är tanken på att personen håller sig undan frivilligt en psykologisk funktion som syftar till att hålla hoppets låga brinnande, om än svagt?

Det finns ju flera fall där frivilligt undanhållande är en antagen förklaring för en del. Björkegren och Christer Poka för att ta några exempel. Jag är nyfiken på om det finns några fall där man har fått facit i efterhand.
Senast redigerad av Rabiator 2020-06-30 kl. 22:02. Anledning: Missat stycke
Citera
2020-06-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Har läst om försvunna personer större delen av dagen. Ofta spekuleras det i huruvida personen kan hålla sig undan frivilligt. Finns det några kända exempel där det har visat sig att en försvunnen person de facto har hållit sig undan en längre tid, för att sedan ”komma tillbaka”?

Eller är tanken på att personen håller sig undan frivilligt en psykologisk funktion som syftar till att hålla hoppets låga brinnande, om än svagt?

Det finns ju flera fall där frivilligt undanhållande är en antagen förklaring för en del. Björkegren och Christer Poka för att ta några exempel. Jag är nyfiken på om det finns några fall där man har fått facit i efterhand.

När någon är borta en kort tid, är det ofta frivilligt och mer missförstånd med anmälan. Den som rör sig i kriminella kretsar kan förstås ha motiv att "försvinna" frivilligt. Det enda fall jag känner till med ett mycket långt försvinnandet var en kvinna som på 70-talet fick ngt psykiskt problem efter en förlossning och drog till USA utan att säga ngt. Hon var borta i 7 år och kom sedan tillbaka ( men bodde inte med sin fd make och barn då). Det hade knappast kunnat hända numera, eftersom hon skulle lämnat så mycket spår efter sig. Faktiskt märkligt att det gick ens då, men det är i alla fall den historia jag fått höra ( och jag kände till ett av hennes barn).
Citera
2020-06-30, 22:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Finns det några kända exempel där det har visat sig att en försvunnen person de facto har hållit sig undan en längre tid, för att sedan ”komma tillbaka”?

Finns mängder med exempel, det är inte helt lätt att få skyddad identitet. Jag har inte fått rätt till det trots att polisen svart på vitt skrivit till socialtjänsten (har begärt ut journaler) att de "fruktar för mitt liv i och med mitt umgänge".

Sen vad det gäller kända exempel vettefan, men nog fan finns vi som hållit oss undan...
Citera
2020-06-30, 22:25
Medlem
Wigilantes avatar
Jag trodde en polare hade dött, fick inte tag på honom på flera månader. Han är fd. kriminell och har haft dödshot och liknande. Missing People gick ut med efterlysning, då ringde han dom och kallade av sökningen. Rätt sjukt. Jag brukar själv stänga av mobilen i flera veckor ibland och gå "off the grid", rätt skönt faktiskt, men man får se till att nära och kära inte oroar sig.
Citera
2020-06-30, 22:43
Medlem
lemonzhellos avatar
För sådär trettiofem år sedan drev jag som statligt anställd ett case mot en man som - en tid i alla fall - lyckades fejka sin egen död.

En fejkad dödsannons i en av våra stora morgontidningar, och uppgifter från andra om att han avlidit räckte för att ärendet skulle avslutas.

Fanns dock inget dödsfallsintyg och ärendet återupptogs efter ett tag efter att någon helt enkelt hade sett honom, typ på Ica Maxi, eller nåt lika banalt.

Bra försök.
Citera
2020-06-30, 22:59
Bannlyst
Citat:

Låter som att du söker någon som håller sig undan? När man blir äldre är det vanligt att man håller sig undan.
Senast redigerad av Realmegamer 2020-06-30 kl. 23:01.
Citera
2020-06-30, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frivilliga försvinnanden som har förblivit ouppklarade.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
När någon är borta en kort tid, är det ofta frivilligt och mer missförstånd med anmälan. Den som rör sig i kriminella kretsar kan förstås ha motiv att "försvinna" frivilligt. Det enda fall jag känner till med ett mycket långt försvinnandet var en kvinna som på 70-talet fick ngt psykiskt problem efter en förlossning och drog till USA utan att säga ngt. Hon var borta i 7 år och kom sedan tillbaka ( men bodde inte med sin fd make och barn då). Det hade knappast kunnat hända numera, eftersom hon skulle lämnat så mycket spår efter sig. Faktiskt märkligt att det gick ens då, men det är i alla fall den historia jag fått höra ( och jag kände till ett av hennes barn).

I sådana fall så kan det finnas anledningar till att försvinna "frivilligt" - fast under tvång förstås.

Dahlsjö-fallet 1965 är just ett sådant exempel. Ett annat fall handlar om Mikael Ivarsson som försvann 2004. Varför han försvann frivilligt är dock oklart. Skulle kunna handla om äventyrslystnad. Försvinnandet av polisaspiranten Christer Poka verkar också vara ett frivilligt sådant. Efter att han hade lämnat den lastbil han åkte med från Ängelholm i Paris 1985, så har inga kända vittnesuppgifter framkommit om honom vad jag vet. Även här kan det ha handlat om Poka ville ha ett äventyrligt och annorlunda liv.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-30 kl. 23:09.
Citera
2020-06-30, 23:13
Medlem
Nej, jag söker ingen specifik person. Är mer intresserad av fenomenet att man väldigt ser teorier om att personen håller sig undan självmant. Om det var en vanligt förekommande handling så borde det finnas exempel på fall med försvunna människor som fått sin lösning och förklaring.

Visst, kortare tid med ungdomar som rymmer hemifrån osv. Men låt säga, hur vanligt är det att en person dyker upp igen om de varit försvunna ett år eller mer? Och finns det några medialt uppmärksammade försvinnanden som klarats upp med en sådan förklaring?

Har vaga minnen av en man som bodde i sin bil någonstans i norra Sverige under lång tid (vintertid) som sedan dök upp igen. Inte flera år, men i varje fall veckor/månader. Finns nog en tråd om honom här.
Citera
2020-07-01, 08:06
Medlem
borrizs avatar
Tidigare kunde man försvinna genom att gå med i franska Främlingslegionen.
Numera görs en bakgrundscheck genom Interpol, så den möjligheten är borta.
Citera
2020-07-01, 22:54
Medlem
Max Castor försvunnen sedan 2005, misstänkt frivilligt på goda grunder.
Citera
2020-07-01, 23:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lättare förr men går fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tidigare kunde man försvinna genom att gå med i franska Främlingslegionen.
Numera görs en bakgrundscheck genom Interpol, så den möjligheten är borta.

Lär vara samma sak med den Spanska främlingslegionen.

Gick också att gå ut till sjöss och försvinna på detta sätt. Kunde man inte få en sjömansbok hemma, så gick det alltid att få en sådan i Antwerpen. Det var lättare förr att försvinna frivilligt och hålla sig undan men det går fortfarande för den som önskar göra det.
Citera
2020-07-02, 06:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lär vara samma sak med den Spanska främlingslegionen.

Gick också att gå ut till sjöss och försvinna på detta sätt. Kunde man inte få en sjömansbok hemma, så gick det alltid att få en sådan i Antwerpen. Det var lättare förr att försvinna frivilligt och hålla sig undan men det går fortfarande för den som önskar göra det.
Även den spanska legionen är ett alternativ, men då krävs det i princip att du har spanska som modersmål.
Ett problem är att du lämnar fingeravtryck när du ansöker om pass, så du går att spåra vad man tar för sig (bränner du bort fingeravtrycken med syra är en möjlighet, men den är inte så praktisk om man vill leva ett vanligt liv).

Det där med sjömansbok har jag inte tänk på.
Finns det ingen möjlighet att bli sjanghajad idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in