2020-06-28, 08:18
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Hur kan folk vara så oförbereda för sommarvärme år efter år, det är ju samma sak varje sommar när det blir varmt ute.
Köp en ac, vad är problemet?
Som att gå runt i hemmet i t-shirt och klaga på att det är minusgrader.
Varje varm sommar springer svenskar i panik och köper allt i fläkt och acväg som finns att lägga händerna på.
Efter sommaren 2018 så måste väl varenda människa nu ha vad som behövs?
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2020-06-28 kl. 08:21.
Citera
2020-06-28, 08:24
Medlem
MrsVanity1s avatar
Människan är inte gjord för sådan här värme(förutom negrer osv möjligtvis) och vi är inte så vana vid den i Sverige.
Den tar på alla ,man tänker mindre klart och blir trött så du kan vara lugn.
Värst för dom äldre förstås .
Köpte AC förra året , bästa investeringen jag gjort det året helt klart.
Senast redigerad av MrsVanity1 2020-06-28 kl. 08:27.
Citera
2020-06-28, 08:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Alltså, till alla er som gnäller hela tiden om värmen. Varför införskaffar ni er inte en AC? Jag förstår verkligen inte hur man kan sitta och gnälla så när det finns en perfekt ändamålsenlig enkel lösning. Sen kan ni sätta den på 20 grader inomhus om ni så vill, dygnet runt. Klart! Visst, det kostar en slant, men med de somrarna vi nu haft och kommer att ha framöver så är det en investering som börjar ge valuta redan under första användningsåret.
Det är lite krångligt. Många bor i lägenhet där man inte kan installera en fast AC och de portabla kräver också viss installation. Visst du kan leda värmen genom ett fönster men det uppstår massa andra problem då. Du ska installera ett fönsterkit och de är inte alltid jättebra. Sen ska du då montera upp och ner kitet varje gång du ska stänga fönstret. Du kanske inte vill ha öppet på natten om du bor på första våningen till exempel.

De är också ganska dyra för många. Det är nog en hel del som är för snåla för att lägga de där tusenlapparna.
Citera
2020-06-28, 10:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Nejdå, jag äter mycket salt.

Kan vara värt att pröva iaf. Ifall du svettas och dricker mycket så kanske du sköljer ut saltet även om du får i dig mycket. Du kan ju göra en vätskeersättning själv med lite salt, socker och vatten.
Citera
2020-06-28, 15:04
Medlem
Citat:
Jodå, jag har både fläkt och dricker mycket
vatten, men ingen skillnad.

Dricker du endast vatten eller blandar du in salt/elektrolyter?

min rekommendation är att du köper ett pulver med elektrolyter (electrolytes på engelska) och blandar ut det med vatten såsom det står på förpackningen av pulvret. Finns att köpa på apoteket och kosttillskottsbutiker.
Citera
2020-06-28, 15:08
Medlem
Är du fet?

Undvik socker och gör sovrummet svalt, en AC är ingen dålig investering om du blir sjuk av värmen.
Citera
2020-06-28, 15:12
Medlem
Bygg egen ac med mjölkkartong, datorfläkt, isflaska, eltejp

Svalkar förvånansvärt bra för att vara budget

https://youtu.be/NYP3Z0Q8EBs
Citera
2020-06-28, 16:46
Medlem
Luckyhorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storetjockefar
Jag har svårt att hantera denna värme. 30 grader i lägenheten. Luftfuktaren och bordsfläkten står på max. Har mörkläggningsgardiner i samtliga fönster eftersom dessa stänger ute den värsta hettan. Inga fönster öppna annat än i sovrummet på natten. Dricker mycket vatten. Tar en sval dusch innan jag lägger mig för att sänka kroppstempen litegrann. Jag går aldrig ut mitt på dagen utan det blir en sväng vid niotiden för att handla lite och få frisk luft. Tycker verkligen synd om alla äldre personer som har svårt i värmeböljan. På måndag ska det dock bli 20 grader och möjligt regn och åska. HOPPAS DET BLIR SÅ!!!

Har exakt samma setup, när jag lämnar området med luftavfuktaren börjar jag svettas direkt.

Hoppas verkligen på 20 grader max hela veckan nu när jag jobbar eftermiddagspass 10 h i industrilokal
Citera
2020-06-28, 17:27
Medlem
Citat:
Jodå, jag har både fläkt och dricker mycket
vatten, men ingen skillnad.

Ok, då tänker jag att du ska ta bort fläkten och sluta dricka vatten för att utesluta så att det inte är detta som får dig att må dåligt.
Citera
2020-06-28, 17:56
Medlem
Citat:
Den senaste tidens värmebölja har gjort att
jag känner mig "helt förstörd" när jag vaknar
på morgnarna. Jag är otroligt trött och seg i
kroppen, trots att jag har sovit lika länge
som vanligt. Som jag fattar det så är det inte
vanligt att det känns så av värme. Därför så
undrar jag om det tyder på att man har nån
sjukdom eller liknande?

Min fråga är egentligen bara hur fan du kan sova lika länge som brukar om du tycker att värmen "förstör" dig?

Jag sover säkert 2-3 timmar mindre varje natt för att jag tycker att det är nästintill omöjligt att somna i den här jävla värmen även om jag har en fläkt som står på högsta hastighet riktat rakt på mig hela natten, svettas ändå som en gris
Citera
2020-06-28, 18:07
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ja, just 10 grader varmt skulle det gärna
få vara för mig året runt. Då känns det lite
fräscht kyligt, men är ändå inte råkallt.
Absolut! För mig är det tio grader som är den temprature där jag tar på mig shorts. Har också kännt mig helt förstördsenaste veckan. Jag svettas enbart i pannan så får ingen som helst av den kuyleffekt som svetten ska ha. Å andra sidan slipper jag byta tröjja etc stup i kvarten pga stora svettringar. Att inte lukta svett är ju också een fördel.. Men tål värme mycket sämre än genomstnittspersonen.Inomhus har jag helst 14-15 grader året om, så nu när det varit 30 grader ute och 25 inne.. fy fan..
Senast redigerad av volvo 240 2020-06-28 kl. 18:13.
Citera
2020-06-28, 18:27
Medlem
TheJackets avatar
Jag känner likadant. Har 2 fläktar igång men det hjälper fan inte.

Jag hade gärna sett att det inte blev över 20 grader på sommaren.
Jag gillar mörker och kyla.
Jag vill ha kolsvart och knäpptyst när jag skall sova, nu är det ljust och fläktarna väsnas när jag ligger där och svettas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in