2020-07-03, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Skrev jag det?

Jag tolkade det så. Varför skulle man annars INTE ingripa bara för att kvinnan är gravid och ledsen? Hon är väl vuxen och om hon inte klarar tänka ett steg till är hon ett våp.
Citera
2020-07-03, 09:54
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Hans gravida fru har just blivit rånad och är skärrad och chockad.
I detta läge väljer han att prioritera sin stulna bil i stället för henne.
Omdömeslös på många sätt.

Hur vet du att han inte blev ombedd av frugan att göra det?
Är alla gravida kvinnor känslomässiga bomber som brister ut i gråt för det minsta lilla enligt dig?
Citera
2020-07-03, 10:02
Medlem
DeepThroat007s avatar
Den som i första hand borde skjutas i detta ärende är väl åklagaren? Om man sedan sköt bort alla sådana här åklagare som bara ser till statens intresse (av att få behålla våldsmonopolet) skulle ju den lilla saken snart vara löst. Tror att det tillslut då kommer att bli knepigt att få många sökande till de många hundratals vakanta åklagartjänsterna.

Samhällsförfallet vad avser kriminaliteten o polisens intresse av att "ha det bra på jobbet" (för att citera GW) gör att vi tydligen har passerat den punkt där medborgarna behöver att ta saken i egna händer för att stävja kriminaliteten IMO.

Personligen skulle jag vilja ha en "snubbnos-revolver" alltid hands så att man kan skjuta genom fickan ifall det hettar till mot några adidas-krigare eller liknande. Sedan vill man ju gärna ha en.357 revolver laddad med "metal piercing bullets" då många av de små liven springer omkring med skottsäker kostym. För de lite mer seriösare konfrontationerna får ju en AK4 med Aimpoint o gärna fällbar kolv duga i kombination med pansarbrytande ammunition duga gott. T o m statens egna Hells Angels (Piketen m.fl. styrkor) lär ju tänka sig för lite extra om vi civila har ovan praktiska redskap till hands.

Ovan är dock otänkbart i Sverige då jag ju "kan ringa polisen" (precis som om de kriminella skulle tillåta att det sker när de har omringat offret) för att sedan bli rånad, slagen o sparkad sönder o samman, eller fått halsen avskuren då man är en otrogen hund alt. fått känna på hur det är att bli träffad av lite 9 mm ammunition.
Citera
2020-07-03, 10:28
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Vad gnäller ni om?
Var det svårt att ta in?
Jag skrev att faktumet att han åtalades är för mig.....osv.
Att han blev frikänd var bra, även om det enbart var i Tingsrätten.
Men jag anser att lagstiftningen är åt helvete fel då åklagaren ansåg att det fanns skäl att väcka åtal.

En klapp på axeln av poliserna som kom till platsen, det borde ha stannat där!
Senast redigerad av Utflyttad 2020-07-03 kl. 10:32.
Citera
2020-07-03, 10:40
Medlem
Personligen hade jag knappast rammat rs7an och jagat rånarna, om jag var JF. Visst, stanna med frugan är det väl vettiga valet. Men att springa efter några rånare i skogen som antas vara beväpnade är ju någorlunda korkat. Taskigt om han hade blivit skjuten. (Dock var det ju ingen riktig pistol, såhär i efterhand)

Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Den som i första hand borde skjutas i detta ärende är väl åklagaren? Om man sedan sköt bort alla sådana här åklagare som bara ser till statens intresse (av att få behålla våldsmonopolet) skulle ju den lilla saken snart vara löst. Tror att det tillslut då kommer att bli knepigt att få många sökande till de många hundratals vakanta åklagartjänsterna.
Fast det är ju beskrivet klart och tydligt i domen att JF körde vårdlöst, men agerade inom lagens rum för nödvärn. Det är fullt rimligt att åtala JF (och fria). Alternativet är att vi får massor av kriminella blattar som kör runt och rammar bilar på våra vägar. Vore antagligen tjänstefel av åklagaren om JF inte hade åtalats efter ha rammat en bil flera gånger, samt eventuellt vållat en olycka(vilket han inte hade enligt dom).

Åklagarens åtal om ficklampan är jag genuint nyfiken på. Hur jävla grov måste ficklampan varit för att den ska tolkas som ett vapen, eller är åklagaren bara inkompetent? Nästan så man borde kolla igenom FUP för att förstå den logiken.
Citera
2020-07-03, 11:17
Medlem
yz44s avatar
Vore förvånad om det inte överklagas då nödvärnsrätten inte omfattar att förfölja och preja.
Citera
2020-07-03, 11:44
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Vore förvånad om det inte överklagas då nödvärnsrätten inte omfattar att förfölja och preja.

Jo till viss del så ingår det men du kanske tänker på att det kan ha gått för lång tid mellan händelserna?

Citat:
Hovrätten över Skåne och Blekinge har iRH 2015:59 bedömt att när en person misstänkt att ett brottsligt angrepp ägt rum och av den anledningen sökt genskjuta gärningsmännen via en genväg, har denne agerat inom rätten till nödvärn när hon med en hundleksak slog sönder rutorna på deras bil. Från att personen upptäckte den pågående stölden till dess att förföljandet påbörjades hade det gått endast någon eller några minuter och det ansågs utgöra bar gärning. Högsta domstolen har i NJA 1994 s. 48 ansett att bar gärning innebär att det endast kan ha förflutit någon minut mellan brottet och efter följandet. Även i detta fall var det inte en förutsättning att förföljaren iakttog att brottet förövades.

Citat:
Såvitt framgår har det varit fråga om ett kort tidsspann, från det att Jonas Friberg fått informationen om det inträffade till dess att han kör in i Audi RS7:an har det enligt hans uppfattning förflutit ungefär 15 minuter.
Citera
2020-07-03, 12:27
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Personligen hade jag knappast rammat rs7an och jagat rånarna, om jag var JF. Visst, stanna med frugan är det väl vettiga valet. Men att springa efter några rånare i skogen som antas vara beväpnade är ju någorlunda korkat. Taskigt om han hade blivit skjuten. (Dock var det ju ingen riktig pistol, såhär i efterhand)

Fast det är ju beskrivet klart och tydligt i domen att JF körde vårdlöst, men agerade inom lagens rum för nödvärn. Det är fullt rimligt att åtala JF (och fria). Alternativet är att vi får massor av kriminella blattar som kör runt och rammar bilar på våra vägar. Vore antagligen tjänstefel av åklagaren om JF inte hade åtalats efter ha rammat en bil flera gånger, samt eventuellt vållat en olycka(vilket han inte hade enligt dom).

Åklagarens åtal om ficklampan är jag genuint nyfiken på. Hur jävla grov måste ficklampan varit för att den ska tolkas som ett vapen, eller är åklagaren bara inkompetent? Nästan så man borde kolla igenom FUP för att förstå den logiken.

Första fetingen: Du skulle nog inte på eget bevåg ha slutat med din medicinering.

Andra fetingen: När jag jobbade inom KVV hade vi en Magnalite-lampa (tror jag märket hette) som vi tog med på våra nattliga inspektionsrundor utomhus. Den var max-stor o väldigt lämplig att använda istället för våran vårdpinne/batong. Så visst, det finns lampor som mycket väl kan användas som vapen.
Citera
2020-07-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Varför ylar du om kränkt? Vi talar om rättvisa och lag och ordning. Om samhället och polisen inte klarar av att upprätthålla det samhällskontrakt som ingåtts MÅSTE medborgaren själv agera polis och domare. Det är en universell rätt att skydda sig och sin egendom. Att DU hellre blir rånad och våldtagen utan att agera i dina "kränkt" teorier är ditt val inte mitt. Och ett samhälle fungerar inte länge med en sådan mentalitet. Jag blir inte kränkt utan heligt förbannad. Sedan agerar jag. Det är en avsevärd skillnad.

Våldtagen? Var kom det ifrån? Kul att du nämner det. Det är ju förmodligen det mest kränkande brottet många män kan komma på.

Att bli heligt förbannad är ju en fullt naturlig reaktion på att hedern blivit kränkt.
Citera
2020-07-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Amatörpsykolog!

"Rädslan för att känna sig kränkt", tänkte du nu eller blev det bara fel?

Vad som verkligen behövs är folk som inte skiter i byxorna inför kriminella avskum. Du och dina gelikar skulle aldrig våga att stå emot kriminellas agerande. Du och dina gelikar tillhör en ganska så värdelös grupp i samhället, gruppen utan ryggrad.

Och när du nu ser hur någon tar saken i egna händer så gäller det för dig, en av de svaga, att finna en orsak till varför det på något märkligt sätt var fel av J att ingripa?

Du är både patetisk och osmaklig!

Hoppas du jag ska känna mig lite kränkt nu? Lite som ett fån?
Citera
2020-07-03, 13:43
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Våldtagen? Var kom det ifrån? Kul att du nämner det. Det är ju förmodligen det mest kränkande brottet många män kan komma på.

Att bli heligt förbannad är ju en fullt naturlig reaktion på att hedern blivit kränkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Hoppas du jag ska känna mig lite kränkt nu? Lite som ett fån?

Hur du känner dig är för mig helt ointressant. Men det gläder mig om du inser att jag tycker att du är en fåntratt

Ett förbannat tjat om att hedern har kränkts. Debatten om kränkt heder kan du föra med människor som växt upp med klantraditioner.

Mannen ifråga gjorde vad som krävdes efter att deras fri och rättigheter hade kränkts å det grövsta.
Att agera mot "kränkt heder" hör helt enkelt inte hemma i den Svenska "rättstraditionen". Men Svensk lagstiftning agerar om t.ex. din äganderätt har kränkts.

Och ännu viktigare, lagen ger dig stöd att agera på egen hand vid många sådana tillfällen.

Glöm kränkt heder och tänk istället på en sund moral och individens okränkbara fri och rättigheter!
Citera
2020-07-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Jo till viss del så ingår det men du kanske tänker på att det kan ha gått för lång tid mellan händelserna?
Någon annan som var i bilen sa väl att det gått snarare 5 min mellan händelserna (och om jag minns rätt, så trodde rätten mer på dessa uppgifter än JFs 15min)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in