2020-06-30, 16:58
Medlem
Apesinas avatar
Väntade på en leverans av ett mindre paket idag. När jag spårade paketet så stod det att det hade blivit levererat till min brevlåda i förmiddags.

Vi har våra brevlådor nere i entrén i sådana där stora postboxar. När jag var nere och kollade så var min brevlåda tom. Jag såg också att personen som delat ut post har glömt att låsa postboxen efter sig. De öppnar ju postboxarna med en nyckel som öppnar upp många brevlådor på samma gång. Sen har man inte låst när man gått därifrån.

Mitt paket är ju borta. Har inte en aning om vart det är. Jag undrar vad jag borde göra åt detta? Vems är ansvaret? Är jag skyldig att betala för ett paket som försvunnit från min brevlåda på det här sättet? Värdet på mitt paket är drygt 300kr.
Citera
2020-06-30, 17:17
Bannlyst
Det är Postnords fel och ansvaret åligger dem.
Citera
2020-06-30, 17:23
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Det är Postnords fel och ansvaret åligger dem.

Helt klart så har du rätt men nu skall man ju bara bevisa att det är deras fel också.

Blir nog inte så lätt kanske och frågan är hur långt du vill dra det när värdet är 300kr.
Citera
2020-06-30, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Helt klart så har du rätt men nu skall man ju bara bevisa att det är deras fel också.

Blir nog inte så lätt kanske och frågan är hur långt du vill dra det när värdet är 300kr.
Sant. Men vill man inte att det ska upprepas är det högst värt att meddela Postnord att "troligen har brevbäraren glömt att stänga dörren till boxen". Får Postnord in flera anmälningar på just rundan som denne brevbärare handhar kan avsked vid upprepade misstag aktualiseras.
Citera
2020-06-30, 17:32
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Sant. Men vill man inte att det ska upprepas är det högst värt att meddela Postnord att "troligen har brevbäraren glömt att stänga dörren till boxen". Får Postnord in flera anmälningar på just rundan som denne brevbärare handhar kan avsked vid upprepade misstag aktualiseras.

Jag håller helt med om att man skall rapportera det men sen att få rätt, och än mer så ersättning, brukar vara väldigt svårt när det gäller Postnord.

Dom gör väl aldrig fel.....
Citera
2020-06-30, 17:34
Bannlyst
Citat:
Jag håller helt med om att man skall rapportera det men sen att få rätt, och än mer så ersättning, brukar vara väldigt svårt när det gäller Postnord.

Dom gör väl aldrig fel.....
Jag har själv jobbat som brevbärare och tidningsbud så jag har en hel del erfarenhet. Dock var jag alltid noggrann med att alltid se till att boxarna var stängda när jag var klar med utdelningen. Nu jobbar jag tack och lov inte med dessa arbetsuppgifter längre men jag befarar att det handlar om en sommarvikarie som inte fått in snitsen än.
Citera
2020-06-30, 17:41
Medlem
Apesinas avatar
Citat:

Jag tog en bild på postboxen där man ser att alla 18(!) stycken brevlådor (inklusive min egen) är öppna, räcker det som bevis? Jag har mailat till postnord och bifogat bilden men har inte fått svar än.
Citera
2020-06-30, 17:47
Medlem
TheAceOfHeartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apesina
Jag tog en bild på postboxen där man ser att alla 18(!) stycken brevlådor (inklusive min egen) är öppna, räcker det som bevis? Jag har mailat till postnord och bifogat bilden men har inte fått svar än.

Det borde väga en hel del tycker jag.
Citera
2020-06-30, 17:51
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apesina

Det tror jag knappast att det gör för det är ganska lätt att bara säga "vår gubbe sa att han låste" och sen blir det ord mot ord fast alla parter vet vems felet var.

Återkom gärna med hur det löser sig.
Citera
2020-06-30, 17:52
Medlem
Nu behöver det inte vara postbudet utan det kan vara en nyckel på avvägar...

Gör en Polisanmälan...
Du bör också kontakta hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om flertalet lådor står öppna.. Så får man byta lås om det är så att en nyckel kan vara på vift.
Citera
2020-06-30, 17:54
Medlem
Det är Postnords ansvar att bevisa att de levererat varan... Ansvaret ligger inte hos dig.
Citera
2020-06-30, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Nu behöver det inte vara postbudet utan det kan vara en nyckel på avvägar...

Gör en Polisanmälan...
Du bör också kontakta hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om flertalet lådor står öppna.. Så får man byta lås om det är så att en nyckel kan vara på vift.
Nyckel på avvägar...hur lyckas man tappa bort en nyckel om man nyss låst upp alla dörrar till boxarna? Om man mot förmodan tappar den så landar den ju på golvet i entréplan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in