• 1
  • 2
2020-06-26, 18:05
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo det klart det är bättre att bo billigt än att bo dyrt. Men tänker ändå att risken för lyxkonsumtion blir större ifall du bor hemma och får mat och tak över huvudet (gratis eller möjligen för en subventionerad peng). Då kan 100% av dina pengar gå till roliga saker. Att tvingas budgetera för tråkiga kostnader tror jag är nyttigt i längden.

Väldigt sant, i mina tips tog jag felaktigt för givet att dessa 10% som sparande växer till 50% om man bor hemma och ej har några fasta utgifter.
Jag har som grundtanke att allt över 10k i månaden räknas som sparande/lyxkonsumption, denna siffra varierar ju självklart otroligt mycket beroende på vart i landet man väljer att bosätta sig. Men i den större delen av landet behöver man inte ens fundera över "livsnödvändiga" inköp för att förhålla sig till denna budgetmodell i 20 årsåldern (innan bostadslån kommer in i bilden).
Citera
2020-06-26, 19:27
Medlem
Spara mycket och tidigt.

Välj en karriär där du kan klättra.

Ställ upp livsmål på 1, 3, 10 års sikt. "Nästa år ska jag ha fått en befodran / bytt jobb"

Lär dig skillnaden mellan en tillgång och ett ekonomiskt sänke (en bil eller båt är t.ex. aldrig en investering).

Fundera över vilken slags konsumtion som ger dig långvarig lycka. Undvik annan konsumtion.

Ta aldrig konsumtionslån och tänk efter länge och hårt om du vill skaffa bostadsrätt.
Citera
2020-06-27, 11:12
Medlem
  1. Skapa en hushållsbudget där du planerar, sparande och trimmar kostnader. Gör budgeten för flera månader fram.
  2. Ställ dig själv frågan om du VERKLIGEN behöver det du vill köpa
  3. Investera tidigt i boende. Även om det är dyrt så kommer du om 10 år ha både högre lön samt inflationen har ätit upp en stor del av lånet.
  4. Köp fysiskt guld
Citera
2020-06-30, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LulzSec
Hej!

Ni som är äldre (30+ år plus) och har det bra ställt ekonomiskt osv.

Om ni skulle gå tillbaka i tiden, vilka misstag hade ni undvikit att göra? Vilka ekonomiska tips ger ni till någon i tidig 20 ålder?

Lägg in dig själv i bostadskön om du bor i sthlm, blir väldigt svårt o få tag på lägenhet när de väll kickar igång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in