2020-06-25, 05:18
Medlem
anomaligns avatar
Köpte en begagnad treväxlad damcykel för en handfull år sen. Den hade gissningsvis 15-20 år på nacken. Den såg fräsch ut överlag men hade en del spår av ålder som rost, strulande växlar osv vilket en reparatör åtgärdade. Bakdäck, kedja och några andra delar inuti baknavet ersattes. Sedan dess har den rullat uppskattningsvis omkring 3000 km sommar som vinter, och stått ute i ur och skur. På sistone har den börjat låta gnissligt och skramligt och även blivit något trögtrampad. Jag tror att framhjulet behöver bytas, liksom kedja, det stora kugghjulet som driver kedjan, bakhjul osv. Eller ja, kanske egentligen alla delar som kan förväntas ha blivit ansatta av rost liksom annat synligt som osynligt slitage.

Det jag undrar är om det är ett rimligt projekt för någon som är ganska okunnig att försöka renovera cykeln själv. Är cykeldelar standardiserade? Finns de nödvändiga delarna i generiska versioner tillgängliga från typ biltema? Är det rimligt ur ett ekonomiskt perspektiv eller kommer summan för inköp av nödvändiga delarna överstiga beloppet för inköp av en helt ny cykel?
Senast redigerad av anomalign 2020-06-25 kl. 05:27.
Citera
2020-06-25, 05:40
Medlem
yz44s avatar
Skaffa en stålborste och borsta rent kedjan och dreven.
Smörj kedjan med olja så går den nog bättre.
Skramlande ljud kan vara lösa skruvar så känn på allt som är fastskruvat och skruva åt allt som är löst.
Med framhjulet i luften, snurra och se om det går runt lätt, om det går trögt kan det behövas ett nytt lager (lite olja kan hjälpa även här).
Citera
2020-06-25, 06:50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Cykeldelar är i en del fall ganska standardiserade, i andra fall är det en mindre djungel.
Visst är det görbart för en amatör att fixa upp en hoprostad hoj, men det kan vara en uppförsbacke.
Jag har en sen länge undanställd verkligt utsliten Crescent trepetare från 80-talet, som jag sparat för att det är i grunden bra kvalitet, och för att det skulle vara en liten utmaning att få igång den igen.
Tveksamt dock om projektet blir av.
Kan bli svårt att hitta delar som nytt vevparti, finns i varje fall inte på Biltema.
Tror knappt att yngre cykelmekar vill åta sig att fixa upp en skrothoj, eller dom kanske inte ens kan göra det.
Leta upp nån gammal erfaren stöt som fortfarande håller på, och fråga om det är värt tid och pengar att få cykeln i körbart skick.
Du får en ny skaplig för 5-7000 spänn.
Citera
2020-06-25, 06:52
Medlem
Som ovanstående skriver kan du komma långt utan reservdelar, så det är absolut ekonomiskt om du har tid att lägga. Ett fullt rimligt projekt även för en nybörjarmekaniker; det mesta går att lista ut hur det hänger ihop.
Citera
2020-06-25, 07:33
Medlem
I första hand behöver du ändra på dig själv och inte låta cykeln stå ute dag och natt under bar himmel året om. Köper du en ny cykel, så kommer du princip vara där du är nu inom max 5 år. Hur man än gör så behövs någon typ av underhåll, annars så går cykeln långsamt ner sig bit för bit om man cyklar mycket och ex. byta kedja eller ett nytt däck lite då och då kan man räkna med oavsett. Ett nytt hjul med däck kan du få för typ 1000 kr, kedja 200 kr. Överlag är det ganska billigt att småfixa en cykel och långt billigare än att renovera en bil.
Det bästa är väl att ta med cykeln till verkstan och hör med dem om de tycker det finns hopp eller inte, och gå inte till någon av de där finare cykelmakarna som mest sysslar med finare hojar. Om det är en svensk cykel som Crescent eller Monark, kan det absolut vara värt att försöka renovera upp och det går att få tag i delar ganska billigt.
Just nu tycker jag dock det låter som det vettigast för dig borde vara att se dig över efter att skaffa en annan begagnad cykel och trotjänare för typ 1000 kr.
Citera
2020-06-25, 07:42
Medlem
Woodhoppers avatar
Min erfarenhet av att renovera gamla cyklar är att det inte lönar sig. Tex ett nytt bakdäck för en växelcykel kostade nästan lika mycket som en ny cykel.
Begagnade cyklar är väldigt billiga, ofta är det bara att laga en punka och dra till lösa skruvar så har man en nästa ny cykel
Citera
2020-06-25, 07:51
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
I första hand behöver du ändra på dig själv och inte låta cykeln stå ute dag och natt under bar himmel året om. Köper du en ny cykel, så kommer du princip vara där du är nu inom max 5 år. Hur man än gör så behövs någon typ av underhåll, annars så går cykeln långsamt ner sig bit för bit om man cyklar mycket och ex. byta kedja eller ett nytt däck lite då och då kan man räkna med oavsett. Ett nytt hjul med däck kan du få för typ 1000 kr, kedja 200 kr. Överlag är det ganska billigt att småfixa en cykel och långt billigare än att renovera en bil.
Det bästa är väl att ta med cykeln till verkstan och hör med dem om de tycker det finns hopp eller inte, och gå inte till någon av de där finare cykelmakarna som mest sysslar med finare hojar. Om det är en svensk cykel som Crescent eller Monark, kan det absolut vara värt att försöka renovera upp och det går att få tag i delar ganska billigt.
Just nu tycker jag dock det låter som det vettigast för dig borde vara att se dig över efter att skaffa en annan begagnad cykel och trotjänare för typ 1000 kr.

Jag har ju naturligtvis underhållit cykeln med olja regelbundet och ofta. Om jag inte hade gjort det skulle den garanterat ha rostat ihop helt vid det här laget. Det är inte brist på underhåll som är orsaken till renoveringsbehovet, utan slitage av frekvent bruk. Men att köpa en annan begagnad cykel innebär i stort sett att jag står kvar i samma läge, bara med en annan cykel som också troligen har någon form av renoverings- eller servicebehov. Samt så gillar den här cykeln väldigt mycket. Det är en fin crescent från 90-talet.
Citera
2020-06-25, 08:09
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det som sliter mest på cyklar är vägsaltet under vintersäsongen.

Jag köpte flera uppfixade Monarkcyklar på loppis, också av 80-talsmodell, ca 4-500 kr styck, för snart 10 är sen.
Så man sparar inte storkovan på att göra allt själv.
Citera
2020-06-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodhopper
Min erfarenhet av att renovera gamla cyklar är att det inte lönar sig. Tex ett nytt bakdäck för en växelcykel kostade nästan lika mycket som en ny cykel.
Begagnade cyklar är väldigt billiga, ofta är det bara att laga en punka och dra till lösa skruvar så har man en nästa ny cykel

Var f*n köper du däck och cykel egentligen när det blir nästan lika mycket?
Citera
2020-06-25, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har ju naturligtvis underhållit cykeln med olja regelbundet och ofta. Om jag inte hade gjort det skulle den garanterat ha rostat ihop helt vid det här laget. Det är inte brist på underhåll som är orsaken till renoveringsbehovet, utan slitage av frekvent bruk. Men att köpa en annan begagnad cykel innebär i stort sett att jag står kvar i samma läge, bara med en annan cykel som också troligen har någon form av renoverings- eller servicebehov. Samt så gillar den här cykeln väldigt mycket. Det är en fin crescent från 90-talet.

Ok, jag har själv en Crescent från 70-talet utan rost eller något, samt den går minst lika bra som många långt mycket nyare cyklar. Jag har cyklat 1-2 h dagligen på den i 20 år nu och köpte den begagnad för 500 kr. Bytt delar med jämna mellanrum som slits ut och självklart oljat där det behövts kontinuerligt. Jag tvivlar på att jag behöver skaffa en annan cykel i detta livet, om den inte blir stulen.
Är det en Crescent så finns det gott om delar och bra pris på det mest. Om renoveringen inte omfattar byten av massa shimano delar så kan det vara värt det.
Citera
2020-06-25, 11:01
Medlem
En ny kedja till en trepetare, lagerfett och nya kulor till alla lager (hjul-, styr- och vevlager) går på 300 kr inkl frakt från tyska postorderfirmor för cykeldelar. Lager i fram- och bakhjul går att byta med skiftnyckel även om två 15 mm lagernycklar (som en vanlig u-nyckel fast tunnare) gör det lättare. Till vevlagret behöver du en haknyckel som finns på Biltema för kaffepengar. Behöver kedjan kortas så behövs det en kedjebrytare men de kostar under en hundring på samma postorder, men troligen kommer den i rätt längd redan.

Öppna lagren, gör rent riktigt ordentligt, i med fett och de nya kulorna, montera ihop med lagom förspänning, cykla och le.
Citera
2020-06-25, 14:48
Medlem
Sqeptisks avatar
Meka med/renovera en cykel måste vara bland det enklaste man kan ge sig på inom det "mekaniska". Föreslår att TS lämnar sin "komfortzon" och helt enkelt bara sätter igång. "Friskt vågat, hälften inne" heter det ju
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in