2006-05-04, 23:31
Medlem
månss avatar
Vet inte vad ni tycker om Guinness och andra stout's men jag blir så jävla mätt av dom. Har hört att vissa dricker det efter maten, fattar inte att de kan!
Citera
2006-05-04, 23:32
Medlem
Usch, det smakar ju brännt kaffe :/
Citera
2006-05-04, 23:44
Medlem
Folk har kanske haft en dålig debut med Guinness och dryck i dess kalliber. Sista slatten är aldrig god och ljummen Guinnes är inget att hurra för. Dessutom gör den sig inge vidare på burk eller flaska. Igentligen bör den pimplas på Irland för bästa effekt.
Har aldrig själv upplevt att man blir speciellt mätt av Guinness. Tycker den däremot är väldigt lättdrucken till skillnad från "vanlig" öl som har en vag smak av den arom uteliggare utsöndrar (villket i och för sig har en naturlig förklaring).
Mer Guinness åt folket!
Citera
2006-05-05, 00:41
Medlem
Treutans avatar
Önskar att jag gillade Guinness, men jag mår bara illa av den
Citera
2006-05-05, 09:10
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
Stout är så jävla mycket godare! Anledningen till att jag brukar hålla mig till ljus öl på krogen är att den mörka ligger i den övre prisnivån och som fattig student måste man spara varenda slant och då får det bli av den billiga varianten
Men jag håller helt och fullt med dig, man blir faktiskt inte mättare av mörkt öl

Jag håller med om att prisnivån oftast är hög, jag dricker självklart också ofta ljus öl och det pga.priset.SKulle prisnivån på Stout's vara lägre skulle jag inte tveka att hänge mig åt denna ädla dryck.

Men det är just myten om att mörk öl är så mättande och som nämndes tidigare "Kan ätas med sked" som är störande. Det är helt fel. Om jag kan få forskningsanslag till detta så skall jag komma med en avgörande studie som en gång för alla krossar myten. Fan ett uppslag för Mythbusters!
Citera
2006-05-05, 09:25
Medlem
jmo_hs avatar
Jag tycker bra om Guinness, men det är en objektiv bedömning att hävda att den är mättande. Om den sedan är mer mättande än annat öl är en individuell uppfattning. Detta vet jag därför att jag är perfekt!
Citera
2006-05-05, 10:12
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brrr
Men herregud hur kan du dricka Guinness efter maten ?!

Ha ha , med detta refererar jag mest till ett ställe jag går till, min favoritkrog all times.
Det är en riktigt underbar Irländsk pub som inte ser ut som dessa gör vanligtvis. Med god stämning och gott öl samt en salig blandning live musik!

Men men, till saken nu: Där brukar jag och kompisar sitta ibland och äta en riktigt redig måltid. Jag dricker självklart Stout till maten medans en del av mina missledda kamrater envist dricker en stor stark.
Det är ofta jag fått höra frågan om hur jag kan dricka Stout till maten och efter (då man oftast är proppmätt), med efterföljande kommentar om att en stout i sig själv är en måltid ( suck...).

Börjar man diskutera öl med folk och nämner att man hellre pimplar mörk öl så hör man alltid just: "Man blir så mätt osv..osv.."
Citera
2006-05-05, 19:10
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Vet inte vad ni tycker om Guinness och andra stout's men jag blir så jävla mätt av dom. Har hört att vissa dricker det efter maten, fattar inte att de kan!

Då bör du bli mätt av alla öl eftersom i princip den enda
skillnaden mellan lager och Guinness är att malten är rostad.
Citera
2006-05-05, 19:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Barbar!!

Man blandar inte öl, speciellt inte stout. Det är ett hån mot hantverket
och kulturen.

Nej, jag vet. Bäst är det ju att blanda whiskeyn med colan. Men i brist på det, så fungerar även stout.
Citera
2006-05-05, 20:08
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ett tips om man tycker stouten är för besk är att blanda den hälften-hälften med coca cola, så som de gör i Nigeria!
Att de gör så i Nigeria är kanske inte det mest övertygande argumentet....
Citera
2006-05-05, 20:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Att de gör så i Nigeria är kanske inte det mest övertygande argumentet....

Nja, varför inte? Bara det faktum ATT ganska många gillar det, bör ju göra att man åtm kan prova det. Sen måste man ju inte gilla det, bara därför.
Citera
2006-05-05, 20:29
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja, varför inte?
Tja, vad som smakar gott är ju till stor del ett resultat av tidigare dryckes/kostvanor.

Spontant förefaller den irländska kombinationen Guinness och ostron mera tilltalande än Guinness och Cola.

Edit: Erkänner att jag aldrig provat kombinationen Guinness + Cola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in