Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Ja, Volvos underligaste bilmodell. Vi hade ju P1800 och systermodellen med glaskista. Annars har Volvo pumpat ut kantiga gubbilar för hela slanten. Tills Volvo 480 kom vill säga. Ett groteskt missfoster med en lista på fel som är kilometerlång. Vindrutetorkarna startade när man lade i tvåan. Bromsljusen lös när man fick in P4 Skaraborg på radion. Framlyktorna åkte upp och ner som underkäken på en tjackpundare när man körde snabbare än 30. Nu utgjorde dock dessa märkliga fel aldrig någon egentlig trafikfara eftersom bilen sällan gick att starta.
Min enda kontakt med Volvo 480 är att jag tvingades in i bilen och fick sitta på den plastpall som antagligen kallades "baksäte" i instruktionsboken för en planerad 5 minuters tur. Jag kommer inte ihåg om bilen startade eller ej.
Berätta om era ljuva minnen av Volvo 480. Kände ni er som en filmstjärna när ni susade fram i sommarnatten i denna formidabla sportbil, eller förbannade ni den dagen ni köpte den? Finns det över huvud taget några Volvo 480 kvar att köpa, eller skrotades de i regel ett par år efter att de tillverkats? Det är väl den enda bilmodell som har haft massor av reservdelar på skroten att köpa 6 månader efter att modellen lanserats?
Bonusfråga: Har det någonsin tillverkats en sämre skitbil?
Kommer ihåg dom som att dom var roliga att köra men stöniga att skruva i.
Kom det in en 480 på skroten pressades den fort då ingen ville skruva i dom.
Startmotorn var tydligen ett jevvla jobb att demontera.
Ovanlig bil i dag och den var redan kass när dom putte ut elendet från fabriken