2020-06-29, 17:27
Medlem
God eftermiddag Flashback,

har börjat tänka mer & mer på hur jag borde lägga upp min ekonomi för att det ska vara så gynnsamt som bara möjligt. har idag en fast anställning & plockar hem ca. 18.5 varje månad (sparar undan 10k av dom i nuläget).

min fråga är dock hur jag borde lägga upp mitt sparande för att det ska bli så gynnsamt som bara möjligt för mig.

har planerat att jag inom 2år ungefär ska börja studera juridik & vill samtidigt då kunna köpa en bostadsrätt (behöver bara pengar t kontantinsats, lånar resten) som jag kan komma att nyttja under studietiden för att sedan efter studierna hyra ut den.

har även börjat intressera mig över att lägga lite pengar på ett långsiktigt sparande också, möjligtvis i fonder.

äger idag runt 20k i aktier & 20k i pengar på sparkonto.

hur skulle ni ha gjort i min situation?
Citera
2020-06-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av animal1642
God eftermiddag Flashback,

har börjat tänka mer & mer på hur jag borde lägga upp min ekonomi för att det ska vara så gynnsamt som bara möjligt. har idag en fast anställning & plockar hem ca. 18.5 varje månad (sparar undan 10k av dom i nuläget).

min fråga är dock hur jag borde lägga upp mitt sparande för att det ska bli så gynnsamt som bara möjligt för mig.

har planerat att jag inom 2år ungefär ska börja studera juridik & vill samtidigt då kunna köpa en bostadsrätt (behöver bara pengar t kontantinsats, lånar resten) som jag kan komma att nyttja under studietiden för att sedan efter studierna hyra ut den.

har även börjat intressera mig över att lägga lite pengar på ett långsiktigt sparande också, möjligtvis i fonder.

äger idag runt 20k i aktier & 20k i pengar på sparkonto.

Ska du spara tills du blir gammal, så kliv in i långsiktiga, stabila bolag som kommer ge avkastning över tid. Några fina gubbaktier är ju Investor B, Nordea, Swedbank, Latour.
Citera
2020-06-29, 19:37
Medlem
Vad behöver vi :
Mat
Kläder
Ström, vatten m.m.

Mediciner
Biotech
Elektronik m.m.
Citera
2020-06-29, 19:40
Medlem
Jag hade lagt de där 10k varje månad på ett säkert sparkonto. På avanza kan du öppna sparkonto med typ 0.5 % ränta om du känner för det. Dessa pengar ska inte in på börsen om de ska plockas ut inom 2 år.

När du sen har köpt lägenheten kan du börja gå in på börsen. Stora svenska bolag som Investor, Nordea Swedbank är ju inte dumt. Är du mer intresserad av fonder skulle jag köpa Länsförsäkringar Global Index bl.a.
Citera
2020-06-29, 23:01
Medlem
Spara i stabila utdelningsaktier med historisk höjning i utdelning och lev på avkastningen om 30år, Beroende på hur mycket du månads sparar.
Citera
2020-06-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av animal1642
har planerat att jag inom 2år ungefär ska börja studera juridik & vill samtidigt då kunna köpa en bostadsrätt
---
Då det rör sig om kontantinsatsen till en lägenhet så lägg pengarna på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Blir det inget lägenhetsköp så kan du fundera vidare om två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in