Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag har ju naturligtvis underhållit cykeln med olja regelbundet och ofta. Om jag inte hade gjort det skulle den garanterat ha rostat ihop helt vid det här laget. Det är inte brist på underhåll som är orsaken till renoveringsbehovet, utan slitage av frekvent bruk. Men att köpa en annan begagnad cykel innebär i stort sett att jag står kvar i samma läge, bara med en annan cykel som också troligen har någon form av renoverings- eller servicebehov. Samt så gillar den här cykeln väldigt mycket. Det är en fin crescent från 90-talet.
Ok, jag har själv en Crescent från 70-talet utan rost eller något, samt den går minst lika bra som många långt mycket nyare cyklar. Jag har cyklat 1-2 h dagligen på den i 20 år nu och köpte den begagnad för 500 kr. Bytt delar med jämna mellanrum som slits ut och självklart oljat där det behövts kontinuerligt. Jag tvivlar på att jag behöver skaffa en annan cykel i detta livet, om den inte blir stulen.
Är det en Crescent så finns det gott om delar och bra pris på det mest. Om renoveringen inte omfattar byten av massa shimano delar så kan det vara värt det.