2020-06-26, 00:11
Medlem
KansasCityFagots avatar
Ja, Volvos underligaste bilmodell. Vi hade ju P1800 och systermodellen med glaskista. Annars har Volvo pumpat ut kantiga gubbilar för hela slanten. Tills Volvo 480 kom vill säga. Ett groteskt missfoster med en lista på fel som är kilometerlång. Vindrutetorkarna startade när man lade i tvåan. Bromsljusen lös när man fick in P4 Skaraborg på radion. Framlyktorna åkte upp och ner som underkäken på en tjackpundare när man körde snabbare än 30. Nu utgjorde dock dessa märkliga fel aldrig någon egentlig trafikfara eftersom bilen sällan gick att starta.

Min enda kontakt med Volvo 480 är att jag tvingades in i bilen och fick sitta på den plastpall som antagligen kallades "baksäte" i instruktionsboken för en planerad 5 minuters tur. Jag kommer inte ihåg om bilen startade eller ej.

Berätta om era ljuva minnen av Volvo 480. Kände ni er som en filmstjärna när ni susade fram i sommarnatten i denna formidabla sportbil, eller förbannade ni den dagen ni köpte den? Finns det över huvud taget några Volvo 480 kvar att köpa, eller skrotades de i regel ett par år efter att de tillverkats? Det är väl den enda bilmodell som har haft massor av reservdelar på skroten att köpa 6 månader efter att modellen lanserats?

Bonusfråga: Har det någonsin tillverkats en sämre skitbil?
Citera
2020-06-26, 00:26
Medlem
Tycker varken P1800 eller Amazonen är gubbilar. Men har heller aldrig ägt Volvo, attraktionen har inte heller ökat sedan dem (Geely) dränerade landet på skyddsutrustning och skickade allting till Kina. 480 är väl den där nederlänska "fiaten". Du har inte funderat på att byta bilmärke?
Senast redigerad av rutand 2020-06-26 kl. 00:53.
Citera
2020-06-26, 08:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Ja, Volvos underligaste bilmodell. Vi hade ju P1800 och systermodellen med glaskista. Annars har Volvo pumpat ut kantiga gubbilar för hela slanten. Tills Volvo 480 kom vill säga. Ett groteskt missfoster med en lista på fel som är kilometerlång. Vindrutetorkarna startade när man lade i tvåan. Bromsljusen lös när man fick in P4 Skaraborg på radion. Framlyktorna åkte upp och ner som underkäken på en tjackpundare när man körde snabbare än 30. Nu utgjorde dock dessa märkliga fel aldrig någon egentlig trafikfara eftersom bilen sällan gick att starta.

Min enda kontakt med Volvo 480 är att jag tvingades in i bilen och fick sitta på den plastpall som antagligen kallades "baksäte" i instruktionsboken för en planerad 5 minuters tur. Jag kommer inte ihåg om bilen startade eller ej.

Berätta om era ljuva minnen av Volvo 480. Kände ni er som en filmstjärna när ni susade fram i sommarnatten i denna formidabla sportbil, eller förbannade ni den dagen ni köpte den? Finns det över huvud taget några Volvo 480 kvar att köpa, eller skrotades de i regel ett par år efter att de tillverkats? Det är väl den enda bilmodell som har haft massor av reservdelar på skroten att köpa 6 månader efter att modellen lanserats?

Bonusfråga: Har det någonsin tillverkats en sämre skitbil?
Kommer ihåg dom som att dom var roliga att köra men stöniga att skruva i.
Kom det in en 480 på skroten pressades den fort då ingen ville skruva i dom.
Startmotorn var tydligen ett jevvla jobb att demontera.
Ovanlig bil i dag och den var redan kass när dom putte ut elendet från fabriken
Citera
2020-06-26, 10:11
Medlem
Underbar bil att köra. Huvudvärk att äga. Hopplös att ta sigvi och ur. Kvalitet OMG 🤬
Försöka laga själv..bytte Turbo som rasat..mardröm. Men det var en kul udda bil som med kvalitetshöjning hade kunat sålt bra. Förvånad att Volvo tog C30 ir produktion så tidigt. R modellen var ju riktigt kul.
Citera
2020-06-26, 10:40
Medlem
Ser dem då och då och de jag minns är i riktigt gott skick vilket tyder på att de flesta går som entusiastbilar. Och vem skulle vilja hålla igång den som bruksbil?
Citera
2020-06-26, 11:42
Medlem
IceEyess avatar
480 var en udda skapelse. Fanns det något bilrelaterat fel som den modellen inte drabbades av?
Citera
2020-06-26, 11:52
Medlem
TeEsErs avatar
Det var väl en par generationer gammal Renaultmotor i dem? Renault använde samma motor men då i betydligt nyare utförande och Volvo köpte rätten att använda de äldre varianterna. Låter lyckat :-)
Citera
2020-06-26, 17:53
Medlem
pantywankers avatar
Glöm inte heller att man ganska kvickt efter köpet på flertalet av dom fick åka till en marinshop och köpa en länspump.
Nödvändigt tillbehör då det läckte in rejält mycket vatten i flertalet av dom.
En budgetvariant kunde dock vara att borra ett hål i golvet
Citera
2020-06-26, 21:06
Medlem
Kloges avatar
Jag hade en 88 480 turbo i min ungdom. Rolig bil med lite hyss den höll på med.
Vill man ha en idag så köp en 90 talare. Då var de betydligt bättre
Citera
2020-06-26, 22:29
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jag hade en 88 480 turbo i min ungdom. Rolig bil med lite hyss den höll på med.
Vill man ha en idag så köp en 90 talare. Då var de betydligt bättre
Burnade du som ett svin med den eller hade du en försiktig och hänsynsfull körstil under tiden du ägde bilen?
Citera
2020-06-26, 23:07
Medlem
Kloges avatar
Jag körde normalt.
Citera
2020-06-26, 23:17
Medlem
Aldrig ägt någon men var spekulant på en när jag klarat min examen 96, en turbo av ganska sen årsmodell tror det var 92 eller 93.
Kul bil men vid provkörningen så strejkade ena fönsterhissen ACn fick spader och vi fick hjälp med att få in den i visningshallen då den vägrade starta efter vi stängt av den på parkeringen utanför blev en BMW 320 i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in