2020-06-27, 10:02
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi har under våren upprepade ggr läst om tjänsten "Evig anställning" i Göteborg.

Du skall i denna tjänst tillbringa dina dagar i en konstinstallation förstår vi det som. Vi anar du inte kommer tillåtas distansarbeta men det bör vara en fråga för dialog med fackliga representanter. Du bör ha samma rättigheter som svensk arbetsmarknad garanterar dig.

Eventuell utbrändhet kan även du i denna tjänst komma drabbas av. Ev. arbets- och förslitningsskador över tid, barnledighet, hemma med sjuk telning, vidareutbildning. Tidvis kommer konsthallsbesökarna inte att möta dig på jobbet. Kanske kan en högteknologisk lösning visa dig naturtroget projicerad i 3D, som om du ändå var där.

Vi citerar ifrån Sveriges Radio, SR:s hemsida:

"Verket anspelar på Göteborg som arbetarstad och ska bland annat väcka tankar om vad arbete är och kommer vara i framtiden."

Artikel-länk: https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7503124

Vårt arbetssökartips till dig: Missa inte att söka detta vad som verkar vara ett spännande, personlighetsutvecklande jobb.

Vi tror att du om du har konstnärliga ambitioner kan bruka arbetstiden på ditt nya jobb till planera att blogga och kanske skriva en bok om ditt nya arbetsliv.

TV-soffor kan i en förlängning bli aktuella. Kultursidor kan vilja intervjua dig på ditt nya jobb med frågor som "...är du en arbetare?".

Du svarar då lämpligen: "Nej. Jag hade velat vara en arbetare. Göteborg är en stolt arbetarstad (ni utbyter blickar i intellektuellt samförstånd, kanske skulle ni ses efter jobbet för en marxistisk analys och ännu litet mer..?).

"...Mmm. Nu är jag istället när du intervjuar mig kanske nå'n slags kulturarbetare, eller i vart fall ett språkrör för unga å utsatta på en senkapitalistisk krängarmarknad. Jag är medveten om mitt ansvar i den här mediala rollen som du försätter mig i, i och med den här intervjun."

Om du sköter dina sociala kort väl kan det nog utöver lön livet ut bli Ligga så det räcker och blir över.

Orättvis jämförelse: Den Konstnärslön som svenska staten ger utvalda kulturarbetare är på livstid och ställer inga krav på motpestation.

Vår idol Friherre herr Carl Johan de Geer uppbär Konstnärslön efter bl.a. snyggt ha avbildat en brinnande svensk flagga med ditskrivna texten KUKEN och SKÄNDA FLAGGAN.

Att diskutera: Kommer du söka jobbet i Göteborg som benämns "Evig anställning"?

Vilka kvalifikationer gör just dig speciellt lämpad få detta jobb?
Citera
2020-06-27, 11:28
Medlem
Det står inget om lönen eller om dom har kollektivavtal, inte heller något om värdegrund och jämställd arbetsplats vilket dämpar mitt intresse för att söka något.Men kanske blir man positivt överraskad ?
Senast redigerad av Grovport 2020-06-27 kl. 11:31.
Citera
2021-12-14, 18:18
Medlem
spoilers avatar
"Men enligt regler från Ekonomistyrningsverket kan inte verket finansieras – inte så som man planerat i alla fall..."

https://sverigesradio.se/artikel/kon...an-det-stoppas
Citera
2022-01-19, 10:28
Medlem
Suecotes avatar
Nu har det tack och lov blivit stopp för det här vansinniga påfundet!
Livstids anställning och avlöning utan några direkta arbetsuppgifter utöver att befinna sig vid station Korsvägen.

Det var tanken – men nu stoppar Trafikverket ”drömjobbet” och konstverket ”Evig anställning.”

Detta sedan det konstaterats att finansieringen av konstverket strider mot kapitalförsörjningsförordningen, skriver GP.

– I bland går konstverk som inte förverkligas ändå till historien, kommenterar Patrick Amsellem, direktör på Statens konstråd, beslutet.

Syftet med konstverket var att visa att avkastning på kapital är mer lönsamt än att arbeta. Konstverkets budget skulle investeras på börsen – och avkastningen skulle gå till att på livstid anställa en person vars enda arbetsuppgift var att befinna sig på station Korsvägen i centrala Göteborg.

Flera hundra personer från många olika länder har sökt tjänsten som evigt anställd på station Korsvägen. Det vittnar om att idéförslaget ”Evig anställning” väcker nyfikenhet och stort engagemang, både i Sverige och internationellt, säger Patrick Amsellem.
https://www.expressen.se/gt/den-evig...vagen-stoppas/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in