2020-06-30, 15:05
Medlem
Authixs avatar
Ska ta lån hos swedbank 600.000kr privatlån för konsumtion (coronatider)

Vad innebär rak amortering? Jag vill kunna betala mer än avtalat varje månad.
Citera
2020-06-30, 15:12
Medlem
Sonny00s avatar
Orkar inte förklara själv: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Amortering
Citera
2020-06-30, 15:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix

Du amorterar samma belopp varje månad. Om du lånar 600 000 kr med rak amortering över 36 månader betalar du 600000/36 = 16 666 kr i amortering per månad. Sedan tillkommer ränta. Det innebär att månadsbeloppet sjunker varje månad (eftersom räntan blir lägre varje månad).

Om du kan göra extraamorteringar eller inte har inte att göra med amorteringsupplägget utan regleras i avtalet.
Citera
2020-06-30, 15:27
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du amorterar samma belopp varje månad. Om du lånar 600 000 kr med rak amortering över 36 månader betalar du 600000/36 = 16 666 kr i amortering per månad. Sedan tillkommer ränta. Det innebär att månadsbeloppet sjunker varje månad (eftersom räntan blir lägre varje månad).

Om du kan göra extraamorteringar eller inte har inte att göra med amorteringsupplägget utan regleras i avtalet.
Har du tagit lån hos swedbank? kan man amortera t ex 20.000 i månaden utan problem? Eller vill de tjäna på räntan över avtalad tid?
Citera
2020-06-30, 15:30
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Har du tagit lån hos swedbank? kan man amortera t ex 20.000 i månaden utan problem? Eller vill de tjäna på räntan över avtalad tid?

Har du bundit räntan ett visst antal år kommer de vilja ha mellanskillnaden. Dock är bunden ränta vid konsumentslån ganska ovanliga.
Citera
2020-06-30, 19:40
Medlem
Citat:

Skulle du inte låna 250.000 kr för någon vecka sen? Jag har haft swedbank tidigare, att betala av i förtid har inte varit några problem, dem frågar endast vart pengarna kommer ifrån, kan du exempel hänvisa till lönen borde de inte vara några konstigheter. Rakamortering innebär första månaderna betalar du större summa än slutet av lånets månader, så månad 1 exempel 3500kr medans månad 120, 1000kr.
Citera
2020-06-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

korrekt...sen om TS mot förmodan skulle kunna amortera mer någon månad, så är det ok i de flesta fall.
Citera
2020-06-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Skulle du inte låna 250.000 kr för någon vecka sen? Jag har haft swedbank tidigare, att betala av i förtid har inte varit några problem, dem frågar endast vart pengarna kommer ifrån, kan du exempel hänvisa till lönen borde de inte vara några konstigheter. Rakamortering innebär första månaderna betalar du större summa än slutet av lånets månader, så månad 1 exempel 3500kr medans månad 120, 1000kr.

Det jag skrev va fel btw, det är annuitets lån de. Rak amortering är samma månadsbelopp varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in