2020-06-26, 03:00
Medlem
Nihennas avatar
Sen igår kväll har jag haft en fruktansvärd smärta på ovansidan/baksidan av vänstra skuldran, som går upp mot nacken. Känns ungefär som att nån stuckit en kniv där i, särskilt när jag vrider på huvudet. Då är det inte roligt kan jag säga.

Jag vet inte vad som har hänt. Jag har inte utsatt området för nån särskild ansträngning. Trodde bara först att jag sovit i nån dålig ställning.

Ligger jag helt still är det bara pulserande och uthärdligt, men så fort jag t ex reser på mig eller vrider liiiiite så blir det ett helvete. "Roliga" är att jag kan ta på området utan att det gör ont. Det är bara när jag vrider som det hugger till.

Jag har provat ibuprofen, och voltarengel, men det har inte hjälpt. Tips på vad man kan göra?
Jag har en dejt på lördag, så det vore fantastiskt om man kunde få bukt med det till då.
Citera
2020-06-26, 03:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Sen igår kväll har jag haft en fruktansvärd smärta på ovansidan/baksidan av vänstra skuldran, som går upp mot nacken. Känns ungefär som att nån stuckit en kniv där i, särskilt när jag vrider på huvudet. Då är det inte roligt kan jag säga.

Jag vet inte vad som har hänt. Jag har inte utsatt området för nån särskild ansträngning. Trodde bara först att jag sovit i nån dålig ställning.

Ligger jag helt still är det bara pulserande och uthärdligt, men så fort jag t ex reser på mig eller vrider liiiiite så blir det ett helvete. "Roliga" är att jag kan ta på området utan att det gör ont. Det är bara när jag vrider som det hugger till.

Jag har provat ibuprofen, och voltarengel, men det har inte hjälpt. Tips på vad man kan göra?
Jag har en dejt på lördag, så det vore fantastiskt om man kunde få bukt med det till då.

Två Alvedon och en Ipren och Voltaren gel, tre gånger om dagen.
Voltaren gel i kombination med det andra är lite överkurs.
Senast redigerad av trottwell 2020-06-26 kl. 03:27.
Citera
2020-06-26, 04:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Det är ett muskulärt eller nervproblem. Rör på dig och se till att vila området när du inte är i motion.
Citera
2020-06-26, 04:44
Medlem
Spectacless avatar
Håll området varmt, med t.ex en vetekudde. Det brukar lindra/ kännas skönt på det utsatta områden. Det ihop med Alvedon och Panodil de dagar du har ont, så ska det nog släppa. Samt håll dig aktiv, försök och göra mjuka naturliga rörelser med nacken.
Citera
2020-06-26, 10:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacles
Håll området varmt, med t.ex en vetekudde. Det brukar lindra/ kännas skönt på det utsatta områden. Det ihop med Alvedon och Panodil de dagar du har ont, så ska det nog släppa. Samt håll dig aktiv, försök och göra mjuka naturliga rörelser med nacken.

Varför bara paracetamol, varför inte kombinera med något antiinflammatoriskt?
Citera
2020-06-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är ett muskulärt eller nervproblem. Rör på dig och se till att vila området när du inte är i motion.
Lystna på ^
Citera
2020-06-26, 11:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Kan det vara så att du sovit med ett AC-aggregat i närheten av sängen eller haft rutorna öppna i bilen vid färd.
Försök att stretcha och hålla det varmt, i värsta fall får du beställa tid hos en massör så ska du se att du är fit for fight igen till på lördag.
I värsta fall så får du spela på det lite extra på dejten och de kan ta fram mammakänslor hos dejten och hon kommer tycka synd om dig. Kan leda till massor av kul Om du nu är tjej så kan det funka på samma sätt och han erbjuder dig lite trevlig massage som kan leda till gunghästen
Citera
2020-06-27, 07:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Det är lördag idag, hur gick det med nacken?
Citera
2020-06-27, 16:16
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är lördag idag, hur gick det med nacken?
Det kändes böttre helt klsrt igår, men sen skulle jag sova. Nu måste jag säga att jag somnade okej, då gjorde det inte ont, men däremot vaknade jag flera gånger av att det gjorde sketont och nacken var stel igen. Att ta sig upp var ett helvete.

Idag, alltså nu på dagen, känns det ännu bättre än igår på dagen, dock är jag ju livrädd för natten när jag ska sova... fått typ 5 timmar sömn senaste 2 dagarna, varav 4 timmar inatt.

Jag har provat 2xalvedom och 1 Ipren, men det hjälper inte så mycket. Rispåse på dagen har hjälpt dock.
Citera
2020-06-27, 16:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan det vara så att du sovit med ett AC-aggregat i närheten av sängen eller haft rutorna öppna i bilen vid färd.
Försök att stretcha och hålla det varmt, i värsta fall får du beställa tid hos en massör så ska du se att du är fit for fight igen till på lördag.
I värsta fall så får du spela på det lite extra på dejten och de kan ta fram mammakänslor hos dejten och hon kommer tycka synd om dig. Kan leda till massor av kul Om du nu är tjej så kan det funka på samma sätt och han erbjuder dig lite trevlig massage som kan leda till gunghästen
Nej, fläkten har jag inte haft igång på en vecka då det här varit rätt svalt. Dock skulle jag behövt den inatt känner jag, men jag vågade inte just pga som du säger, det kan ge stel nacke.
Citera
2020-06-27, 20:00
Medlem
Det låter som en rejäl nackspärr. Med andra ord en triggerpunkt i Levator scapula:

http://www.triggerpoints.net/muscle/levator-scapulae

Det brukar gå över av sig själv inom 2 veckor. Riskfaktorer för att drabbas av detta är:
- Psykologisk stress, vanligast.
- Ensidiga rörelser hos otränad individ (Typ måla en fasad i flera timmar)
- Blåst från ett håll på nacken (Sitta och arbeta vid öppet fönster, ute till sjöss)
- Märklig sovposition.

Krya på dig!
Citera
2020-07-04, 07:19
Medlem
Spectacless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför bara paracetamol, varför inte kombinera med något antiinflammatoriskt?

Menar såklart Ipren, INTE Panodil!!! Det blir ju överdoserat med paracetamol. Misstag av mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in