2020-06-25, 11:00
Medlem
Cannibalizations avatar
Det är nog bäst att spara det lager man plockat på sig till i höst/vinter åtminstone.
Citera
2020-06-25, 11:04
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Eller hur.

Morsan såg någon tant som hade köpt så mycket toapapper att hon knappt tog sig ut ur affären, då undrar man också vad det är för fel på folk.

Eller en snubbe som inom loppet av några dagar hade köpt sju stora kundvagnar överfulla med toapapper och sju överfyllda vagnar med blöjor.

//Tripportreat

Jag vet fan inte vad jag ska säga
Citera
2020-06-25, 11:07
Bannlyst
Jag som alltid köper en bal toapapper, för att slippa handla toapapper så ofta, kan säga att det är en av pandemins största missuppfattningar att folk bunkrade toapapper.
Det är väldigt sällsynt att se andra köpa en bal toapapper, jag har aldrig sett någon annan göra det.

Toapapper tar upp mycket plats, både på hyllan i butiken och i lastbilarna.

Grejen är att om du går på Willys, Lidl eller Ica Maxi och kollar så Upptäcker du att det max finns 20 balar toapapper, när jag köper min bal så brukar det oftast bara finnas en handfull balar, typ fem stycken.

Det betyder att om andra också köper en bal toapapper, som inte är något konstigt alls, så räcker det med att fem andra gör det, så är det slut på hyllan sen, då måste folk börja köpa tio förpackningar toapapper för att det ska motsvara en bal.

Att köpa en bal toapapper är inte att bunkra, det är att storhandla.

Om ett varuhus har 1000 kunder på en dag och jag är den enda som köper en bal toapapper så blir det inte tomt på hyllorna men det räcker om 20 stycken andra bestämmer sig för att göra samma sak, då blir det tomt på hyllorna.

Om 50 personer bestämmer sig för att köpa varsin bal med toapapper, alltså 5% av alla kunder en dag köper varsin bal blir det alltså tomt på hyllorna och det tar lång tid för lastbilarna att fylla på dom, inte för att folk bunkrar utan för att toapapper tar upp mycket plats.

Folk har alltså inte bunkrat toapapper och jag är less på att höra det nu, toapapper tar slut fort vid kriser för att det tar upp mycket utrymme, i butikshyllan och i lastbilarna som kör ut toapappret.

Ingen har alltså bunkrat toapapper.

Okej?
Senast redigerad av Skunkrunkdata 2020-06-25 kl. 11:11.
Citera
2020-06-25, 11:21
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Poängen med prepping är väll att man använder lagret och fyller på med nytt datum hela tiden

Exakt !

Man har ett lager varor som omsätts istället för pengar på banken.
Det är både bra och bekvämt.
Citera
2020-06-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunkrunkdata
Jag som alltid köper en bal toapapper, för att slippa handla toapapper så ofta, kan säga att det är en av pandemins största missuppfattningar att folk bunkrade toapapper.
Det är väldigt sällsynt att se andra köpa en bal toapapper, jag har aldrig sett någon annan göra det.

Toapapper tar upp mycket plats, både på hyllan i butiken och i lastbilarna.

Grejen är att om du går på Willys, Lidl eller Ica Maxi och kollar så Upptäcker du att det max finns 20 balar toapapper, när jag köper min bal så brukar det oftast bara finnas en handfull balar, typ fem stycken.

Det betyder att om andra också köper en bal toapapper, som inte är något konstigt alls, så räcker det med att fem andra gör det, så är det slut på hyllan sen, då måste folk börja köpa tio förpackningar toapapper för att det ska motsvara en bal.

Att köpa en bal toapapper är inte att bunkra, det är att storhandla.

Om ett varuhus har 1000 kunder på en dag och jag är den enda som köper en bal toapapper så blir det inte tomt på hyllorna men det räcker om 20 stycken andra bestämmer sig för att göra samma sak, då blir det tomt på hyllorna.

Om 50 personer bestämmer sig för att köpa varsin bal med toapapper, alltså 5% av alla kunder en dag köper varsin bal blir det alltså tomt på hyllorna och det tar lång tid för lastbilarna att fylla på dom, inte för att folk bunkrar utan för att toapapper tar upp mycket plats.

Folk har alltså inte bunkrat toapapper och jag är less på att höra det nu, toapapper tar slut fort vid kriser för att det tar upp mycket utrymme, i butikshyllan och i lastbilarna som kör ut toapappret.

Ingen har alltså bunkrat toapapper.

Okej?

Precis, ingen bunkrat toappapper. Det tar så stor plats på hyllan så därför finns det inte heller så många balar där.

Folk kan inte förstå logiken och skyller det på "bunkring" .
Citera
2020-06-25, 11:42
Medlem
Ultrasmisks avatar
Är ju egentligen ingen raketforskning, och det är skönt att ha lite matlådor liggandes för en "regnig dag".

Du lagar mat, och fryser in hälften. Efter en månad har du 10-20 matlådor.

Har väl inte så mycket med panik att göra som det har att göra med alla konstiga beslut som fattas på löpande band från myndigheter.

Tänk er den här plastpåse-skatten som nu får er att betala 7 kr/påse, hur snabbt alla protester kvästes och det blev "normaliserat".

Tror ni att det slutar där? - Nej.
Nästa skatt kommer säkert på köttprodukter, tänk er själva den dag ni betalar 200kr/kg för nötfärs eller fläskfärs, samtidigt som ni har en skitlön på 20 0000, en hyra på 10 0000 och en belåning på 2 miljoner.

Hur kul blir det? jag skulle iaf vilja ha lite handlingsutrymme då så jag kan söka Asyl i Nordkorea.
Citera
2020-06-25, 11:47
Medlem
Antivalents avatar
Källaren på landet är proppad med konserver, honung, pasta. Känns bra!
Citera
2020-06-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Frågan är främst till er som fick panik i mars/april och bunkrade konserver, pasta och toapapper (av nån jävla anledning), alltså inte till er "preppers" som alltid har ett lager redo.
Har ni kvar all extra mat eller har ni konsumerat det nu? Känns väl inte som att maten kommer ta slut närmsta tiden, eller?
Jag har kvar det jag bunkrade då. I alla fall nästan. Ingen nackdel att ha lite extra pasta.
Citera
2020-06-25, 12:23
Medlem
Ja, jag sitter på säkert 100 konservburkar med äckliga soppor, pasta med köttfärs, kycklingdumplings och diverse annat. Skulle aldrig äta det frivilligt då det ser ut att smaka vidrigt. Men det är fortfarande skönt att ha dem ifall skiten träffar fläkten på riktigt. Hagelgeväret står parkerat bredvid och två kartonger med ammunition.
Citera
2020-06-25, 12:35
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Hamstringen av toapapper lär vara något folk läser om i skolböckerna i framtiden som exempel på masshysteri.

Att bunkra upp ett sansat lager av basvaror(inklusive toapapper) är en sak, men jag har sett och hört exempel på folk som köpt overkliga mängder toapapper - jag förstår det inte.

//Tripportreat

Själv köpte jag väl två balar ( 2 x 89 kr) långt innan hysterin bröt ut på riktigt. Inget problem i sig då det går att lagra väldigt länge.

Det enda lite mer korkade jag köpte på mig i matväg var väl några konserver som duger i krig (fiskbullar o lite sånt). Resten av maten (pasta, ris, osv) är ju inga problem att äta upp.

Återstår dock att se hur det går i andra Corona-ronden som nu tycks ha börjat lite varstans ute i världen.
Citera
2020-06-25, 12:42
Medlem
godhetsapostelns avatar
Att bunkra toapapper var främst en kvinnlig sport. Det såg man tydligt i affärer. Och ett tag hade varenda kvinna toapapper på pakethållaren.

Jag bunkrade lite mat och två stockar snus. Det mesta har gått åt nu...
Citera
2020-06-25, 12:52
Medlem
QualityMollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Att bunkra toapapper var främst en kvinnlig sport. Det såg man tydligt i affärer. Och ett tag hade varenda kvinna toapapper på pakethållaren.

Jag bunkrade lite mat och två stockar snus. Det mesta har gått åt nu...

Dedära med snusen glömde jag, gjorde samma där faktist. Enda man behöver i krisen, svarta guldet. Köpte 2 stockar portion å en halv stock lös om man ska lyxa till de. Är inne på näst sista dosan nu haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in